5 častých chýb v tréningu - poučte sa radšej od tých druhých

5 častých chýb v tréningu - poučte sa radšej od tých druhých

Poriadne dlhé dni, začínajúce preteky alebo rôzne výzvy...sezóna je v plnom prúde a možno príde vhod postrážiť si pár vecí.

Nechcem, aby to vyznelo, že teraz idem nasilu robiť videá a články tohto typu, pretože sú populárne a „in“. Lenže podobná forma je podľa mňa pomerne dosť názorná a dá sa v nej spojiť resp. pripomenúť viacero vecí, o ktorých sme už neraz hovorili detailne. Ale ako beží čas, tak ľudia zabúdajú, kopec informácií zapadne ako pribúda obsah a samozrejme medzitým príde množstvo nových ľudí, ktorí sa potrebujú zorientovať a nemajú prehľad o starších veciach. Takže kombinovanie klasického obsahu s takýmto „vypichovaním“ pomocou chýb či tipov mi príde ako celkom vhodný mix .

Keďže sezóna je v plnom prúde, denného svetla na jazdenia asi najviac a rovnako už sa pomaly rozbiehajú aj nejaké preteky, či výzvy (napr. aj Gerlaching), poďme sa opäť trochu pozrieť na tréning. Len doplním, že tento obsah nie je určený len tým, čo chcú ísť na preteky, ale snažím sa ho robiť univerzálne. Teda aj pre tých, čo sa chcú jednoducho zlepšiť - jazdiť dlhšie, rýchlejšie a s menšou námahou podľa mňa nikdy nie je na zahodenie, čo je vlastne taká moja filozofia...

Dnes tu máme teda niektoré základné chyby v tréningu formou videa, no a pár ďalších vecí si ešte rozoberieme v texte nižšie. Plus doplním aj odkazy na vhodné články a videá, v ktorých sa veci rozoberú zase o niečo podrobnejšie.



Na všetko treba ísť postupne


Doslova nestarnúca klasika . Ľudia chcú vo všeobecnosti všetko hneď a zaraz a platí to u všetkého – či už sa bavíme o spomínanom objeme tréningu alebo intenzite, ale aj o ďalších veciach, ako je chudnutie, technika jazdy alebo aj jazdenie v horších podmienkach. Práve z tohto "hŕŕŕ" systému vzniká množstvo nepríjemných situácií, ktoré vedia ohroziť nielen tréning, ale aj samotné zdravie. Populárne sú tradičné bolesti kolien, svalov, zadku a pod., ktoré sa vo veľkej miere objavujú na jar, alebo nepríjemné pocity z toho, keď si z ničoho nič buchnete na max nejakú časovku alebo tréning. Do toho sa pridá stres v práci, rodinné povinnosti a máte z toho pekne náročný mix. Na všetko treba ísť postupne a vybudovať naozaj dobrú kondíciu trvá niekedy aj roky...no keď sa vám to podarí, uvidíte, koľko nových možností sa vám otvorí.



Intenzita je kľúč


Tu hneď začnem tým, že ak ste začínajúci cyklista, prípadne niekto, kto na bicykli dlho nejazdí, tento bod vôbec netreba riešiť. Čo mám na mysli? Na začiatkoch je krásne práve to, že človek sa rýchlo zlepšuje, nech robí v podstate hocičo. Vôbec netreba riešiť nejaké intervaly a pod veci, jazdite ako máte chuť, robte výlety, objavujte okolie, nové terény a trasy, zlepšujte sa v technike a nezabudnite na prvý bod vyššie.

Po určitom čase zistíte, že už kondícia nejde tak ľahko hore a nefunguje systém - čím viac jazdím, tým som lepší. Skúsenejší jazdci určite vedia, o čom hovorím a práve vtedy už je potrebné rozlišovať intenzitu a treba sa zmieriť s tým, že ďalšie zlepšenie kondície dosť bolí . A aby to bolelo, musím byť oddýchnutý a mať hlavne chuť. Takže si to treba rozdeliť, čo je vlastne princíp tzv. polarizovaného tréningu. Teda väčšinu času trávi človek v aeróbnej zóne (cca 80 %) a zvyšnú časť (cca 20 %) v intenzitách okolo anaeróbneho prahu a vyššie. Rovno sem doplním odkazy na vhodné články o zónach – ak používate hlavne športester, teda merač tepu viac nájdete tu, ak máte aj wattmeter potom zase tu.

Čím ste teda lepší, tým treba hľadať výraznejší stimul, ale má to aj svoje výhody. Tak napríklad pod pojmom vytrvalosť nemusí byť len jazda po rovine, ale postupne to môže byť kľudne 4-5 hodinová jazda v horách a teda aj super výlet spojený s rozvojom techniky a slušnou porciou výhľadov .



To je teda systém tých najúspešnejších športovcov a presne medzitým je režim „som neustále ako pretekár“, alebo aj tzv. šedá zóna. Stále také to rýchle svižné tempo, kde si pripadáte, že idete rýchlo a pritom v relatívnom komforte. Ale má svoje použitie! Ako som už neraz hovoril, práve zóna tempa sa hodí, ak ste skutočne poriadne zaneprázdnení a na jazdenie máte tak max 5 hod. do týždňa. Vtedy môžete väčšinu času tráviť práve v nej...

Oddych, oddych a znovu oddych


Čo je najhoršie v prípade športovcov? No predsa prinútiť ich oddychovať a rovno sa priznám, tiež s tým bojujem. Jazdenie ma jednoducho baví a keď môžem, tak jazdím. Navyše ma bavia rôzne štýly, takže sa nestane, že by som sa niečím doslova ubil...Snažím sa preto vo svojom systéme čas na oddych vyčleniť, aby sa nestalo, že to zbytočne prepísknem. A rovno poviem, že keď si skutočne dobre oddýchnem, zvolním, alebo dám od biku úplne pokoj, systém funguje. Znovu sa vráti chuť dať si do tela a hlavne tomu zodpovedajú nielen pocity, ale aj čísla. Inak v tomto výborne funguje kombinácia 3+1. Či už z krátkodobého hľadiska, teda 3 dni tréning a deň oraz, alebo aj z dlhodobejšieho – teda 3 týždne zvyšovanie záťaže a týždeň pohodovejší. Pod oddychom si je možné predstaviť aj formu aktívnej regenerácie, o ktorej som podrobne písal v tomto článku. Ale nezabudnite, že niekedy to najlepšie, čo môžete spraviť, je dať si úplný pohov, vyložiť si nohy a hlavne sa dobre vyspať.



Sme to, čo jeme


Človek si niekedy ani neuvedomí, aký obrovský vplyv na samotný výkon má výživa. Nielen to, čo zjete pred alebo počas výjazdu, ale rovnako stravovanie z dlhodobého hľadiska. Osobne nie som zástancom žiadnej špeciálnej diéty, skôr razím štýl zdravého rozumu – teda snažím sa z veľkej časti robiť veci „dobre“ a občas si doprajem. Čo myslím pod tým robiť veci dobre? Nič zložité...vyhýbať sa mastným jedlám, fastfoodom, nejesť sladkosti, tony pečiva ale uprednostňovať ľahkú stravu s dostatkom ovocia, zeleniny a komplexných sacharidov. K tomu nezabúdať na bielkoviny, alebo ďalšie dôležité zložky. Koho zaujíma viac, nájde všetko v tomto článku.

Tu je dôležité vedieť, kedy treba sacharidy pridať a kedy naopak ubrať, čo súvisí aj v spojitosti s tréningom intenzity, o ktorom píšem vyššie. Teda postrážiť dni, kedy máte v pláne niečo náročné a naopak, kedy môžete zase trochu ubrať. Ale nehnať nič do extrému, čo môže mať negatívny vplyv ako na hmotnosť, tak na regeneráciu. Je to pomerne komplexná téma a viac o tom, ako energeticky pokryť rozličné tréningy/výjazdy, sa dozviete v tomto videu:



Zabudnite na kilometre a priemerku


Jazda na biku a v teréne je podľa mňa nielen zábavná, ale hlavne prínosná. No stále mám trochu pocit, že prevažuje spojenie „tréning = cestná cyklistika“. Áno, kilometre naskakujú rýchlejšie a rovnako údržba je blesková, čo oceňujeme asi najviac, ale nenechávajte si horský bicykel len na pretekanie alebo víkend. Využite ho aj na rozvoj vytrvalosti, alebo si odmakajte intenzitu pre zmenu niekde na traile. Možno potom nebude kopec ľudí nariekať, že na maratóne organizátor pridal nejaký strmejší úsek, trochu techniky a pod. Lebo nakoniec skončíme tak, že sa budeme naháňať iba po zvážniciach a myslím, že by to bola vo výsledku veľká škoda a krok späť. Načo nám potom budú všetky tie moderné technológie, progresívne geometrie, zdvihy, teleskopky a pod srandy .



Ak vám nejde o pretekanie, prípadne jazdíte výhradne na žiletke, či naopak preferujete len MTB, tak kľudne berte tento bod s nadhľadom a jazdite samozrejme to, na čo máte chuť.

Tak verím, že podobné „vypichnutie“ príde občas vhod a najmä teraz, keď je počasie a množstvo svetla na strane cyklistov. Ale nebojte, nabudúce žiadne mudrovanie a dáme si zase pekne do tela vo Vysokých Tatrách .
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up93thumb_down comments 9 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Osamelý vlk, či člen stáda?

Osamelý vlk, či člen stáda?

Možno sa v cyklistike len zabehávaš a už si si položil otázku, či bude lepšie jazdiť sám, alebo s niekým. Aj keď jednoznačná odpoveď neexistuje, dozvieš sa, aké sú výhody jedného, či druhého spôsobu jazdy. A aj to, prečo by si mal skúsiť oba...
Moje prvé preteky v 35ke

Moje prvé preteky v 35ke

Bicyklujem odmalička, ale vždy to bol pre mňa hlavne doplnkový šport, braný ako relax popri ostatných aktivitách, ktoré som robil aj súťažne a pravidelnejšie.
Prečo jazdím (najmä v lete) skoro ráno

Prečo jazdím (najmä v lete) skoro ráno

Máte ráno čas a rozmýšľate, či sa ho oplatí investovať do jazdenia? Je pár dôvodov, pre ktoré to môže byť jedno z tých lepších rozhodnutí a prípadne aj cesta k dobrej kondícii a čistej hlave.
keyboard_arrow_up