MTBIKER Sliezsky kráľ 2022 – nečakaný vrchol sezóny

Prekonanie rekordu ale aj výborná atmosféra a nové skúsenosti. Ako vyzeralo podujatie, ktoré sa nám podarilo zorganizovať doslova na poslednú chvíľu pod dohľadom tatranských štítov?

Je mi jasné, že nadpis je subjektívny a rozhodne sa nechceme porovnávať s inými podujatiami. Skôr sa jedná o pohľad možno lokálnych borcov, pre ktorých je tento už legendárny kopec „srdcovka“ a nečakané preteky si tak nemohli nechať ujsť. Viac už potom nižšie v texte od Jančiho, ktorý do tejto kategórie určite patrí. A pre nás ako MTBIKER zase skúška, či sa niečo podobné dá zorganizovať v tak krátkom čase v podstate „od základov“ a v plnej „paľbe". Teda voľby, prázdniny a Tatry plné ľudí...

Možno ste čítali nedávnu pozvánku, ale ak nie, len upresním, že podobná akcia bola v pláne už viac ako 2 roky. Takmer hneď po tom, ako sme publikovali kopec v sérii najkrajších stúpaní v 2019. Cieľom bolo obnoviť, prípadne nadviazať na myšlienku Sliezskeho vrchára, ktorý v roku 2017 skončil. Ale potom covid, obzmedzenia, meniace sa pravidlá, všetko dookola...veď vieme, čo máme na mysli.

A ďalším „do partie“ je vybavenie povolenia v rámci Tatranského národného parku (TANAP)
, čo tiež nie je jednoduché. Doslova len pár dní pred termínom akcie sa nám podarilo získať všetko potrebné, len sme sa nevedeli rozhodnúť, či máme ešte dosť času. Skúsime teda zariskovať a akciu zorganizovať. Úvod píšem aj na margo toho, že nám viacerí písali, prečo sme dali vedieť tak neskoro a že inak by určite prišli. Jednoducho, skôr sme nevedeli ani my, no chceli sme položiť základy prvého ročníka a už nečakať.

Nechcem sa púšťat do detailov, ktoré sa skrývajú za podobnou akciou, moja Lenka by určite vedela hovoriť, keďže si to zobrala pod palec, pomohla nám aj Mirka a ďalší kolegovia. Ale rozhodne by sme chceli poďakovať manažérovi Sliezskeho domu Peťovi Andrášovi, vlasne aj celému personálu. Dnes nie je bežné naraziť na takú ústretovosť, najmä ak sa bavíme o luxusnom hoteli.

No aj vďaka takýmto ľudom si Sliezsky dom stále zachováva ako charakter luxusu, tak aj miesta, kde sa dobre cítia turisti, cyklisti, lezci, teda ľudia, ktorých viac lákajú samotné hory a šport. A to je u nás pomerne vzácna kombinácia a tiež dôvod, prečo sme radi spojili sily.

Celkovo sme počas tohto malého „dobrodružstva“ spoznali viacero zaujímavých ľudí, príkladom sú aj borci od časomiery, ktorí nám veľmi pomohli aj nad rámec ich povinností a prispeli, myslím, k pohodovej atmosfére.

No a ďalšou zaujímavou skúsenosťou bola účasť na festivale horských filmov/prednášok LAJF. Síce sme neboli zaradení v pôvodnom programe, no s hlavným organizátorom Bohušom sme sa zhodli, že zimná cyklistika by mohla byť zaujímavým spestrením „tradičných“ aktivít v Tatrách. A navyše náš film Tatranská zimná koruna mal „finále“ práve na Sliezskom dome, čo bola celkom pekná symbolika. Uviesť takto „projekt“ priamo pred ľudmi je tiež príjemná skúsenosť, ktorá sa v tvorbe na YouTube vytráca.

Rozhodne netvrdíme, že všetko bolo dokonalé a určite sa nájde veľa vecí na zlepšenie do budúcna. Radi by sme vytvorili peknú tradíciu a podujatie blízke ľuďom, na ktoré sa budú tešiť. A ešte sme sa stihli rozlúčiť s tatranskou turistickou sezónou, o čom nájdete viac na kanáli MTHIKER.

Toľko odo mňa na úvod, než sa pustíme viac k samotným pretekom, či novým rekordom.

Cestný alebo horský bicykel?

Samotnú trať ani pocity nejdem detailne opisovať, myslím, že všetko podstatné som dostatočne odrečnil v spomínanom videu o stúpaní. Stúpanie hore sa dá absolvovať ako na cestnom, tak aj horskom bicykli, pričom sme pre väčšiu jednoduchosť nechali kategórie spoločné.

Absolútny víťaz, o ktorom ešte budem písať nižšie, šiel na „žiletke“, no napríklad taký Glevo sa výborne umiestnil aj na MTB. Ja som siahol po horskom bicykli z hľadiska prevodov, ale rovnako ma zaujímalo porovnanie s cestným spred 2 rokov, keď sme točili. A nakoniec bol čas v podstate veľmi podobný (33:03 vs 33:11 teraz), akurát na horskom som šiel asi o 15 W viac.

Na druhej strane sa mi šlo vážne hrozne a celkovo som sa poriadne vytrápil, najmä oproti nedávnemu MTBIKER Šprintpolomu bol výsledný výkon v priemere o 30 W menej. Ale aspoň motivácia do budúcna – hold, niekedy sa telo vzprieči, ani rozjazdeniu som vďaka veciam okolo veľa nedal. O mojom „výkone“ už stačilo. Pozrime sa na tie oveľa väčšie.

Nový traťový rekord

Rekordy sú na to, aby sa prekonávali. Podľa podobného hesla sa zariadil celkový víťaz a naša mladá nádej, Samuel Kováč. V rámci oficiálne meraných časov, ale ani v rámci siete Strava (kde je vytvorený segment pokrývajúci trať), sa nenašiel doteraz nikto, kto by sem „vyletel“ na bicykli rýchlejšie.

Samuel Kováč
Merané od rampy (štart) hovoríme o čase 24:12 na Strave (podľa časomiery 24:23, keďže tam je pár metrov navyše), čo dáva priemernú rýchlosť 16 km/h. Údaje si môžete pozrieť v obrázku nižšie. Doteraz tam držal rekord Tomáš Višňovský, kde ale treba povedať, že doterajší čas 24:25 vytvoril v rámci „tréningu“ na MS 2019 a po 50 km pomerne svižnej jazdy na MTB. Takže možno o rok ho skúsi vylepšíť, už mi aj písal, že to niekedy pôjde naplno – ja dúfam, že si nájde čas na jeseň. Prípadne sa ukáže niekto ďalší...jednoducho, snáď k posúvaniu limitov pomôžu aj ďalšie ročníky MTBIKER Sliezskeho kráľa.

A keď sa pozriete na zoznam najlepších, pomerne vysoko nájdete aj ďalšieho kráľa Sliezskeho domu, najmä podľa počtu výjazdov. Pretože pochybujem, že ich má niekto viac, ako Janči Halik. Navyše na oficiálnej tabuľke (brané z výsledkov Sliezskeho vrchára) svietil doteraz jeho čas – hold, bude treba ceduľku prerobiť. Ale kto iný by mal napísať pár dojmov, než žijúca legenda spod Tatier...

Ako videl preteky vlk tatranský (janohalik)

„To stihnem, to stihnem, to stihnem“, hovorím si sám pre seba, keď sa ponáhľam na štart z „malej“, na ktorú som si odskočil, keď bolo predo mnou ešte 6 pretekárov. Keďže sa štartovalo po dvojiciach, tak štart „odsýpal“ jedna radosť.

Ja som to nakoniec stihol LTT. Veď Imro na mňa už kričal, že kde som . Rýchlo dať gél a 3, 2, 1, ide sa. Odštartoval „vrchol“ mojej sezóny, na mojom domácom kopci. Stúpanie na Sliezsky dom netreba obzvlášť predstavovať, tak poďme k môjmu výkonu. Vyrazil som a ešte pri plnej sile a tepoch v pásme ďaleko pod max, vyťahujem mobil, aby som mal foto s Imromanom na IG. Foto vyšlo .

Od tohto momentu sa sústreďujem čisto na výkon, hľadám hranicu, pokiaľ môžem tlačiť watty a snažím sa kľučkovať pomedzi turistov, ktorých je dnes habadej. Toto nebude jazda na úsmev na tvári, ktorý mi toto stúpanie zakaždým vyčarí. Dnes ide o moju „česť“, takže poďme na to.

400 W, ktoré sa snažím držať, mi vydržia pod najstrmšie stúpanie, ktoré je cca po 1,2 km a po 5 minútach od štartu trochu zvoľním. Viem, že v strmých pasážach to bude o lámaní prevodov a tak aj bolo. Prevod 37-26 na mojej Dogme som ešte pretočil a predbiehal chalanov, čo štartovali predo mnou. V diaľke vidím Romana Mareša, ako „spinuje“ na svojom Scotte a som rád, že je po páde na maratóne v Košiciach opäť OK. Dobieham ho len pomaly.

Časovky do kopca sú najmä o prekonávaní vlastných limitov
V úseku, kde sa stúpanie trochu narovná, idem cez neho a snažím sa udržať tepy tesne nad hladinou, kde už idem na kyslíkový dlh. Pozerám na čas a vidím, že na Velickom moste, čo je taký virtuálny skoro stred stúpania, som minútu a pol za svojím najlepším časom. Začínam v hlave prerátavať, ako dlho mi to dnes bude trvať a neverili by ste, ale trafil som sa skoro na sekundu . Asi preto, že sa už poznám a poznám toto úžasné stúpanie, ktoré ale od Velického mosta naberá iný rozmer. Hladký asfalt sa tu mení na „lesný asfalt“ a ja sa snažím kontrolovať watty, no a zároveň vyberať tú najlepšiu stopu.

Asi nie je veľa cyklistov, ktorí to majú najazdené viac ako ja a preto viem presne, v ktorom úseku kadiaľ ísť. Myslím, že toto mi ušetrilo minimálne 15-20 sekúnd v celkovom čase a ja sa prekľučkujem cez diery a nekvalitný asfalt až pod finále dnešných pretekov. Tepy už nepadajú a držia sa v pásme MAX. Horšie je to s wattmi, tie sa ani náhodu nedržia v pásme MAX a neúprosne padajú. Vychádzam z pásma lesa a už ho vidím, asi najkrajší cieľový dojazd, aký si viete predstaviť.

Vidieť ho vidím, ale viem, že ma čakajú ešte 4 minúty utrpenia. 360 W tlačím silou vôle a mojím egom, avšak tepy idú neúprosne hore. Dnes to nebude asi môj deň, vidím podľa času na Garmine, ale nie je to najhoršie. Ešte sa hecnem a posledných 30 sekúnd tlačím 420 wattow, aby som prišiel poctivo „vyšťavený“ do cieľa v čase 28 min 42 sek. Nie zlé na túto časť sezóny, ale ak sa uspokojím sám so sebou, tak sa ďalej neposuniem . Takže mohlo to byť lepšie, ak to porovnám so svojím najlepším časom, čo je o viac ako 3 minúty lepší a to ešte poznamenám, že Samo Kováč to dnes dal o viac ako 4 minúty rýchlejšie ako ja a k tomu mu gratulujem.

Trochu údajov z môjho GARMINU

• Priemerná rýchlosť: 13,6 km/h
  • Priemerné tepy: 174 (178 max)
  • Priemerný výkon: 380 W (553 W max)
  • A pikoška nakoniec: podľa Stravy to bol môj 198. výjazd na Sliezsky dom. Možno dám 200tý tento rok ešte.

Časovky sú pre všetkých

Janči to dal ako vždy pekne od srdca aj so všetkými dôležitými údajmi. Na záver ešte za mňa veľmi dôležitá vec. Aj keď vyššie píšeme o časoch, výkonoch a rekordoch, časovky do kopca sú najmä o prekonávaní vlastných limitov. Môžete prísť s cieľom zlepšiť si svoj čas, prípadne zo seba dostať maximum, ale rovnako môžete prísť stráviť čas pri športe s podobne naladenými ľuďmi.

Nechceme, aby si tieto kategórie „odporovali“, práve naopak. Chceme, aby si každý našiel to svoje a užil si vrcholový dojazd a pohľad na okolité štíty. Ja stále rád hovorím, že po tom, ako sa vydýchate a naberiete sily, chutí podobný výhľad vždy o niečo viac. Dobrý čas alebo výsledok je následne príjemný bonus.

P.S.: Pod článkom nájdete aj galériu, ale pridávame aj odkaz na všetky fotky od Adama. Snáď sa nám podarilo zachytiť čo najviac a budete mať aj takúto pamiatku.

Kompletné výsledky nájdete na tomto odkaze a dalšie fotky v tejto fotogalérii.

Zdroj fotografií: Adam Milo/MTBIKER

MTBIKER Sliezsky kráľ 2022

calendar_today 29.10.2022
label Časovka
place Tatranská Polianka (Slovensko)