XC/maratón vs. enduro – súboj na traile

XC/maratón vs. enduro – súboj na traile

Dali sme do priameho porovnania odlišné jazdecké štýly a z toho plynúcu rýchlosť v teréne. Aký je rozdiel?

Hneď na úvod uvediem, že nemám úplne rád také to klasické škatuľkovanie, teda na XC-čkárov, all-mountain či enduristov. Najmä z dôvodu, že osobne si vychutnávam akýsi prienik svetov „športovej“ jazdy a dlhých výjazdov v horách s odmenou v podobe technického jazdenia. Nie som typ, čo by hľadal klopky a skoky, radšej mám prírodný technický terén a divočinu v podobe koreňov a šutrov. Veď aj preto som rád, že žijem pod Martinkami...

Na druhej strane menší „battle“ vytvorí náboj a dejovú líniu. Bez ohľadu na názvoslovie mám veľký rešpekt voči borcom, ktorí vedia z kopca ísť skutočné bomby a dostať z biku maximum. Takým je aj Denis Kohút, náš výborný jazdec v technických disciplínach a okrem iného majster Slovenska v zjazde v kategórii elite alebo celkový víťaz domácej enduro série.



V súčasnosti reprezentuje tím CTM Racing a veľmi často brázdi traily aj s naším kameramanom Adamom. Koho zaujíma viac, môže sa tešiť neskôr na rozhovor, kde sa pozrieme podrobne na jeho tréning, jazdenie, slabú odolnosť voči sladkostiam a ďalšie. No bola by škoda zostať len pri rozhovore a navrhujem mu, či si nechce dať nejakú RZ naplno a trochu sa zabaviť...

Mojím cieľom nebolo dokazovať, kto je z kopca rýchlejší, pretože o víťazovi nie je žiadnych pochýb...a moju maličkosť rozhodne nemám na mysli. Základnou myšlienkou bolo porovnať jazdecké štýly a rýchlosť v teréne.



Najmä vzhľadom na fakt, že mňa už za tie roky, čo jazdím, píšem a točím, celkom poznáte a myslím, že už viete, že pri jazde z kopca patrím v rámci XC/maratón kategórie medzi tých rýchlejších. Nechcem, aby to vyznelo ako samochvála, ktorú skutočne nemusím, ale nejako ten kontext potrebujem vytvoriť.



A dôležité bolo, aby šiel každý na biku, ktorý sedí jeho jazdeckému štýlu – pretože je jasné, že mašina ako CTM Scroll so 170 mm vpredu a 160 mm vzadu bude mať nad XC Lectorom z kopca prevahu. Takže stroje berte ako súčasť a charakteristiku jazdca, ktorý im potrebuje jazdu prispôsobiť. A myslím, že vo výsledku sa to poradilo, pričom všetko sa dozviete v podrobnom videjku nižšie.



Kto by chcel detailne pozrieť segmenty, kde sme jazdili, tak komplet celý úsek nájde tu a „zjazdovú“ časť tu. Ako teraz pozerám, Denis si už bol vziať aj ten KOM v zjazdovej časti.

Tento trail sa svojím charakterom na porovnanie dokonale hodí, pretože nie je len o jazde z kopca, ale má aj výraznú šliapavú časť. V nej rovnako vidieť odlišný prístup, kedy Denis doslova buší za každou zákrutou a "melie" s celým bicyklom, pričom ja idem skôr stabilné tempo. Inak opäť ma celkom udivilo, ako kamera skresľuje skutočnosť, teda najmä strmosť terénu. V realite je spodná časť dosť strmá, čo na videu ani nevidno. Takže ak uvidíte niekde videá zo zjazdu alebo jazdenia a budú vyzerať strmé, potom realita bude stáť skutočne za to.

Domáce možnosti


Ešte k samotnému trailu, ktorý ste videli. Vo videu sme jazdili v podstate len jeho spodnú polovicu a komplet celý má štart vo výške takmer 1 000 m n.m. Navyše idete hore nádhernou dolinou a jeho ďalšie časti môžete nájsť v našom videjku z jesene.



Len malá ukážka možností, ktoré ponúka Lúčanská Malá Fatra a okolie Kuneradu. Niet divu, že množstvo našich top jazdcov pochádza, prípadne trénuje niekde v týchto končinách. Ale celkovo sú kopce v okolí doslova rajom pre cyklistov – či už sa bavíme o dlhých stúpaniach, športovej jazde alebo užívaní si technického terénu. Skutočne ma preto teší, že MTBIKER sa stal súčasťou projektu rozvoja cyklistiky v spolupráci s Oblastnou organizáciou cestovného ruchu Rajecká dolina a kúpeľov SPA Aphrodite Rajecké Teplice. Zatiaľ nemôžem prezradiť viac, no teším sa, čo môže byť výsledkom z dlhodobého hľadiska. Samozrejme všetko sa postupne dozviete...

Chcel som pôvodne napísať ešte dlhší článok a pár vecí viac rozviesť, no v utorok som pri jazde zachytil nepríjemne trčiaci konár. V zjazde bol výsledok nemilosrdný, pretože keď vám na traile niečo nečakane strhne rajdy, gúľate sa za stotinu sekundy. Výsledkom je našťastie „len“ pomliaždené pravé rameno a minimálne týždeň fixovaná ruka. Keďže som pravák, ďobem text pomaly ľavou rukou, čo je trochu otrava. Rovnako ako chodenie na WC. Ale ešte jeden detail.

Prečo som nešiel na fulle?


Možno si kladiete otázku, prečo som nezobral na porovnanie radšej celoodpružený bike. Len upresním, že už sedlám Superior Team XF s modernou XC geometriou doplnený aj o teleskopickú sedlovku. Dôvod je ten, že v strmom technickom teréne mi dlhočizný rám Ghostu, 120 mm SID a neobmedzený zdvih sedlovky Eightpins dodáva viac stability a istoty.



Pár dní predtým som rovnaké miesta jazdil aj na SUPe a jednoducho som cítil veľký rozdiel. Na druhej strane sú traily, kde jasne vyhráva práve SUP, takže zabudnite, že by HT bol rýchlejší ako FS. Už sa veľmi teším, až konečne dorazí nový celoodpružený Lector, ktorý kombinuje extrémne progresívnu gemetriu s virtuálnym zavesením zadnej stavby a 120 mm zdvihom. Uvidíme, čo taký mix potom prinesie.

Užívajte teda krásne dni a počasie, ja trochu „orazím“ a doprajem si na rozcvičku viac „cestárčiny“. No tá má pre mňa rovnako svoje osobité čaro, takže plakať nebudem. Veď cyklistika je nakoniec len jedna...
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up94thumb_down comments 22 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Škola jazdy - ako prechádzať klopené zákruty play_arrow

Video: Škola jazdy - ako prechádzať klopené zákruty

Na trailoch sa veľmi často stretnete práve s klopenými zákrutami a ich správny prejazd vám pomôže udržať, či dokonca nabrať rýchlosť a zvýšiť plynulosť jazdy.
Video: Výber stopy na traile - škola jazdy play_arrow

Video: Výber stopy na traile - škola jazdy

Základom pre rýchlu a bezpečnú jazdu je práve výber vhodnej stopy. Niekoľko tipov ako ju zvoliť, nájdete vo videu.
Môj Gerlaching č. 3 - každý bol úplne iný

Môj Gerlaching č. 3 - každý bol úplne iný

Aké to je, keď si pri zdolávaní 2 655 výškových metrov neoddýchnete ani v zjazde, lebo idete po zábavnom, ale zároveň náročnom traile? Aké chyby som robil podľa bike inštruktora Tomáša?
keyboard_arrow_up