Trenažérobranie - čo potrebujete vedieť o trenažéroch

cepooo 17.10.2020 12 fotografií   Sezona 2020 Trenazer Horska Cyklistika Cestna Cyklistika Trening

Toľko dôvodov na domáce trenažérovanie tu ešte nebolo, ako máme tento rok. Toto sú užitočné informácie, ktoré sa vám pri kúpe a používaní môžu hodiť.

Rok 2020 mal aj kopec pozitív. Okrem toho, že bolo na jar oveľa menej áut a lepšie sa tak jazdilo, tak niektorí z vás sa konečne odhodlali na kúpu domáceho trenažéra. Možno ste už pred tým dlhšie takúto vec zvažovali a až obmedzené možnosti športového vyžitia vás definitívne ku kúpe nakopli. Nebolo vás málo a myslím to celosvetovo. Videli sme to na počte objednávok, ale aj na schopnosti dodávateľov plniť naše sklady. Teda skôr neschopnosti. Z trenažérov sa stal nedostatkový tovar a inzeráty na používané kúsky takmer úplne zmizli.

Osobne som si myslel, že z tohto dôvodu bude dopyt túto jeseň nižší, že sa zaplní bazár trenažérmi od majiteľov, ktorým takéto jazdenie neprišlo dosť záživné a on im zostal doma stáť v kúte nepoužívaný. Nič také sa nestalo a naopak, dopyt sa opakuje z jari a náš obchodný riaditeľ bojuje s dodávateľmi, aby nám dodali aspoň predobjednané zásoby. Určite tomu pomáha podobná situácia, keď nám zatvárajú fitká, jógy a plavárne, ale na druhej strane to nemôže byť len v tom. Odhadujem, že moderné smart trenažéry využívané s rôznymi aplikáciami na virtuálne jazdenie bavia oveľa viac, ako pred pár rokmi štvornožky brzdiace o plášť a s obyčajnou páčkou odporu.

Aký trenažér

Aj tento rok vám prinesieme nový a zaujímavý obsah o trenažéroch, na trhu sú nové modely a koľkokrát aj exotické príslušenstvo k nim. Ale určite sa oplatí vrátiť aj k článkom, ktoré vám pomôžu napríklad so základným popisom fungovania trenažérov, aby ste si vedeli vybrať typ, aký bude sedieť vašim podmienkam. Dôležité je aj vedieť, čo si na takúto jazdu okrem trenažéra pripraviť, ako znížiť hlučnosť a aké režimy jazdy sú na výber. Toto všetko s bonusom v podobe dôvodov, prečo na trenažéri jazdiť, nájdete v našom magazíne v tomto článku.

Ešte lepšiu predstavu si spravíte, ak si pozriete video, kde sa jednotlivým koncepciám trenažérov venujem aj obrazom, uvidíte smart verziu s brzdením pomocou vstavanej kazety, jednoduchší model s brzdením o plášť a ultimátni cyklisti budú zvažovať valce. Ozaj, vedeli ste, že už aj valce vedia byť smart? Ponuka trenažérov a valcov na tomto odkaze, príslušenstvo má zvlášť kategóriu.

Aplikácie

V tomto článku som sa pozrel na rôzne aplikácie, na to, aký zážitok sprostredkovávajú, či sú zamerané na simuláciu, či skôr zábavné arkádové jazdenie. Rozdiel je aj v spôsobe, akým je vám dávkovaný odpor, jazdiť môžete v režime simulácia, alebo si naordinujete dopredu naprogramované workouty.

Značky a novinky

Cieľom výrobcov je ponúknuť kvalitné zariadenie, ktoré nebude náročné na prvotné zostavenie. U značky ELITE ste to mohli vidieť pri novinke SUITO, ktorá prišla už s osadenou kazetou a zároveň ponúkla veľmi kompaktné rozmery. Ak si chcete pozrieť, čo obsahuje balenie, vrátiť sa môžete k unboxingu, jeden z čerstvých užívateľov sa podelil o skúsenosti s používaním v tomto teste. Z noviniek sa môžete tešiť na test nového Direto XR a zábavky v podobe “zatáčača” Sterzo Smart, ideálneho na MTB jazdu na trailoch v naprogramovanej krajine.

Silným hráčom je aj značka Tacx, ktorá si okrem kvality a technického spracovania dáva extra záležať na dizajne. Ich najvyšší model NEO máme aj u nás v MTBIKER centre v Hrádku na vyskúšanie s osadeným bicyklom. Kto chcete vidieť farebnú show trenažéra, dobehnite.

A kto má rád kvalitu a netradičné príslušenstvo v podobe smart vetráka alebo simulátora stúpania, tak určite siahne po značke Wahoo. Aj tu platí, že predajne z celého sveta sa bijú o dodávky od nich, aby mali čo predávať. My sme ale šikovní a nejaké kusy sa nám podarilo pre vás uchmatnúť. Sledujte shop, ak ste sa rozhodli, tak neváhajte a objednávajte, nepíšem to ako predajný argument, ale ako dobrú radu v časoch, keď výrobcovia nestíhajú vyrábať . Tieto tri značky nie sú jediné v ponuke, zaujať vás môže aj SARIS s ich mega doskou na simuláciu šliapania zo sedla, zaujímavou cenou osloví FORCE...

Spoločné online jazdy

Minulý rok ste sa mohli vďaka nášmu Mišovi stretnúť aj v online svete avatarov a spoločne si zajazdiť vo Watopii v aplikácii Zwift. V tomto plánujeme pokračovať, zvažovali sme aj inú aplikáciu, ale nič lepšie a rozšírenejšie sme nenašli. Ak máte nejaký tip, vyskúšané niečo iné na hromadné spoločné jazdenie, napíšte mi do komentára. Začneme už v októbri? Kto s tým ešte nemá skúsenosti, podrobný návod nájde v tomto článku.

Trenažérovanie sa stáva veľkým hitom, ak aj máte nejakú staršiu skúsenosť a nesadlo vám to, dajte tomu novú šancu. Veľa sa zmenilo a nebojím sa povedať, že vďaka smart modelom a virtuálnemu jazdeniu sa jedná o úplne novú disciplínu. Ale aj tak budú medzi vami borci, čo uprednostnia jazdu v mokru a v chlade, pred potením sa na trenažéri. Každý sme iný a to je dobre. Takto to máme rozdelené aj u nás, a tak s trenažérmi vám poradím rád ja a ohľadom oblečenia do dažďa a snehu zase Imro .

Prejsť do shopu (Cyklotrenažéry ~ Trenažéry)

molar 17.10.2020 (22:32)

Zdravím, kto sa chce previezť v peknej krajine, bez apky, dávam do pozornosti kanál Bike the World na youtube, je tam väčšina známych stúpaní , asi 100 videí ,natočené čisto a kvalitne. Asi to prešli na motorke a potom trochu spomalili. Nebavili ma rozhojdané videá tak som našiel toto a som spokojný.Super je predposledný výjazd v Nórsku.Je to bez zvuku,púšťam si k tomu vlastnú hudbu.

kasi 17.10.2020 (15:02)

Okrem toho, ze valce vedia byt aj smart, tak vedia aj naucit hocijakym akrobatickym kuskom

motopalic kasi 17.10.2020 (20:57)

Nikdy som neskusal valce ale vzdy ma zaujimalo co ked v 45km/h po dvoch hodinach jazdy sa nachvilu zabudne clovek pri utierani potu a vyskoci z valca... 🤔

tomasbenc motopalic 17.10.2020 (23:52)

nic sa nestane, jedine, co sa toci, su len kolesa. Ty nemas ziadnu kineticku energiu. Len kolesa zastavia ako nic, aj ked prestanes pedalovat. Preto valce vyzaduju neustale pedalovanie, aby si udrzal rovnovahu.

miroslav.bielicky tomasbenc 18.10.2020 (09:05)

Myslím, že dotyčný skôr myslel vyletenie z valcov do boku.

tomasbenc miroslav.bielicky 18.10.2020 (23:37)

spadnes rovnako, ci sa tocia kolesa 15 km/h alebo 45 km/h. Rychlost kolies nema ziaden vplyv na to. Nestane sa nic take, ze vystrelis v obyvacke rychlostou 45 km/h

kasi tomasbenc 19.10.2020 (20:41)

Čím rýchlejšie človek krúti na valcoch a vybehne vedľla, tým väčší smrad od spáleného plastu konštrukcie valcov a viac ošúchaný bok obutého plášťu. Ako napísal tomasbenc, vystrelenie ako šíp vpred sa našťastie nekoná
Rozdiel je, že na ceste, keď šlapem 40 km/h, tak sa mi bežne nestane, že behom 0.2s zrazu idem 0, výsledok asi ďalej nemusím popisovať... Treba mať nahodené kufre s 0 vôlou a pružinku pedálov na čo najslabšie, aby človek stihol vypnúť.

Marian76 17.10.2020 (22:03)

Wahioo kick core je super tichý, môžem doporučiť

airbilly 17.10.2020 (22:18)

Ročne najazdím na trenažéri cca 6000 km. Začínal som so zwiftom. Teraz som skúsil Rouvy a tie kopce tam sú paráda. Konečne som prešiel stelvio 🙂

Stenlyk 17.10.2020 (18:34)

Tip na hromadné jazdenie: https://rouvy.com/cs/
Zwift nepoznám, roky jazdím Rouvy. Dám trochu čísel.
- 4000 video trás
- 7000 intervalov
- 2 000 000 km trás, v tom sú trasy aj bez videa - google street
- online preteky
- rôzne výzvy, súťaže s cenami v celkovej hodnote 20 000$
- prepojenie s trianingpeaks, sufferfes, strava...
- rozšírená realita
No a pre mňa najzaujímavejšie - kariéra. Plnenie úloh a následný postup v kariére. Je to zábavné a motivuje ma to k trénovaniu.

cepooo Stenlyk 17.10.2020 (20:18)

Skusal som, ale nejako ma viacej chytil zwift. Trosku mi to sekalo a to mam dobry notas. Ale kazdy sme iny, niekto radsej realnejsie prostredie, druhy zabavu. Hlavne nelezat len na gauci

miroslav.bielicky Stenlyk 17.10.2020 (21:11)

Valce sú jednoznačne zábavnejšie a zároveň trénuješ techniku. 2 roky som mal statický trenažér, minulú zimu som zas prešiel na valce. Je to sranda, a začiatky boli teda naozaj "vtipné"

Utieranie potu pri 45km/h, ver mi, že v tej rýchlosti si ho utierať nebudeš. Min. prvé jazdy isto nie. Určite stojí za skúšku, môžem odporučiť. Môj poznatok ale je, že na valcoch je to únavnejšie nakoľko aj koriguješ svoj smer a si viac v "strese". Preto som zatiaľ nevydržal dlhšie ako niečo málo nad 2 hod.

Sorry moja odpoveď mala ísť ku komentáru vyššie.

tomasbenc miroslav.bielicky 18.10.2020 (00:05)

ja som tiez isiel do valcov, kedze valce nutia byt v pohotovosti neustale. Na druhej strane, ja som vydrzal na valcoch 1h 30min najviac, ale mam valce, kde si volis odpor. Trenujem podla watmetra, na regeneracne valcovanie by som zvladol aj 3 hodiny, je to skor o psychike, ako zabavit hlavu. Ale ked idem aerobne pasmo niekde na urovni 70% FTP tak za jednu hodinu vypotim pomaly liter vody. Ventilator nestiha aj tak ochladzovat, izba smrdi ako satna v telocvicni. Ale vsimol som si jednu vec, ze vyssie vykony viem udrzat len vonku na ceste, ked tie iste vykony sa snazim udrzat na valcoch, tak tepy mi stupaju vysoko do vyssich pasiem. Vysvetlujem si to, ze vonku mam lepsie chladenie tela, nez doma cez ventilator.

miroslav.bielicky tomasbenc 18.10.2020 (12:40)

Úplne presne zdieľam všetko čo si napísal. Ja mám síce smart valce, ale tiež sa zameriavam na PM. Aktuálne sa trošku bláznim a závodmi na Zwifte.

radovanholik tomasbenc 19.10.2020 (16:48)

Přesně tak, vždy budeš mít indoor vyšší tepy, než venku, protože tělo se postupem času přehřívá a dehydratuje.

Strenki Stenlyk 17.10.2020 (21:28)

Skusil som obe minulu sezonu, takze mam osobnu skusenost nie iba cital alebo pocul. Rovy je ako Dacia a Zwift ako Mercedes (obrazne povedane). Zwift je cely ekosystem ktory tazi z oblubenosti, nie iba samotna aplikacia na PC a mobile, ale aj premakane 3rd party weby s eventmi, trasami, strava segmentami, zwift insider je fajn no a hlavne zwiftpoweeeer

MartinV1 17.10.2020 (21:20)

Skupinove jazdy s Misom na Zwifte boli super. Momentalne som vsak presiel na RGT Cycling, kde si mozes naimportovat svoju oblubenu trasu ako gpx, a pomocou Magic Roads modu zajazdit so skupinou ludi ktorych si pridas. Vyhodu vidim napriklad v cene oproti Zwiftu.

Canyo MartinV1 18.10.2020 (09:00)

RGT ma aj zakladnu verziu ktora je gratis, su tam 3 trasy, plus kazdy den rozne preteky. Urcite odporucam vyskusat zaciatocnikom trenazeristom (ako som ja), nemusia hned kupovat Zwift. Jedine co mi vadi pri gratis verzii je, ze je tam len 5 pristupnych workoutov (za kazdu treningovu zonu jeden).

hurfo 17.10.2020 (21:32)

Ahojte mal som na test Elite Suito ale pri vyššej rýchlosti sa mi to zdalo dosť hlučne a vibrácie boli znateľne. Myslite že by bola lepšia voľba Direto XR alebo Wahoo KICKR Core?

cepooo hurfo 18.10.2020 (08:34)

Urcite je drahsi a vacsi trenzer robustnejsi. Zalezi, co potrebujes a ake su tie rychlosti a ako casto v nich aj realne budes jazdit.

jofko12 hurfo 18.10.2020 (11:23)

Ja mam Kickr 2018 (uz druhy , prvy zacal po 3 mesiacoch hrkotat, bez problemov wahoo vymenilo) kym som cakal na vymenu tak som mal elite drivo 2. Za mna urcite wahoo - pocitovo je podla mna lepsi a v ERG mode dokaze lepsie drzat nastaveny vykon, je skladnejsi a ovela krajsi

peterkeckes 18.10.2020 (08:30)

chalani, potreboval by som pomoc s wheel circumference pri direto xr... aku hodnotu by som tam mal zadat? si myslim ze sa to meni aj podla appky a ine hodnoty sa zadavaju pri zwift, myetraining(moj pripad) atd....dakujem za rady

cepooo peterkeckes 18.10.2020 (08:42)

Ja tam nechavam to predvolene. Zadava sa to v appke od Elite. Ako merat najdes, ked vygooglis:
Which circumference value do I have to use?

peterkeckes cepooo 18.10.2020 (08:57)

predvolene bolo 2070, ja som tam zadal 2095 lebo niekde online som cital ze to by malo byt a teraz ked som podla merania spravil by som mal mat 2100+....mal som nahodene na bicykli kolesa arc 1400 dicut tak ked ma niekto podobne podakoval by som za Vasu zadanu hodnotu ... nakoniec som nasiel, pouzite mam 700x25c gumu takze hodnota 2105 by mala byt... ta predvolena hodnota pri mne bola 2070 co patri pri gumu 700x18c...

rufus828 18.10.2020 (08:46)

Mám doma valce. Toho roku má napadlo poparovať to so zwiftom. A bola z toho hneď iná vec. Jasne, že watty preráta len na základe algoritmu kadencie rýchlosti a tepov. Čas ide lepšie.

motopalic 18.10.2020 (14:56)

Spekulujem kupit valce, co treba k tomu aby sa dali sparovat zwiftom? Smart valce su v com ine dik za radu....

miroslav.bielicky motopalic 18.10.2020 (15:03)

Smart meni uroven odporu na zaklade appky. Cez ANT+ alebo bluetooth

astro 20.10.2020 (15:51)

Sú nejaké "kontraindikácie" na použitie fulla v trenažéri? Nemám momentálne poskladané žiadne HT, trenažér je Elite Direto X, v trenažéri jazdím "na slušáka", v sede, nestojím v pedáloch, žiadne špurty.