Hlaďák - najväčší nepriateľ cyklistu počas výjazdu

Začínaš s cyklistikou a rád by si sa hlaďáku vyhol, alebo si to už zažil a rád si prečítaš moje skúsenosti s touto nepríjemnou situáciou.

Viacerí si po prečítaní nadpisu a úvodnej vety povedia, veď o tom sa už veľa písalo a znova to niekto vytiahol. Paradoxne som si aj ja za určitý čas prečítal veľa článkov alebo pozrel viacero videí na túto tému a sám som na to doplatil. Tento článok je skôr môj spätný pohľad na chyby, ktoré som podcenil a môžu niekomu slúžiť na inšpiráciu.

Dôvod

Za ten čas, čo bicyklujem, som hlaďák zažil viackrát, podcenil som celkovú prípravu a hlavne zanedbal dostatočný príjem tekutín a jedla počas výjazdu. Keďže mám viacero skúseností, tak každú rozoberiem zvlášť a opíšem celú situáciu.

Celodenný výjazd na hrebeni

Prvýkrát som na to doplatil počas Veľkonočných sviatkov v roku 2019. S kamarátom sme ráno vyrazili smer Veľký Polom, odkiaľ sme pokračovali po hrebeni až na Biely kríž. Presun naspäť tvoril asfalt, takže nič zložité nás nečakalo. Po výšľape na Kamennú chatu sme sa občerstvili malým pivom a pokračovali cestou na hrebeň. Počas silných vetrov v zime nás čakalo veľké množstvo popadaných stromov, takže okrem jazdenia sme bicykle aj dosť často nosili. Samozrejme, celú cestu až na Burkov vrch som nič nejedol, iba vypil pol litra iontového nápoja a vodu.

Ďalším postupom na nás čakal ešte sneh a blato, počas cesty sme sa niekedy borili snehom až po kolená. Aby toho nebolo málo, tak pri Malom Polome sme ešte zablúdili. Nakoniec sme sa dostali na cestu a po prekonaní nespočetného množstva stromov sme sa za 4 hodiny dostali ku Bielemu krížu. Tu som už nevládal, ledva som došiel a ľahol si do trávy. Začala mi byť zima, keďže som bol spotený a na kopci fúkal chladný vietor. Vytiahol som „svačinu" a pomaly začal ujedať. Doplnil som to ešte kolou a po polhodine som bol ako nový. Zvyšok cesty som dostal druhý dych a bez nejakých väčších problémov prišiel domov.


Ako je už zrejmé z textu, podcenil som hlavne prísun jedla a išiel som doslova iba na vode. Ak by som teraz prechádzal hrebeň, trvalo by mi to o polovicu menej. Určite by tam nebolo už toľko padnutých stromov a šiel by som v čase väčšieho sucha. Dá sa povedať, že z tých 4 hodín to boli 2 hodiny trápenia. Pamätám si dodnes, ako som posledných 5 kilometrov doslova nevládal a stačilo len zastaviť a niečo zjesť.

Tento výjazd ma naučil, že treba častejšie jesť aspoň niečo malé. Dlhé výlety si musí človek naplánovať, preto netreba podceniť prípravu a hlavne plánovanie jedla.

Lysá hora

Presunuli sme sa na leto roku 2020. Za ten čas pribudol doma cesťák a mal som už za sebou nejaké tie kilometre. V marci som absolvoval svoj prvý stokilometrový výjazd a takto tomu bolo každý mesiac. Tí, čo bývajú v okolí Beskýd, poznajú Lysú horu. Je to taký monument, pretože stúpanie patrí do kategórie HC a má pekných 8 kilometrov s priemerom 9 % a prevýšením cez 750 metrov. Partia plánovala výjazd a ja som sa rád pripojil. Prvých 40 kilometrov sa mi išlo výborne, zjedol som už banán a tyčinku, snažil som sa pravidelne piť. Prišli sme pod stúpanie, keďže som bol najslabší zo skupiny, tak po čase už som sám a idem si svoje tempo. Snažím sa neplašiť a ísť kontinuálne. Tempo sa mi vyplatilo, tí čo ma obehli cestou, tak ja ich dobieham a nechávam za sebou v poslednom kilometri. Za 50 minút som hore, spravíme si pár fotiek a šup do zjazdu.

Priemerný tep som mal 169 bpm.
Ponaučil som sa pravidelne jesť, dodržiavať pitný režim a hlavne mať dobrý oddych pred aj po výjazde.
Krátko po zjazde sme sa zastavili na obed, ja si beriem iba pol litra koly a namiesto obeda do seba ledva natlačím sójovú tyčinku. Kopec mi dal poriadny výprask, z ktorého som ostal mimo a tiež mi nepomohla 10 % stojka ku reštaurácii. V tomto momente sa karta otočila a z pohodového výjazdu sa stal trest. Zjazd do obce Morávka som zvládol a dal sa dokopy, kto pozná cestu okolo Beskýd až do obce Jablunkov, vie, čo ma čakalo. Celú cestu tu boli brdky so stojkami aj 10 %, to ma vyšťavilo a dodnes ďakujem kamarátom, že ma vôbec dotiahli domov. Samozrejme, mal som so sebou aj gély, ale tie už nepomáhali a telo bolo bez paliva. Celkovo mal výjazd 140 kilometrov a nastúpali sme niečo cez 2 400 výškových metrov.

Problém nastal pri podcenení obednej pauzy. Ja som si obed nedal a to bola moja najväčšia chyba. Vypil som iba kolu a zjedol tyčinku, síce som sa ešte vzchopil, ale bol to iba rýchly cukor a po necelej hodine jazdy som bol v problémoch. Na rovine som ešte vládal točiť nohami, ale ak sa mi postavil kopec do cesty, tak ako keby som nabúral do steny. Za každým vrcholom som sa ťahal očami. Síce som sa snažil pravidelne jesť a piť, nestačilo to na tak ťažký výjazd a nakoniec som si ho sám vlastnou chybou pokazil.


Septembrová nedokončená stovka

O dva mesiace neskôr som sa rozhodol s kamarátom si dať okruh cez Žilinu a Makov. Celý čas je to skôr rovina, akurát musí človek absolvovať výšľap na Melocík. Cesta ubiehala príjemne, pravidelné jedlo aj pitie. Dokonca som si aj zlepšil čas vo výšľape na Melocík. Zjazd a cestou smerom na Turzovku už začínam cítiť únavu. Dal som si radšej gél a magnézium, aby som niečo nepodcenil. Zvyšok cesty cítim veľkú únavu a nohy ma doslova ťahajú. Stovku som nedotočil, nebola už nálada a šiel som radšej domov. Noc predtým som sa nevyspal, spal som asi 4 hodiny a to bol najväčší problém. Telo malo palivo na cestu, ale bolo unavené a záťaž ho už iba dorazila.


Obyčajný krátky výjazd

Presúvame sa o necelého štvrť roka neskôr, je mesiac december a s kamarátom absolvujem výjazd pred Vianocami. Máme v pláne pohodovú jazdu v okolí, nič náročné, veď je predsa po sezóne. Strava a pitný režim nehrali veľkú rolu v tomto prípade, prekvapila ma únava a nedostatok spánku. Hektické obdobie v práci, kde som musel odovzdať projekt do Vianoc a k tomu malá dcéra, ktorá v noci toho veľa nenaspala. Po tomto všetkom som sa rozhodol absolvovať krátky švih v zime do troch hodín. Netrpel som síce hladom, ale únava spôsobila vysoké tepy a na konci som už začal cítiť prázdno v nohách. Výjazd som došiel bez problémov, ale telo bolo unavené a musel som si dať nútenú pauzu.

V týchto prípadoch ma prekvapil nečakaný aspekt, dovtedy som nemal problém sa dobre vyspať a skôr som podcenil jedlo a vodu. Únava je skrytý nepriateľ a ja som na to doplatil nakoniec nádchou a nútenou pauzou.


Rok 2021 a moje ponaučenia

Sezónu som začal zľahka a počas nej som absolvoval výjazd najviac do sto kilometrov. Keďže dcéra ešte stále nespáva najlepšie, tak som sa riadil celkovým pocitom. Odpustil som si aj krásny výjazd na Pustevny, celkový výjazd bol skoro 200 kilometrov a bol by som len zbytočný problém navyše pre partiu. Ponaučil som sa pravidelne jesť, dodržiavať pitný režim a hlavne mať dobrý oddych pred aj po výjazde. Ak ma čaká niečo náročnejšie, snažím sa už večer pripraviť a na raňajky zjesť niečo výdatnejšie.

Minulý rok som absolvoval aj svoj prvý maratón, už len podľa údajov vidieť, ako som si dal do tela. Noc predtým som sa dobre vyspal a počas maratónu som pravidelne pil a jedol. Nakoniec som si to celé užil a s výborným pocitom odišiel domov.


Doplnky počas výjazdov

Nedá mi nespomenúť, čo používam počas výjazdov a čo sa mi osvedčilo. Nie je to kozmická strava a nerobí zázraky. Je to len doplnok, rýchly zdroj energie pre naše telo počas výjazdu alebo pretekov.

Gély

Asi najpoužívanejší doplnok u cyklistov. Ak aj niekto nejazdí na preteky, tak pri dlhých a náročných výjazdoch to väčšina vozí ako zálohu na horšie časy. Ja som skúsil už výrobcu Kompava, SiS a Nutrend. Ostal som verný nakoniec gélom od Nutrend, ktoré mi chutia a aj najlepšie „berú". Tým myslím žiadne tráviace ťažkosti a vedia ma nakopnúť. Výhodou je pestrá paleta chutí a každý si nájde to svoje. Vyskúšal som aj gél od SiS s kofeínom, ten mi ale nechutil a ešte ma aj bolel žalúdok. Iné gély s ovocnou príchuťou sú fajn a bol som s nimi spokojný.


Iontové nápoje

V tomto prípade už dlhšiu dobu fungujem na Nutrend ISODRINX TABS, ktorý si miešam v pomere jednej tablety do 500 ml bidonu. Takýto pomer mi stačí a dostatočne pokryje moje potreby hlavne počas dlhých výjazdov. Minulý rok som vyskúšal aj SiS Beta Fuel a milo ma prekvapil. Ani raz som počas použitia nedal jedno celé vrecko na pol litra vody, vždy som použil len polovicu.

Síce môžeme mať plnú nádrž paliva, ale s nefunkčným motorom ďaleko nezájdeme.
Takto som bez použitia gélu prešiel celý MTBIKER Novodubnický maratón v krátkej 42 kilometrovej verzii. Tiež som si ho dal na dlhý výjazd na cesťáku v kopcoch a po celú dobu som sa cítil plný energie a kopce si brúsil v tempe. Konečnú rovinu 30 kilometrov som si ešte v parádnom tempe šiel až domov. Takže určite niečo na tom bude, keďže aj Froome vyhral takto preteky na Giro v roku 2018. Netvrdím, že ich vyhral len kvôli doplnkom, ako sú gély a iontové nápoje. Určite veľké percento spravil samotný pretekár, ktorý bol pripravený a mal výbornú formu. Skôr chcem len poukázať, že aj takto môžu tieto doplnky pomôcť. Takže nebojte sa vyskúšať k normálnej strave aj nejaký športový doplnok, nie je to nič iné, ako len cukor a minerály prospešné pre telo, samozrejme všetko v rozumnej miere.


Tyčinky a iné

Paradoxne v tomto prípade nejem nič špeciálne, skôr to sú obyčajné sladkosti, ktoré kúpite v každom obchode alebo na pumpe. Tiež nepohrdnem malou bagetkou so šunkou a syrom, ktorá dobre zasýti. Veľmi rád si nosím aj banán, ale ten sa pri dlhšom čase v sedle snažím zjesť čo najskôr. Buď mi celý sčerná alebo, ako sa mi už neraz stalo, vytratil som ho v zjazde na horskom bicykli.


Zhrnutie

Dúfam, že som vám aspoň trochu priblížil moje pocity a ponaučenie z chýb. Vždy záleži na každom zvlášť a ako je človek trénovaný. Tak ako mne vyhovuje jesť každú hodinu, tak niekto možno potrebuje frekvenciu vyššiu alebo nižšiu. Podobne je to pri doplnkoch, uviedol som ich len ako inšpiráciu, ak by to niekoho zaujímalo. Každý máme iné trávenie a inak naše telo reaguje na prijímané jedlo. Niekto napríklad trpí kŕčmi, tie som ja osobne ešte u seba nezažil a dúfam, že ani nezažijem.

Verím, že tieto moje skúsenosti budú pre niekoho dobrou radou pri plánovaní výjazdov. Netreba podceniť svoje možnosti a byť dobre pripravený, či je to jedlo, voda alebo samotné telo. Síce môžeme mať plnú nádrž paliva, ale s nefunkčným motorom ďaleko nezájdeme. Ak ste zažili niečo podobné alebo máte nejaké otázky, rád si ich prečítam v komentároch.
report_problem Našiel si v texte chybu?
filipskalican 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rozhovor: MUDr. Milan Kulkovský – o cyklistike a zdraví v kocke

Rozhovor: MUDr. Milan Kulkovský – o cyklistike a zdraví v kocke

Ako jazdiť s čo najväčším profitom? Je strečing zbytočnosť? Platí, že dokážem chorobu „vybicyklovať“?
Ako schudnúť – naše jednoduché a overené tipy

Ako schudnúť – naše jednoduché a overené tipy

Udržať si hmotnosť na uzde nie je výhoda len v rámci cyklistiky, ale aj v bežnom živote. A niekedy stačí pár jednoduchých zmien, ktoré spolu prinesú veľké výsledky.
Video: Cyklisti a pivo – čo spôsobuje v tele a existuje jeho lepšia náhrada?

Video: Cyklisti a pivo – čo spôsobuje v tele a existuje jeho lepšia náhrada?

Alkohol je pre ľudský organizmus záťažou, to je všeobecne známa vec.
keyboard_arrow_up