Tip na výlet: Čaro Dolní Moravy

Trail park Dolní Morava je jednoznačne top miesto pre všetkých bikerov, ale tiež pre bikerky či rodiny s malými bikermi.

Po ročnej prestávke v cestovaní sme chceli konečne vypadnúť niekam mimo Slovenska. Niežeby sme tu nemali super podmienky na jazdenie, ale veď viete - chceli sme vidieť niečo nové. Prvotná myšlienka bola ísť do rakúskych Álp, no po naštudovaní trás sme zistili, že to pre naše HT-čka veľmi nebude. A hlavne som chcel zobrať aj svoju ebikerku Regi. Po niekoľkých úvahách, dvojdňovom googlení a čítaní odporúčaní, sme sa rozhodli pre lokalitu Dolní Morava v Čechách. Táto lokalita sa nachádza na severe Čiech pri hraniciach s Poľskom. Najbližšie veľké mesto, Olomouc, je vzdialené 70 minút cesty. Z Liptovského Hrádku to je len 334 km (cca 4:45 hod cesty). Skoro ako do Bratislavy.

Roztočiť nohy

V nedeľu ráno sme vyrazili na cestu. Na apartmány sme prišli presne o 14:00, vybalili sa a keďže sme mali za sebou cca 5 hodín sedenia v aute, išli sme sa rovno pozrieť na vrchol k rozhľadni „Sky Walk”. Samozrejme, trasu sme veľmi neriešili. Do aplikácie mapy.cz sme si zadali náš cieľ a pekne poslušne išli naplánovanou trasou. No to, že nás to bude viesť po strmých prašných zjazdovkách, občas so sklonom väčším ako 20 %, nik netušil. V tom teple nám to dalo teda poriadne zabrať, no výhľady z veže „Sky Walk” stáli za to. Niečo ako u nás Chodník korunami stromov v Bachledke, ale v krajšom prostredí a s minimom návštevníkov. Možno to bolo aj tým, že sme vystihli termín tesne pred letnou sezónou.

Po ceste hore sme zbadali cestu, kadiaľ vedie bájny Selský flow trail. Na jeho zjazdenie sme sa poriadne tešili. Vychutnali sme si výhľady a potom sme zbehli dole z veže, kúpili magnetky a znova osedlali naše biky. Zaujala nás grafická tabuľa, ktorá nám naznačovala, že si máme znížiť sedlovku. A tak Marek stlačil páčku na riadidlách a ja s Regi sme si poctivo povolili rýchloupinák a sedlovku zasunuli do rámu. Oplatilo sa. Prvá zoznamovacia jazda s flow trailom bola super. Endorfínov sme mali na rozdávanie. Regi sa prvýkrát stretla s klopenkami, ale užívala si ich. Všetky traily končia pri Wellness hotel Vista****, kde všetci bikeri majú pripravené zázemie v podobe spŕch na bicykle, reštaurácie, bufetu, cykloservisu a požičovne bicyklov. Keď sme to prvýkrát videli, povedali sme si, že WAU, na Slovensku sa ešte stále máme čo učiť, čo sa týka kvality služieb.

V pondelok sme si vybrali trasu inšpirovanú YouTube-kanálom „Po trailech přes hory”. Po trase sme navštívili zámok Hedeč a pokračovali cez mesto Králiky ďalej na rozhľadňu Klepáč.

To, že cesta na vrchol rozhľadne vedie po hrebeni a je značená ako obyčajná turistická trasa, sme si všimli, no nejak sme to neriešili. Kto nemá rád tlačenie do kopca, tak mu túto trasu neodporúčam - ale inak je nádherná. Potlačili sme troška aj v zjazde, ale potom sa trasa napájala na oficiálny cyklochodník - zvážnicu, čo bolo pre niektorých vykúpením.

Táto rozhľadňa bola asi v najhoršom stave zo všetkých rozhľadní, ktoré sme za celý pobyt videli (no zjavne sa pracuje na jej revitalizácii), ale výhľady z nej boli krásne. Link na trasu nájdete tu a link na GPX súbor tu.

Keďže nám poobede celkom dosť spŕchlo, viac sme toho nestihli a venovali sme sa už len grilovačke, servisu bicyklov, pivečku a plánovaniu trás na ďalšie dni.

Kráľovstvo rozhľadní

V utorok sme preventívne vstali na dovolenkovú morálku pomerne dosť skoro a tak sme o 8:00 už sedeli na bicykloch smer Selský flow trail. Tentokrát sme sa poučili z našich chýb a na výstup sme si vybrali červenú trasu, ktorá mala približne 15 km. Začiatok viedol krásnou dolinou s potokom a príjemnou klímou, o čo sa postaral aj nočný dážď. Neskôr sme prešli na širokánske štrkové zvážnice s veľmi príjemným sklonom a nádhernými výhľadmi. Mimochodom, po tejto trase sa dá ísť z vrcholu dole na požičaných terénnych kolobežkách.

Na vrchole, konci červeného cyklochodníka, sa nachádza chata Slaměnka, kde sa dá príjemne posedieť a občerstviť. Túto možnosť sme samozrejme využili a tešili sa na druhú jazdu flow trailom, pri ktorej som si príliš sfúkol kolesá, a tak ma musel Marek v polovici trailu čakať, lebo len on ako najzodpovednejšia osoba mal pumpu. Môj prvý zoznamovací pokus s CO2 bombičkou nebol úspešný. Link na trasu nájdete tu a link na GPX súbor tu.

Poobedná etapa smerovala na dve rozhľadne po krásnych a výborne značených cyklochodníkoch. Mám pocit, že tí Česi majú rozhľadne na každom kopci. Zaujímavosťou tejto lokality je to, že nastúpate veľa výškových metrov na pomerne krátkej vzdialenosti. Celá lokalita sa skladá z doliniek a kopcov. Hlavným cieľom poobedia bola rozhľadňa Krížová hora. Tu nás prekvapilo, že bola voľne prístupná, i keď to bola pomerne nová, uzavretá stavba.

Cestou naspäť sme sa zastavili na peknom historickom námestí v Králikoch, kde sme nemohli neochutnať ďalšie české pivo v „hospůdke". V ten deň sme si dali 67 km s prevýšením 1 500 výškových metrov, čo nám úplne stačilo a tak sme sa znova šli venovať umývaniu a premazávaniu bikov a večernému posedeniu. Link na trasu nájdete tu a link na GPX súbor tu.

Zábava na trailoch

V stredu nastal deň D - deň, keď sme sa rozhodli, že si prvýkrát v živote kúpime lístky na lanovku do bikeparku, požičiame celoodpružené biky Mondraker a celý deň si budeme jazdiť traily. (Celá táto sranda vyšla cca 70 €, čo si myslím, že nie je vôbec veľa). Prvá jazda sa niesla v duchu zoznamovania s fullíkmi, no po druhej jazde sme si to už začali poriadne užívať.

Marek išiel hneď druhú jazdu skontrolovať aj červený (trošku náročnejší) trail. Ja som sa zatiaľ s Regi bláznil na modrom flow traile. Regi každou jazdou naberala istotu a šla čím ďalej, tým rýchlejšie (chlapi, ak chcete, aby žena získala istotu v zjazdoch, zoberte ju sem na rodinný výlet a nechajte vyjazdiť, pomáha to) .

Po tretej jazde modrým flow trailom som sa vybral skúsiť s Marekom červený a Regi si dala pauzu na kofolu na chate. Z môjho pohľadu bikera, ktorý radšej búši do kopca, ako sa vozí z kopca, bol aj tento červený trail fajn, no nebol už taký pohodový. Jeho súčasťou bol aj rockgarden. Pri jeho prejazde som sa len modlil a pustil brzdy. Pre „veľkých" jazdcov sa tu nachádza ešte aj čierny Mamutí trail, no na ten bola naša odvaha prikrátka.

Regi to zbalila po siedmej jazde a šla si dať dole pod lanovku zaslúžený Aperol. No my dvaja s Marekom sme si povedali, že veď deň ešte nekončí, poďme sa ešte voziť. Po ceste hore lanovkou sa ma Marek pýtal, aký trail ideme. Moja odpoveď znela, že ja jednoznačne modrý, lebo mám už od rána celkom dosť. On sa rozhodol, že si poslednýkrát užije full na červenom. V polovici trasy, kde sa oba traily na chvíľu spájajú, sme sa stretli. Marek bol troška zaprášený a preto som sa ho spýtal, čo sa stalo. A on reku, že na jednom skoku troška spadol, ale že je v pohode. No rameno mu po ceste dole začalo pekne tuhnúť a potom už pomaly nemohol ani pohnúť rukou. Išli sme teda zaniesť biky a ešte raz sme sa vyviezli hore, odkiaľ sme zišli Mamutí horskou dráhou - druhou najdlhšou horskou dráhou v Európe. Tu Marekovi stačilo našťastie brzdiť len jednou rukou, čiže to v pohode zvládol. Dole tvrdil, že vlastne aj tak nebrzdil.

Pôvodne sme v stredu plánovali zmeniť lokalitu a chceli sme spoznať Jeseníky a Rychlebské stezky, no na Dolní Moravě sa nám hneď od začiatku tak zapáčilo, že túto myšlienku sme opustili a predĺžili si ubytovanie až do soboty. No keďže úrazy si človek nevyberá, tak vo štvrtok ráno sme sa pobalili a pobrali sa domov s tým, že pokiaľ to obmedzenia dovolia, na jeseň sa sem určite vrátime.

Pár postrehov na záver:

• Výlet je vhodný aj pre rodiny s deťmi. Pri lanovke je krásne zázemie pre mamičky s deťmi, zatiaľ čo oteckovia sa môžu vyšantiť na bicykloch
  • Najbližšie potraviny sú až v Králikoch - cca 12 km, treba s tým počítať
  • Selský trail zjazdia aj komplet celé rodiny s deťmi (6+)
  • Okolie je vhodné aj na turistiku a v zime na bežkovanie

Tip na ubytovanie:

Cez Booking sme si objednali super ubytovanie, kde sme sa cítili úplne ako doma. Mali sme si kam odložiť bicykle, bola tam hadica na ich umývanie, veľká spoločenská miestnosť, krásne posedenie na grilovačku... Skrátka ideálny „basecamp" pre cyklistov.

Podeľ sa so svojimi zážitkami

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.