Sama a bez auta - ako sa s bikom presúvam vlakom po Európe

Sama a bez auta - ako sa s bikom presúvam vlakom po Európe

Keď nie je k dispozícii auto, idete sami a nechcete šoférovať 8 hodín alebo keď sa nevraciate na to isté miesto, odkiaľ ste začínali, dá sa ísť aj vlakom.

Nie je to lacnejšie ani pohodlnejšie. Aspoň zopár vecí som už vychytala.

Vynález slovenských železníc: Lístok Európa Express


Slovenské železnice (asi sa nad nami okolité krajiny zľutovali) ponúkajú veľmi výhodnú ponuku pre cestovanie po okolitých krajinách (do Rakúska, Švajčiarska, Maďarska, Nemecka, Poľska, Slovinska, Chorvátska a Českej republiky): Lístok Europa Express. Zo Slovenska sa tak viete od 31 € (cena bez bicykla a záleží, v akom predstihu lístok kúpite) dostať napríklad do Innsbrucku. Lístok si viete vyklikať, porovnať možnosti, kúpiť cez slovakrails.sk. V porovnaní s rakúskym Oebb, kde je to niekedy raz toľko. Vždy porovnájte obe stránky. Minulý rok v lete toľko ľudí necestovalo (limitované na rakúskej strane) medzi veľkými mestami, takže som vedela nájsť lístok za 31 € dva dni pred odchodom.



A čo s bicyklom?


Cez ZSSK stránku sa lístok pre bicykel na tieto vlaky kúpiť nedá. Je to komplikované. Treba ísť na stanicu, vyčkať rad, riešiť to s tetou/ujom za prepážkou, ktorí pravdepodobne majú znovu zlý deň. Priestor na bicykle je v rakúskych vlakoch žalostný. Na jeden vlak je to cca 5 miest, takže často sú veľmi rýchlo vybookované. Najmä v lete. Aspoň že Oebb zobrazuje online, na ktorý vlak je ešte možné (samostatne, aj keď máte lístok kúpený už cez ZSSK) kúpiť povinnú miestenku. Bez nej vás vyhodia. Chcú ju vidieť ešte predtým, než nastúpite do vlaku.



Do Dolomitov mi to ale nestačí


Do Talianska už ani Oebb appka nestačí. Z toho, čo som zistila/skúšala, lístok do Talianska s bicyklom si cez web nekúpite. Len po hraničný prechod (napríklad Brennero). Europa Express vám ale platí len po Innsbruck - teda tam môžete riešiť ďalší vlak priamo na stanici. Cestou späť z Dolomitov som na talianskej stránke trenitalia.it nenašla možnosť kúpiť lístok pre bike, takže som to tiež riešila fyzicky. Do Innsbrucku sa viete dostať regionálnymi (nie IC vlakmi), kde nie je povinná rezervácia miesta pre bicykel.

Sú iné možnosti?


Nie všade chodia vlaky, nie všade sa dá kúpiť lístok pre bicykel. Flixbus autobusy vozia aj bicykle, majú vzadu stojan. Ak z bicykla spravíte batožinu, tak ho môžete zobrať hocikam - obaliť ho do fólie, dať dole kolesá - záleží, ako veľmi presvedčivo to budete vysvetľovať sprievodcovi - za mňa totálne krízové riešenie. Ale aj také bolo. Na mojej ceste do Dolomitov som sa potrebovala posledný úsek (40 km miestne stúpanie v noci v neznámej oblasti so zdravotnými strasťami) odviezť autobusom. Volala som na dispečing, či daný spoj berie biky. Vraj je v každom autobuse miesto pre 2 biky, že mám sa dohodnúť so šoférom (po taliansky “l’autista” - to je milé slovíčko). Tak som si schovala bicykel za búdku, aby nemal nutkanie ma odignorovať, „vytasila" som ho až keď zastal. Za 3 eurá sme ho narvali do toho veľkého spodného batožinového priestoru tak, ako bol.

Môj „checklist" pri nákupe lístka


  • Ak neviem, kde presne sú zastávky, pozriem MHD funkcionalitu v Google Maps trase.
  • Nahodím začiatok a koniec na Oebb pre jedného dospelého a jeden bicykel. Ale nekupujem.
  • Keď nájdem vlak, tak pre dospelého pozriem cenu na ZSSK.
  • Na Oebb kúpim lístok len pre bicykel(do niekoľkých minút sa dá vrátiť).
  • Na ZSSK kúpim lístok pre seba.




  • Za mňa je toto najlacnejšie a najjednoduchšie kupovanie lístka. Ak „ste za vodou”, Oebb to vie pokryť všetko krásne. Na prestup vo Viedni si určite nechajte aspoň 10 minút. Vlaky z BA väčšinou nemeškajú. Prípadne lístok reklamujte (mne sa zmenili odchody vlakov, ráno pred odchodom som vyplnila reklamáciu a vrátili mi plnú sumu lístka = 50 €). Bike si vždy zamknite a pozor, aby vám ho neodreli horské elektrobiky (ešte tie staré veľké ťažké, ktoré je náročné zdvihnúť), je tam fakt málo priestoru. Šťastnú cestu!
    report_problem Našiel si v texte chybu?
    patusa (Patricia Golianova)
    Páči sa ti tento článok? thumb_up82thumb_down comments 46 komentárov report_problem
    clear
    Prečo sa ti článok nepáči?
    Odoslať spätnú väzbu
    Formulár sa odosiela

    comment Komentáre

    Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
    Formulár sa odosiela
    Pridaj komentár
    Formulár sa odosiela

    Podobné články

    Nemáš auto? Nevadí. Vlak sa postará.

    Nemáš auto? Nevadí. Vlak sa postará.

    Naša národná železničná spoločnosť často slúži ako vďačný zdroj zábavy pre satirické stránky – veď, kto ešte nepočul o meškaniach, horiacich lokomotívach a roztrhnutých vozňoch.
    Okolo slovenských regiónov: Podpoľanie - naprieč lazmi a stojkami

    Okolo slovenských regiónov: Podpoľanie - naprieč lazmi a stojkami

    Ak máte radi bludiská, myslím, že v tomto regióne si bohato prídete na svoje. Toto bludisko má však pridanú hodnotu uzučkých ciest, no najmä nádherných scenérií.
    Už viem, prečo sú Pogačar a Roglič dobrí v horách

    Už viem, prečo sú Pogačar a Roglič dobrí v horách

    Mnohých pri predstave skvelej dovolenky v horách zrejme nenapadne Slovinsko ako prvé. Čo ponúka a prečo by mohlo nadchnúť aj vás?
    keyboard_arrow_up