Športová diagnostika aj pre laikov a Imro vs. Cepo

Športová diagnostika aj pre laikov a Imro vs. Cepo

Záťažový test a spirometria mi dala dôležité údaje do ďalšieho trénovania. Čo si z testov zoberie laik? Ako bonus aj porovnanie dvoch MTBIKER dlháňov. Rovnakí a pritom iní.

Poďme bez „omáčok" hneď k veci. Ak chce so sebou človek niečo robiť, mal by si dať spraviť športovú diagnostiku. Je to v podstate návod na používanie vlastného tela a bez toho je trénovanie, športovanie alebo chudnutie len triafanie naslepo. Určite sa k výsledkom dopracujeme aj bez testovania, ale ten proces bude dlhší, menej efektívny alebo výsledok bude horší. Preto nám s Adamom pri natáčaní rozhovoru s majiteľkou Kompavy napadlo, že by sme mohli natočiť video v ich diagnostickom centre v Žiline, kde by sme polopate vysvetlili základy tak, aby to pochopil úplne každý.



Ako také testovanie prebieha, uvidíte vo videu, škodoradostní jedinci sa pobavia na tom, ako tam trpím a hlavne potom preberiem aj konkrétne čísla s vysvetlením, čo pre mňa znamenajú. No a k videu pridávam aj tento článok, ktorý bude hlavne o porovnaní mojich a Imrových výsledkov, sám som bol prekvapený, ako na pohľad dvaja podobní športovci s takmer identickými výsledkami môžu byť tak rozdielni.

Čo budeme porovnávať?


Veľká výhoda porovnania výsledkov Imra a mňa je to, že boli robené na tom istom mieste v Kompava Centrum METFLEX v Žiline, pre naše porovnanie boli použité rovnaké prístupy a prístroje. Rozdiel bude v tom, či sú testy robené pred alebo po sezóne, keď je človek viacej vytrénovaný, ale asi aj už unavený. Ideálny scenár je to robiť aspoň 2x do roka.



Imro bol na testoch, z ktorých priniesol články v 2017 a 2018. Samotné porovnanie je zaujímavé z toho pohľadu, že jazdci s rovnakou hmotnosťou a výkonom môžu byť v rôznych parametroch rozdielni, inak potrebujú dopĺňať energiu počas výkonu, jeden sa hodí na vytrvalosť, druhý je lepší v maximálnom výkone. Pre bikera, ktorý by sa takto porovnával na prvý pohľad s podobne stavaným kamošom alebo súperom, to môže byť pochopenie toho, prečo mu nefungujú veci rovnako, ako druhým.

Hmotnosť nie je všetko


S Imrom vážime na pár gramov rovnako, ale naše telá sú pritom rozdielne. Už prvý rozdiel je naša výška, už tam sa budú veci rozchádzať. Porovnať môžeme to, koľko % tela tvoria svaly a koľko je tuk. Z tohto pohľadu je najľahšie uchopiteľné % podkožného tuku, ktoré sa dávnejšie meralo kliešťami, dnes na toto slúžia špeciálne váhy. Ja som dosiahol výsledok asi 6 % a Imro mal naposledy 11 %.



Vo všeobecnosti všetko pod 10 % je výborný výsledok hodný aktívnych športovcov, výsledky okolo 4 % sú hraničné hodnoty pre profíkov usilujúcich sa o celkové poradie na TDF. A keď spomínam Francúzsko, priemerné BMI jazdcov je dnes okolo 21, my máme s Imrom asi 22, najnižšie a vlastne už nezdravé hodnoty sú u profíkov aj pod 18. Toto meranie na váhe je možné vykonať aj samostatne, trvá to len chvíľku a stojí drobné.

V mojom prípade dodám, že hmotnosť mi išla oproti minulosti mierne hore, ale podkožný tuk dole, takže som pribral na svalovej hmote. V reporte z váhy vidíte, aj v akých partiách je koľko svalov, profíci vrchári zámerne „podvyživujú” vrchnú časť, užitočné to je vedieť, ak máme nesúmernú ľavú a pravú stranu.

Toto bol aj môj problém, pravačku som mal oveľa viacej osvalenú, teraz je rozdiel 3 %, čo je OK, každý to tak máme, že jedna strana je dominantnejšia. A ako som docielil, že sa mi nohy vyrovnali? V zime posilka a cvičenie každej nohy zvlášť, úprava posedu cez Bikefitting, sedel som príliš vysoko a dobrý pocit mám aj zo šliapania v pedáloch Wahoo.



Dýchanie


V čom má Imro výborný výsledok a zásadne je lepší ako ja, je kapacita pľúc. Ja som nafúkal v kľude max. 6,3 l a Imro sa dostal až na 7 l. U mňa sa jedná o priemerný výsledok, Imro bol 8 % nadpriemer. Okrem kapacity pľúc je dôležité aj to, ako s dychom vieme narábať, aká je naša cirkulácia. Či už v kľude, pri ANP záťaži alebo pri maxime, koľko litrov vzduchu za minútu „spapáme”. Aj z tabuľky je vidieť, že ja s menšou kapacitou dokážem vďaka frekvencii dychu dosiahnuť celkovo vyšších hodnôt.

Opäť to je dobrý podnet na tréning, na čo sa zamerať, či celkovo na trénovanosť pľúc, alebo aj správnu techniku dychu. A pokiaľ vám váš Garmin píše, že ste si zvýšili svoje VO2max, tak to je len prepočet, ktorý vám pomôže asi tak, ako umelo počítané watty na Strave, keď nemáte wattmeter.



Záťažový test


S Imrom sme záťažový test robili na rovnakom zariadení, špeciálny stacionárny bicykel sme mohli vybaviť vlastnými pedálmi a šliapať sme mohli v tretrách. Áno, ani pre jedného to nebolo ideálne riešenie, iný bol posed, aký máme na vlastných bikoch, ale na zničenie sa a získanie údajov to poslúžilo dobre. Bežci majú možnosť vytrápiť sa na vedľa stojacom bežeckom páse. A čo sa z takéhoto záťažového testu športovec alebo človek, čo chce začať chudnúť, dozvie?

To absolútne číslo, maximálna záťaž, na akú sa dostane, je len jednou z hodnôt, dôležitejšie je to, čo sa s nami deje počas cesty k tomu vrcholu. Z dychu vie prístroj zaznamenať a vyhodnotiť, čo sa deje v tele, aké máme zóny, kedy pálime najviac tuku, kedy ideme na cukor, aké tempo si môžeme dovoliť ísť aj dlhšie a aký je limit, ktorý keď prekročíme, veľa času nám neostáva…



Rekord


Ak ste súťaživý a toto bude vaša motivácia ísť do Žiliny, tak maximum centra je výkon M. Štočeka 485 wattov. Mne na neho chýbalo jedno zvýšenie odporu, aby som sa po 1 minúte prehupol z mojich 470 ešte vyššie. Imro dosiahol 455 wattov. A teraz to zaujímavé.

Tep a zóny


U Imra je vidieť, ako rozdielne máme položené tepy, Imro má zásadne vyšší maximálny tep, takže ak budete počas jazdy nakúkať súperovi na cyklopočítač, veľa vecí sa aj tak nedozviete. Imro s jeho 200 údermi má oproti mne úplne inak postavené zóny, keď on trénuje vytrvalosť až do 165 tepov, ja končím na 148. Vďaka testu sa dozviete aj vyjadrenie zón vo wattovom výkone, tam som vyššie čísla dosiahol ja, v Z2 som ešte pri 274 wattoch, Imro si musí strážiť 260.



Ak chcem ísť časovku, test mi vraví, aby som držal výkon do 380 W pri tepoch okolo 164. A realita? Presne takto to mám na sebe vypozorované, priemer sa dostanem aj na 170 tepov, ale úvod začínam okolo 160 a postupne zvyšujem. Wattový priemer, ak mám svoj deň, viem dať práve tých 370 wattov. Takúto znalosť si človek buď časom vypozoruje na pokusoch a omyloch, alebo si pomôže takouto diagnostikou.

Merida Road Cup 2021, časovka Zohor

A teraz to zaujímavé, rovnaká zóna, iné palivo


Zjednoduším to, čím je vytrvalec trénovanejší, tým dokáže dlhšie páliť tuky a tým pádom by mal vedieť ísť dlhšie a väčším výkonom. Je tam veľa premenných, iné je jazdiť intervaly a iné rovnomerné tempo, každý sme sa narodili s iným metabolizmom, veľa ovplyvní to, ako sa stravujeme, alebo akú diétu máme, dôležité sú aj spomínané tukové zásoby, aby sme to brali do úvahy pri plánovaní dopĺňania energie počas výkonu. Menej trénovaní jedinci majú toto tukové okno malé, alebo hneď dopĺňané z veľkej časti cukrami. U mňa s Imrom to dopadlo zaujímavo rozdielne.



U Imra sa ukázalo, že jeho metabolizmus je krásne zameraný na tuky, dokáže ich využívať aj vo vysokých zónach, ak sa doma rád napapá, oveľa ľahšie ten tuk počas jazdenia spáli. Mne čisto 100 % tukový metabolizmus ani nenameralo, Imro ho má do 230 W. Mne najlepšie páli tuky do hodnoty len 200 W, Imro sa dostane až na 300 W! Cukor ako palivo využívam okolo 380 W, Imro odpája tuky až pri 425 W. Keď idem ANP, palivo tvorí u mňa len 7 % tuku, u Imra až 63 %.



Čo to znamená? Imro je diesel, ktorý vie ísť veľmi dlho a ešte aj vysokým priemerným výkonom, ja do vrecka na preteky musím brať viacej gélov, aby mi nedošiel cukor, ktorý moje telo v zvýšenej miere využíva, ale aj vďaka nemu viem zo seba dostať vysoké watty. A chalani sa ma pýtali, prečo beriem štyri SIS gély pred preketmi Merida Road Cup v Lakšárskej.



Netreba byť odborník


Niekto, kto je vyštudovaný tréner alebo odborník na výživu, určite nájde nejaké nešikovné slovné zvraty v tomto texte, mojím cieľom nebolo napísať bakalársku prácu na tému testovania športovcov, ale ukázať, že aj laik bez odborného vzdelania si dokáže z výsledku testu zobrať užitočné. Áno, ide to aj bez nich, ale vďaka nim si človek buď potvrdí svoje prístupy, alebo mierne upraví. Vidíte, že maximálny výkon a nízke percento tuku nie je všetko, dobré je vedieť, aké má človek silné a slabé stránky a čo sa deje v jeho tele pri určitej záťaži.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up135thumb_down comments 59 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Elite Sterzo Smart – ďalší krok k realite

Test: Elite Sterzo Smart – ďalší krok k realite

Je tento „zatáčač” k trenažéru skutočný krok smerom k realite alebo len zábavka na krátku chvíľu?
Nebola sezóna 2021 podľa predstáv? Stratila sa chuť a motivácia?

Nebola sezóna 2021 podľa predstáv? Stratila sa chuť a motivácia?

Na jar si často predstavujeme, ako sa posunieme na vyšší level výkonnosti, ako predbehneme súperov alebo ako spravíme nové PRká. Toto sú veci, ktoré naše plány mohli zhatiť.
Test: Montážny stojan Super B TB-WS30 - servis na vysokej úrovni

Test: Montážny stojan Super B TB-WS30 - servis na vysokej úrovni

Ponúka výrobca Super B stabilný a dobre prevedený stojan, do ktorého sa oplatí zainvestovať?
keyboard_arrow_up