Tip na výlet: Camp’n’ride alebo predĺžený víkend pri Tisza-tó

Čo s načatou jeseňou v prípade, že vám leto na vyjazdenie nestačilo? Ak pokračujete v hltaní kilometrov, dieťaťu sa stále najlepšie spí v cyklovozíku, alebo obľubujete cyklistiku pri vodnych plochách - nasledujúci tip je pre vás.

Chladnejšie rána a kratšie dni bohato vykompenzuje menej dovolenkárov pletúcich sa do cesty. S vidinou teplejšieho počasia sme si na jar zvolili krajinu bližšie k rovníku - Maďarsko, a jeho „Tisza-tó", druhé najväčšie jazero v krajine s priemernou hĺbkou 1,3 metra, ktorého juhovýchodnú časť lemuje medzinárodná cyklotrasa EuroVelo 11.

Parametre trasy



Kde a ako?

Z Košíc to máme zhruba 160 kilometrov zväčša po diaľnici – tej, ktorá konečne prepojila západnú a východnú metropolu Slovenska. Po zjazde sa necelých 30 km trmácame okrskami a nakoniec to zapichneme v kempe v mestečku Tiszafüred.


Celá oblasť je ako doska, čomu sa aj celkom teším, keďže nastúpať 45 výškových metrov na 60 kilometroch v okolí Košíc je nereálne. V okolí jazera Tisza nie sme prvýkrát. V roku 2019 sme sem zavítali s cyklovozíkom a čerstvo narodenou dcérou, ktorá tentokrát ostala doma. Holt, aj rodičia si niekedy musia oddýchnuť. Vybaľovanie trvá len pár momentov a už klikáme kufre do pedálov.


Okolo jazera

Po pár kilometroch zisťujeme, že sa v roku 2020 okruh úplne uzavrel oddeleným cyklochodníkom, plus pribudli dva cyklomosty (dovtedy bolo spojenie mestečiek Tiszafüred a Poroszló bez tejto možnosti) a týmto vznikla bezpečná cyklotrasa vhodná pre všetky vekové skupiny a zamerania – rodičov s deťmi, športovo ladených cyklistov, seniorov alebo turistov, ktorí si zapožičali bicykle. Jej dĺžka je 63 km a prevýšenie približne 50 m.


Niektoré úseky sú dostupné aj motoristom, tí sú však na cyklochodníku uvedomelí a ohľaduplní. Cesta ubieha svižne, začíname s vetrom v chrbte a míňame niekoľko občerstvení, požičovní bicyklov a lodí či kempov. V týchto oblastiach sa z času na čas priestor zahusťuje a vtedy treba ťuknúť do bŕzd. Momentálne však neriešime, ideme v pohodovom tempe z nohy na nohu. Po prvej „dvacke” sa usadíme k „pressku", ktoré vôbec neurazilo a každodenné problémy postupne sublimujú z našich hláv. K priehrade (pomyselnej polovici našej cesty), ostáva zhruba 10 kilometrov plných zelene. Pláže a posedenia striedajú lúky, stromy a zvuky rôzneho vodného vtáctva.


Juhozápad jazera obmýva dedinky Kisköre a Abádszalók, ktoré ponúkajú ďalšie možnosti socializácie, ale aj studničku na dočerpanie vody. Po zahliadnutí najrôznejšej výstavby letných sídel a kotviacich lodí opäť vhupneme do čisto prírodného prostredia tentokrát už s vetrom v tvári. Veľmi rýchlo sme si uvedomili, že musíme jazdiť v háku. Po niekoľkých striedaniach vchádzame do civilizácie a obklopujú nás možnosti na doplnenie energie či ubytovania. Do kempu sa vraciame po zhruba dve a pol hodine jazdy.


„Grandhotel Kemp-inski"

Tentokrát sme si hotel priviezli priamo nad hlavami – rozhodli sme sa otestovať strešný stan, ktorého príprava na spánok trvá asi dve minúty. Tento konkrétny model má rozmery 125 x 205 cm a veľkosťou vyhovuje dvom dospelým. Pri mojej výške 184 cm sa v ňom dá aj bezkontaktne posadiť. V stane nadobúdame pocit väčšej bezpečnosti, ráno vás neočúra susedov psík a nenavštívi žiaden hlodavec...snáď . Neplatíme ani za stanové miesto, iba vstup pre dve osoby a auto – výsledná suma je tak v dnešnej dobre doslova ľudová.


Dni trávime bežným kempingovým životom

V kempe stretávame bikepackera z Atén, pri ktorom sa na slovíčko pristavíme. Chce prejsť celú trasu EuroVelo 11 a následne cestu do Maroka s plánom absolvovať celú trasu do novembra. Ohúrený zamykám bicykle a idem si svoje – večera a večerná hygiena. Kemp je takmer prázdny, pár domácich s karavanmi a nejakí tí Holanďania, skrátka absolútny pokoj. Úplne podľa našich predstáv. Nasledujúce dva dni trávime bežným kempingovým životom (Nevieš, kam som dal toto? Nevidela si náhodou tamto?) obohateným o ranný okruh okolo jazera, či podvečerné objavovanie okolia s fajnovou cyklistickou infraštruktúrou.


Okruh okolo jazera Tisza v kocke

  • vhodný pre všetky skupiny cyklistov a aj rodiny s deťmi
  • oddelený cyklochodník v celej dĺžke
  • viacero možností a typov ubytovania a stravovania
  • dostupnosť občerstvenia priamo popri ceste
  • výhodná poloha (vzhľadom k diaľnici)
  • možnosť zapožičania bicyklov, lodí, paddleboardov

Výhody a nevýhody kempovania s autostanom

  • + jednoduchosť montáže a komfort
  • + dokonale rovná podlaha
  • + matrac
  • + eliminácia nepozvaných návštev
  • + vhodnejšia voľba do nepriaznivého počasia
  • - cena
  • - potreba kompletného zbalenia pri lokálnych presunoch autom
  • - absencia „zázemia“

Podeľ sa so svojimi zážitkami

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Bikepacking naprieč rakúskymi Alpami - v ústrety dažďu a snehu

Bikepacking naprieč rakúskymi Alpami - v ústrety dažďu a snehu

Aké je Rakúsko? Bežný smrteľník si predstaví mliečnu čokoládu, šnicel a Mozarta. Cyklista vidí množstvo cyklistických ciest, ohľaduplných šoférov a krásnych alpských stúpaní.
Tip na výlet: Hornonitrianska graveliáda - za východom slnka

Tip na výlet: Hornonitrianska graveliáda - za východom slnka

Roviny, brdky, cez obce, cez polia, cestou aj necestou. Ideálna „všehochuť“ terénu, rýchlostí a tiež rôznych zážitkov. Pritom sa dá absolvovať v tempe aj v pohode.
Malorka - jazdenie v každom ročnom období

Malorka - jazdenie v každom ročnom období

Malorka je vraj snom každého zanieteného cyklistu – tak prečo si ho nesplniť?
keyboard_arrow_up