Ako sa so starým cesťáčikom vrátiť späť v čase?

Ako sa so starým cesťáčikom vrátiť späť v čase?

Na začiatku som bol zvedavý, či dokáže starý bicykel vykúzliť toľko radosti ako nový. Výsledok niekoľkomesačnej snahy a zháňania tých pravých komponentov stál naozaj zato...

Keďže patrím medzi cyklistov, ktorí radi skúšajú vždy niečo nové, vystriedal som už množstvo bicyklov, jazdil trialy či fixed gear biky. Ako už býva v dnešných časoch zvykom, aj mne srdce ukradol práve gravel. Štandardná cyklo-rovnica, kde ideálny počet bicyklov definuje n+1, ma však dlho nenechala chladným a spolu s mojím zanietením do všetkého, čo je retro, som sa čoraz viac začal približovať myšlienke postaviť cesťáčik na staršom ráme.



Po niekoľkomesačnom samoštúdiu a čítaní článkov z histórie cyklistiky som sa prelúskal až ku Cannondaleom z minulého tisícročia. Pokroková technológia zvárania hliníkových rámov, dizajn a pozadie megahviezdy TdF Maria Cipolliniho ma absolútne uchvátili a začal sa hon za tým pravým rámom. Po niekoľkotýždňovom lustrovaní všetkých tuzemských i zahraničných bazárov som ho konečne našiel a o niekoľko ďalších dní pricestoval zo severu Francúzska.

Začiatky...


Hneď na úvod musím povedať, že pustiť sa do poriadnej stavby retro cesťáku je veľmi zásadné rozhodnutie a bude si vyžadovať množstvo entuziazmu, kreativity a času pri hľadaní tých najlepších komponentov pre konkrétny projekt. Žiadnym tajomstvom, samozrejme, nie je, že najzásadnejšie rozhodnutie padne hneď pri výbere samotného rámu. Keďže ma vždy fascinovala značka Cannondale, rozhodovanie nebolo až také zložité. CAD3 R1000 bolo celé označenie mojej novej lásky, ktorá pricestovala až z Francúzska.

Aj keď už na fotkách vyzerala úchvatne, motýliky v bruchu pri rozbaľovaní a postupnom odbaľovaní ochranných fólií boli naozaj neuveriteľné. Rám prišiel s hlavovým zložením Campagnolo Mirage a sedlovkou, ktorá je síce bez označenia, no z môjho doterajšieho pátrania vyplýva, že ide zrejme o dobový kúsok od Ritchey Logic. Klenotom bola pôvodná karbónová vidlica Time. Celý tento štartovací balíček som vyhral v aukcii na eBayi, čo si samo o sebe vyžaduje trošku šťastia. No pekné staršie bicykle na podobné projekty sa dajú hľadať aj v našich končinách.

Nasledoval dôkladný servis rámu, leštenie drobných oderkov a postupné zháňanie ďalších komponentov a ďalšie nespočetné hodiny strávené na rôznych obdobách bazošu. Zhruba po mesiaci pribudli galuskové kolesá Mavic Cosmic z roku 1997, teda rovnako staré ako samotný rám. Na moje prekvapenie som vo vlastnej zbierke objavil 1“ predstavec 3T pochádzajúci z mojich predošlých projektov. Skôr než som sa nazdal, bicykel začal naberať reálne črty.



Podobá sa na bicykel, ale do prvej jazdy je ešte ďaleko...


Samotný projekt veľmi rýchlo naberal na dynamike a mojím plánom bolo vytvoriť dobovo vyzerajúci bicykel, ktorý by však bola radosť preháňať po cestách. Priznám sa, že pri výbere pohonu som sa rozhodol použiť modernejšie komponenty. Postupne pribúdali jazdené karbónové kľuky Campagnolo Record (pozornému oku neušla chýbajúca šrúba z kľúk, ktorá je už na svojom mieste) a úplne nové brzdy a prešmykač z rady Ultegra, 105-kové páky a Tiagrový šalter. Na moje počudovanie, tento mix spolu nádherne funguje. Jedna z mojich obľúbených súčiastok sú ľahučké pedále Time Xpresso 6. Hmotnosť však nebola prioritou, čoho dôkazom je sedlo Brooks C17, ktoré dovtedy ležalo bez využitia na poličke.

Charakter celej mašinky sa začal ukazovať po namontovaní riaditok Cinelli Altera, no a nad výberom omotávok už nebolo treba veľmi dlho premýšľať. Supacaz bola jasná voľba a keďže som nechcel celkový dojem z bicykla veľmi narúšať, stavil som na čiernu istotu, no vo verzii s „oil slick“ koncovkami. Podobné drobné detaily som si veľmi vychutnával, preto som bicykel obul do galusiek Tufo S33 vo veľkosti 24 mm s hnedým lemom. K novému bicyklu nové topánky! Jediná schodná možnosť boli Mavic Cosmic ako odkaz na kolesá, do ktorých som sa absolútne zamiloval ešte pred prvou jazdou.



Prvá jazda...


Ak sa náhodou rozhodnete pustiť sa do stavby staršieho Cannondale zo série CAD3, na fórach pre nadšencov tejto značky sa dočítate, že konkrétny rám vyniká v tuhosti a tvrdosti. Na vlastnej koži som zistil, že je to skutočne pravda, takže o nejakom komforte pri jazde sa len ťažko dá hovoriť. Bicykel sa však odmení hneď pri prvých stúpaniach. Skôr než som naň naskočil, ma ešte stihla potrápiť jemne vyhnutá pätka, ktorá sa ukázala až pri finálnom nastavovaní radenia v našej miestnej cyklodielničke Dutch Bikes v Košiciach. No hneď potom ma čakali prvé kilometre naplnené absolútnou satisfakciou z tejto „novej“ mašinky.



Po takmer piatich mesiacoch postupného skladania a hodinách strávených pri počítači, som si prvé metre na bicykli dokázal vychutnať ako nikdy predtým. Viac než dvadsať rokov starý rám a kolesá sa síce nedajú porovnávať s výdobytkami moderných technológií, no pokrokovosť danej doby sa im určite nedá uprieť a na funkčnosti im za tie roky neubudlo.

Navyše, ich DNA siaha veľmi hlboko do histórie vrcholovej cyklistiky, čo samo o sebe pridáva na radosti z jazdy (a určite aj pár pomyselných wattov). Na moje prekvapenie, pri stúpaniach a zjazdoch ma absolútne uchvátil pocit istoty pri jazde, čomu prisudzujem precízny výber každého komponentu. Áno, sú veci, na ktorých sa jednoducho šetriť neoplatí. Na bicykli ostal už len posledný nedostatok a to výmena pôvodných závitov na košíky na fľaše.

Ako som písal hneď na začiatku, pustiť sa do podobného projektu chce veľa odhodlania a kreativity, keďže staré bicykle vedia neraz prekvapiť rôznymi nečakanými chybami. Odmena však stojí zato!

Nakoniec sa musím priznať, že už počas prvej dlhšej jazdy som veľmi dobre vedel, že toto nebude ani z ďaleka moja posledná bicyklová retro stavebnička, a že čoskoro budem hľadať ďalšie historické kúsky od Cannondale, ale o tom až nabudúce.

Podeľ sa so svojimi zážitkami


Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
Viac fotiek bajku nájdeš v mojom profile.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up96thumb_down comments 27 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Čo so starým MTB z povaly alebo ako na low cost gravel?

Čo so starým MTB z povaly alebo ako na low cost gravel?

Už ste niekedy objavili staré MTB-čko a rozmýšľali, čo s ním? Vyhodiť, darovať, predať, zabaviť sa? Rozhodne sa zabaviť! Čo však s bicyklami, ktoré sa zdajú byť už veľmi dávno technologicky prežité?
Test: Superior Xroad TEAM ISSUE Di2 - cesťák alebo gravel?

Test: Superior Xroad TEAM ISSUE Di2 - cesťák alebo gravel?

Väčšinou, keď príde na test bicykel, tak mám v tom hneď jasno. Pri tomto kúsku som však vôbec netušil, či je toto cestný bicykel alebo gravel, na ktorý len niekto omylom dal cestné gumy.
Test: Kellys Soot 90 – overený gravel tentokrát v karbóne

Test: Kellys Soot 90 – overený gravel tentokrát v karbóne

Kto nepozná Soot? Myslím, že len málokto sa teraz zamyslel nad tým, čo toto slovo vlastne znamená. Samozrejme, tento gravel od Kellysu je na trhu už nejakú chvíľu a robí radosť nejednému z vás. Ako jazdí jeho top prevedenie?
keyboard_arrow_up