Tip na výlet: Intenzívne Tenerife na 4 dni a 10 000 výškových metrov

Na Slovensku sneh, na Tenerife krátke „bibsy". Čo všetko sa dá stihnúť na Tenerife na bicykli za 4 dni a ako si spraviť z cyklodovolenky vertikálne sústredenie?

Tenerife - najväčší z Kanárskych ostrovov, často označovaný prívlastkom cyklistický raj. V Európe neexistuje veľa miest, kde by ste mohli prejsť z výšky 0 m n. m. do 2 300 m n. m. počas jedného stúpania. Preto je táto destinácia populárna aj pre profesionálne tímy.

Naplánovala som trasu, ktorú by som vám neodporúčala.
Išli sme traja, takzvaný (a samozvaný) cyklistický klub Dupetky - ja, Luky a Maťo. Cieľ chalanov bol jasný - trochu pobicyklovať, trochu pooddychovať. Moja predstava dovoleniek je mierne (alebo absolútne) odlišná: vidieť všetko, čo sa dá a stihnúť všetko, čo je možné. Tak sme tieto dve predstavy skúsili skĺbiť.

Každý z nás sa zbalil do jednej príručnej batožiny a jedného ruksaku. Bicykle sme mali zarezervované v požičovni Free Motion v časti Adeje na juhu ostrova - Specialized Tarmac SL7 na elektrike Sram Rival.

Na Tenerife sme strávili 5 dní, z toho 4 dni sme prebicyklovali. V tomto článku popíšem naše trasy a pridám moje odporúčania, ak by ste sa na Tenerife rozhodli ísť.

Tenerife požičovňa bicyklovTenerife výhľad

Deň prvý - aklimatizácia

Parametre trasy: 75 km, 1 329 výškových metrov, trasa

Prvý deň sme šli zľahka, spoznávali sme sa s požičanými bicyklami a teplou klímou vulkanického ostrova. Naplánovala som trasu, ktorú by som vám neodporúčala. Chcela som si pozrieť pobrežie a urobiť okruh okolo letiska „Tenerife Sur”. Na tejto ceste však bola počas prvej polovice veľká premávka a aj keď vodiči jazdili opatrne a s dostatočným odstupom, nebolo to príjemné. Vyskúšali sme si gravelovú cestu, keď sme sa chceli pozrieť na horu Montaňa roja.

Cyklista v TenerifePláž v Tenerife

V druhej polovici cesty sme sa už vydali do kopcov a užívali sme si prázdnejšie kľukaté cesty. Po ceste sme sa zastavili na kávu a croissant a pokračovali sme ďalej do kopcov. Našu cestu lemoval krásny kaňon, ponad ktorý viedol fotogenický most. Posledné stúpanie tejto trasy nás zaviedlo mimo hlavnú cestu. Naša bočná cestička bola výživná, príjemných 10 % nám roztiahlo pľúca. Čo nám ale „stiahlo zvierače", bol zjazd z tohto stúpania do La Camela, parametre lyžiarskeho obrieho slalomu preverili odolnosť kotúčových bŕzd na 110 %. Cestu nahor sa určite pokúste obísť.

Slováci v TenerifeSlovenka v Tenerife

Deň druhý - Masca + Buenavista del Norte

Parametre trasy: 140 km, 3 600 výškových metrov, trasa

Najťažšiu a najdlhšiu trasu sme si naplánovali hneď na druhý deň. Trasa mala „iba” 140 km, ale zato 3 600 výškových metrov. Vyrážali sme okolo 8:00. Costa Adeje sa nakoniec neukázalo ako najvhodnejšie miesto pre cyklistov. Vymotať sa z neho trvá celkom dlho a pokiaľ chcete mať pokojnú cyklodovolenku a v noci sa dobre vyspať, tak si vyberte radšej iné miesto.

Tenerife
Cestu som naplánovala popri banánových plantážach, ktoré nemajú konca kraja. Banány sú najdôležitejšou plodinou na Tenerife a až 90 % z nich sa vyváža, takže ich pestovanie je podstatné pre lokálnu ekonomiku.

Palmy a slovenskí cyklisti v Tenerife
Premávka ráno nebola veľmi silná a užívali sme si takmer rovinatý profil. Pred nástupom do prvého stúpania sme si pozreli útesy Los Gigantes, ktoré sa určite oplatí pridať ku naplánovaným výhľadom.

Útesy Los GigantesÚtesy Los Gigantes

Chalani si určite hrýzli do jazyka, aby ma kliatbami nezniesli pod čiernu zem.
Potom začalo 11,8 km stúpanie s priemerom 6,1 %. Absolútna nádhera. Sklon stúpania bol stabilný, bez prudkých výkyvov a išli sme svižne. Po hodine a pol sme sa dostali do mesta Santiago del Teide, kde sme si dali prvú kávu výletu, chlapci doplnili sacharidy s „tosdata con tomate” a chýbalo nám ešte 125 výškových metrov, aby sme zočili jeden z najkrajších pohľadov celého výletu - cestu na Mascu.

Tenerife Tenerife

K dedine Masca sme prichádzali z tej ľahšej strany. Keď sme zjazdovali, hovorila som si, že tu by som sa smerom hore dosť potrápila. Neskôr, keď som si pozerala parametre, zistila som, že to stúpanie v opačnom smere má 4 km a priemerný sklon 11 %. Bol to úsek ako z cyklistických reklám, až na tie autá, ktorých tam bolo na môj vkus priveľa.

Tenerife
Pohľad na Mascu mi pripomínal Machu Picchu. V dedine sme sa nezastavili, iba sme ju odfotili a pokračovali smer Buenavista del Norte. Našu cestu lemovali palmy s divo rastúcimi datľami, ktoré sme aj ochutnali. Nemali síce veľa dužiny, ale charakteristická chuť tam bola. Predstavte si, že si kúpite v obchode avokádo a väčšina z neho je kôstka. Presne také boli tieto datle.

TenerifeTenerife

Čakala nás odbočka na najzápadnejší cíp Tenerife, Punta de Teno. Táto cesta vykompenzovala nebezpečný pocit z áut, ktorý som mala na Masce, pretože tu majú autá (okrem hromadnej dopravy) zákaz vjazdu počas dňa (časy zákazu sa líšia od ročných období) a vďaka tomu sme si užili prázdnu súkromnú cestu.

Výhľad a cyklista v Tenerife
Cesta od rampy k majáku je približne 9 km a 200 výškových metrov. Na jednej strane cesty útes a more, na druhej strane skalnaté bralo, krása strieda nádheru. Cesta vedie cez dva tunely. Jeden je veľmi krátky a do toho druhého je naozaj nutné mať svetlo.

Na najzápadnejšom cípe sa nám naskytol pohľad na maják a na útesy Los Gigantes, ktoré sme si mohli vychutnať z opačnej strany.

Maják v TenerifeÚtesy Los Gigantes

Telefónmi sme zvečnili krásne výhľady a zamierili späť do Buenavista del Norte, kde sme si sadli na tapas, kávu a pokračovali sme ďalej, do neznáma.

Prišiel na rad úsek trasy, ktorý nikomu neodporúčam. Cesta z Los Silos do Santiago del Teide so začiatočným úsekom, ktorý mal na 2,21 km priemerné stúpanie 14,7 %. Na Strave sa tento segment dokonca volá „Mamma Mia”. Keď prejdete kurzorom po segmente, 18 %, 20 %, 23 %, 26 % rámp tam nie je málo, niečo ako stredná časť ulice Korabinského v Bratislave, akurát 10x dlhšie. Svoje opodstatnenie tu majú 36-zubové kazety, aj keď v tomto prípade by to chcelo ešte MTB 28-zubový prevodník, aby bola kadencia minimálne 40.

TenerifePalmy v Tenerife

...opýtali sa ma, či je „todo bien” - všetko v poriadku. V podstate áno, iba tie výškové dávajú nám Slovákom (konkrétne Bratislavčanom) zabrať.
Počas najstrmšej sekcie som musela trikrát zastaviť, tiekol zo mňa pot a dvíhalo sa mi predné koleso. Všetci sme mlčali a ja som hľadala spôsob, ako im túto strminu vynahradím. Chalani si určite hrýzli do jazyka, aby ma kliatbami nezniesli pod čiernu zem. Počkala som chalanov na konci tohto úseku a pokračovali sme s vidinou miernejšieho stúpania. Po tomto mordore je 6 - 8 % stúpanie prechádzka ružovou záhradou. El Tanque, mesto na polceste do Santiago del Teide, nám poslúžilo ako čokoládová občerstvovačka. Cesta mala príjemných 5 %, mne aj Lukymu sa išlo dobre. Maťo chytil jemnú krízu, ale akonáhle som oznámila, že už nám ostáva iba jedno krátke stúpanie, bol opäť v hre. Čakalo nás už iba 150 výškových metrov a potom veľmi dlhý zjazd do Costa Adeje.

Unavený Slovák v TenerifeSlovenská cyklistka v Tenerife

Cesta dole bola svižná, najmä keď nás tlačil autobus, prichádzajúca tma, nepríjemná prehánka a neutíchajúce myšlienky na večeru. Z dediny Las Manchas je to zjazd dlhý približne 30 km. Do hodiny sme boli na apartmáne, spokojní, že sme to zvládli, ale aj unavení z celého dňa na bicykli.

Deň tretí - okruh pod Teide

Parametre trasy: 87 km, 2 400 výškových metrov, trasa

V tento deň si dali chalani oddych a vyrazili na roadtrip preskúmať sever ostrova a pokúsiť sa „uloviť" pre Maťa návleky na kolená. Po spojnej diaľnici prešli do staršieho mesta San Cristobal de La Laguna, pokračovali po ceste cez Parque Rural de Anage ku krásnej pláži v San Andres. Cesta bola nádherná a kľukatá, podobná ako cesta do dediny Masca alebo Sa Calobra s krasnými dychberúcimi výhľadmi. Ich posledná zastávka na lov kolenačiek bola na istotu v bikeshope v hlavnom meste Santa Cruz.

Keďže narazili už na v poradí šiesty zatvorený obchod, vysvitlo, že „Tenerifčania” vo štvrtok nepracujú, jediné otvorené služby boli bary a reštaurácie. Santa Cruz ako hlavné mesto malo oveľa príjemnejší metropolitný nádych, diametrálne odlišný od južných letovísk ako Costa Adeje, Los Criatianos.

Medzitým som však ja nechcela prísť o príležitosť nazbierať výškové metre v luxusnej kanárskej prírode a tak som sa vybrala na okruh pod Teide. Stačilo prejsť pár metrov od apartmánu a Garmin vyhlásil 32 km dlhé stúpanie. Krásne ráno. Dlhé a pomerne náročné stúpanie mi trvalo 4 hodiny aj s prestávkami. Niekoľkokrát som doplnila vodu a párkrát som sa zastavila, aby som zjedla „lepeňák" alebo tyčinku.

Plán bol ísť z Costa Adeje cez Vilaflor na Boca Tauce (križovatka, kde sa odbočuje na Teide). Najviac sa mi páčila cesta od Vilaflor po Boca Tauce. Prostredie mi vôňou pripomínalo Chorvátsko a vzhľadom Malorku. Stúpanie však nepoľavilo a mne začala dochádzať energia. Po uvedomení si, že som dlho nič nejedla, som si rozbalila pri ceste piknik. Niekoľko cyklistov sa pristavilo a opýtali sa ma, či je „todo bien” - všetko v poriadku. V podstate áno, iba tie výškové dávajú nám Slovákom (konkrétne Bratislavčanom) zabrať.

Na vrchu El Retamar (2 100 m n. m.) Garmin úspešne zahlásil „Climb complete”. Zjazd odtiaľ bol dlhý približne 3 km do Boca Tauce.

TenerifeTenerife

A tam, za zákrutou, sa zjavilo Teide. Obrovský vulkán s popraškom snehu. Okolo neho nič, bol dominantou celého výhľadu. Bol to naozaj zážitok. Akonáhle som prišla na Boca Tauce, ocitla som sa na lávovom poli.

Tenerife, lávové poleTenerife

Pokračovala som smerom na sever. Táto cesta už bola exponovaná, a tak ma občas prekvapil silný nárazový vietor, cesta však bola nádherná. Počas takto dlhého zjazdu je skvelé pozorovať zmeny pásiem a meniacu sa flóru. Cesta ma zaviedla na časť úseku, ktorý sme zjazdovali deň predtým, tam už som bola spokojná s vedomím, že som blízko apartmánu. Opäť na mňa prišiel hlad, čo znamenalo piknik číslo dva, kde padli za obeť 2 balíky slaných fritovaných snackov. Jediná myšlienka po príchode na apartmán bola zrelaxovať nohy na nasledujúci deň.

Deň štvrtý - lanovka pod Teide

Parametre trasy: 104 km, 2 800 výškových metrov, trasa

S vedomím, že bicykle musíme vrátiť do 17:30, sme túto jazdu začali skôr, ešte za tmy o 7:00. Chalani boli síce oddýchnutí, ale zato bez kolenačiek. Ja už som cítila únavu, ale napriek tomu som sa tešila. Vedela som, čo ma čaká prvých 35 km, a tak som sa snažila chalanov ukľudňovať, aby to neprepálili.

Tenerife
Cesta s nimi mi ubehla rýchlejšie. Zastavovali sme sa na tých istých miestach ako ja deň vopred a vo Vilaflore sme si dopriali kávičku. Prvé 32 km stúpanie sme dali bez problémov, po tej istej trase ako ja včera. Na ceste sme dvakrát stretli profesionálnych cyklistov z tímu Jumbo Visma a jedenkrát cyklistov z rapujucého tímu Astana Qazaqstan.

Profesionálni cyklisti z tímu Jumbo Visma

Tieto stretnutia mi dodali dávku radosti a potrebnej energie. Od Boca Tauce to už bola aj pre mňa nová cesta. Prišlo ďalšie stúpanie. Zastavili sme sa v hoteli/reštaurácii, kde mal camp Jumbo Visma, najedli sme sa, vypili kávu a pokračovali. Vonku už bolo chladnejšie a teplota bola v spodnej polovici jednociferných hodnôt. Na bicykli sme vyšli po spodnú stanicu lanovky Teleférico Teide.

Tenerife
Únava sa stupňovala a čakala nás ešte dlhá cesta dole. Aj keď sme sa po ceste dole zastavovali, z obrovského výškového rozdielu sa mi začala točiť hlava. Ak ste citliví na zmenu tlaku ako ja, odporúčam robiť častejšie prestávky. Maťovi ako jedinému pred 45 km zjazdom prestali fungovať brzdy. Nebolo mu všetko jedno. Naša domnienka bola strata tlaku v hadiciach kvôli nízkemu tlaku vo vyššej nadmorskej výške. Našu teóriu nám neskôr odobril miestny mechanik z požičovne bicyklov. Po naklesaní približne 300 metrov sa však tlak v hadici zvýšil a brzdy začali znovu fungovať.

Cyklisti v TenerifeCyklistka v Tenerife

Po intenzívnych 4 bicyklových dňoch sme sa tešili na regeneráciu a nastal čas ísť domov. Všetci sme však zhodnotili, že by sme sa na Tenerife opäť radi vrátili.

Všeobecné odporúčania:

• Zvážte ubytovanie v letoviskách (Costa Adeje, Playa de Las Americas) a vyberte si pokojnejšie miesto, pokiaľ vám nie sú po chuti prímorské letoviská s klasickými plážovými turistami
  • Neodporúčam požičovňu bicyklov Free Motion (konkrétne T3) - odber bicyklov neprebiehal až tak hladko, pán zo servisu bol celkom otrávený, že sme ho poprosili o nastavenie výšky sedla a vzdialenosti od riadidiel
  • Neodporúčam trasy, ktoré vedú popri pobreží, je na nich vyššia premávka, čo uberá z celkového zážitku
  • Dopĺňajte vodu pravidelne, nezabudnite na španielsku siestu, počas ktorej sú obchody zatvorené
  • Dostatok teplého oblečenia na dlhé zjazdy

Ak ste na Tenerife boli alebo by ste odporúčali iný ostrov, budem rada, ak sa so mnou o vaše rady a skúsenosti podelíte v komentároch.