Rozhovor: Mladý chalan, ktorého snom je práca v servise - Tibor Žir

Rozhovor: Mladý chalan, ktorého snom je práca v servise - Tibor Žir

thumb_up61thumb_down 14 komentárov

Zelda5 29.12.2020 42 fotografií   Kariera Horsky Bike Mtbiker Centrum Horska Cyklistika Cestny Bike Muzi Servis Rozhovor Mtbiker.sk

Od útlej mladosti je zapálený pre prácu v servise, rád sa vŕta v bicykloch aj ebikoch. Čo priviedlo Tibora cez celé Slovensko až k nám do MTBIKER centra a ako sa dostal k ebikom?

 

Pri jeho práci sa musel naučiť komunikovať so zákazníkmi, nabral zručnosti v opravovaní bicyklov, naučil sa trpezlivosti. Niekto si prácu servisného mechanika predstavuje ako prácu v nejakom temnom kumbáliku, s kopou náradia, starým rádiom a množstvom času. U nás toto rozhodne nefičí. Ako to je v skutočnosti a aký je na prvý pohľad tichý chalan, ktorý je pre každú zábavu alebo výlet, ktorý by vás napadol pri šálke rannej kávy? Viac už náš Tibor v rozhovore.

Ahoj Tibor. Trochu sa, prosím, predstav čitateľom. Kto si a odkiaľ si?
Ahojte bikeri a bikerky. Som zapálený 19 ročný biker, ktorého baví špárať sa v bicykloch, sledovať nové trendy a učiť sa od skúsenejších. Pochádzam z najvýchodnejšieho východu Slovenska, zo Sniny.

Ako dlho si už v MTBIKER tíme a aké boli tvoje prvé dojmy?
V MTBIKERi pracujem viac ako pol roka. Naskočil som do idúceho vlaku v strede sezóny, čiže som mal rovno krst ohňom.



Priviedla ťa ku nám nejaká zaujímavá pracovná ponuka, alebo ťa zaujalo niečo konkrétne, kedy si si sám povedal, že chceš pracovať u nás? Ako dlho už sleduješ dianie okolo MTBIKERu?
Najviac ma zaujala možnosť dostať sa do centra diania, ktoré som poznal z YouTube videí. Ďalej možnosť servisovať top bicykle a komponenty. MTBIKER som začal sledovať hlavne ako shop, ale po čase aj ako magazín a bazár.

My o tebe vieme, že máš túlavé topánky, čo všetko si zažil od skončenia strednej školy? Málokto má taký zápal pre dobrodružstvo a prácu v jednom, ako ty.
V štúdiu ešte stále pokračujem externe. Predtým, ako som prišiel do MTBIKERu, som pracoval v cykloobchode v Snine, do ktorého som prišiel ako 15 ročný brigádnik so skromnými skúsenosťami a znalosťami, ktoré by sa dali využiť vo veľkom svete servisovania bicyklov. Zo začiatku som sledoval, ako to môjmu učiteľovi Dávidovi ide od ruky. Pomaly som pod dozorom skúseného mechanika začal s prvými jednoduchšími servisnými úkonmi, ktoré nie vždy končili podľa mojich predstáv. Stále som mal pri sebe človeka, ktorý obetoval svoj čas a pomohol, poprípade vysvetlil, ako čo funguje. Taktiež som sa inšpiroval rôznymi videami a príspevkami vo fórach. Bývalý kolega Miro mi zasa vysvetlil prácu s pokladňou a s ľuďmi. Naučil ma komunikovať so zákazníkmi, nie že by som nevedel rozprávať, ale niekedy to nemalo hlavu a pätu.

Neskôr som sezónne pracoval v Bratislave na pozícii mechanika elektrobicyklov. Tam ma zasvätili do sveta ebikov. V tomto shope som sa venoval hlavne diagnostike batérií, výmene elektromotorov, celkovej diagnostike, ale samozrejme aj bežným cyklo komponentom týchto ebikov. Bol som tam len počas sezóny, nie kvôli tomu, že by som nechcel, ale mal som pred sebou ďalší školský rok. Neskôr mi zavolali už z MTBIKERu, kde ma na základe mojej žiadosti pozvali na pohovor. Teraz sa snažím uplatniť všetky skúsenosti, ktoré som časom získal a venovať sa bicyklom najlepšie, ako viem. Človek sa učí celý život, no nie? Stále sa nájde nejaký zákazník, ktorý ma prekvapí.

Ako si sa dostal k cyklistike a čo ťa na nej nadchlo natoľko, že sa jej venuješ doteraz? Si hrdý na nejaký tvoj cyklistický úspech?
K cyklistike som sa dostal rovnako ako väčšina. Začal som ako malý chlapec pod bytovkou s BMXkou. Po čase som začal sledovať bikerov a bol som z nich doslova “paf”. Chcel som sa im samozrejme aspoň trochu podobať a keď som po čase dostal do rúk niečo lepšie, ako moju ošúchanú BMXku, začal som hľadať lesné chodníčky a skúšať to viac dole kopcom. Čo sa týka cyklistických úspechov, zo začiatku ma bavilo pretekanie, na miestnych MTB súťažiach som párkrát skončil v celkovom poradí v top trojke. Tam to ale asi skončilo. Teraz som skôr lovec zážitkov ako kilometrov.

Takže preteky už aktuálne asi veľkú rolu u teba nehrajú. Neoslovila ťa ani tá atmosféra, ktorá na nich vládne? Alebo si radšej samostatná jednotka a chodíš sa previesť len tak s kamošmi?
Ako som vyššie spomínal, na pár pretekoch som sa celkom dobre umiestnil. Cyklistiku ale beriem skôr ako relax, ideál, ak s kamošmi niekde vypadneme na týždeň či víkend. Napríklad na ďaleko známe Rychlebské stezky, ideálne, ak to spojíme s dobrou grilovačkou a pár pivami v prírode.



Aké bicykle si už mal v minulosti a aké vlastníš teraz? Vieme, že nie si pánom iba jedného dvojkolesového “tátoša”. Máš aj nejaký dream bike?
Pár som ich už vystriedal. Začínal som na BMX, potom nasledoval CTM Rebel, Dema Iseo. Môj prvý celoodpružený bike bol Mongoose, neskôr CTM Rocker, Giant Trance, Canyon Spectral. Potom som k MTBčkam pridal aj cesťák Specialized Allez, ktorý sa u mňa dlho neohrial. Aktuálne mám Scott Genius a Rock Machine Blizz. Pod slovom dream bike si predstavujem nejaké celokarbónové endurko na kashime s elektronickým radením a podpisom nejakého svetového jazdca. Ja nie som náročný.

Pracuješ na pozícii servisného mechanika v našom centre. Je to to, čo si chcel vždy robiť?
Aktuálne pracujem na pozícii mechanika v Shimano Service Center (SSC). Určite áno, servisovanie bicyklov je moja vášeň. Pri tejto odpovedi ani neváham.

Vyskúšal si si aj nejaké iné pozície? A čo všetko je náplňou tvojej práce?
Párkrát som si vyskúšal pozíciu predajcu, ale najlepšie sa cítim so sadou imbusov v ruke. Moja náplň práce pozostáva z celkového vybavenia zákazníka. Od servisu - zistenie problému, zapísanie servisnej objednávky do evidencie, objednanie náhradných dielov, samotný servis, odovzdanie servisu. Poslednou úlohou je podrobné vysvetlenie servisných úkonov. U nás k servisu patrí aj skladanie nových bicyklov, garančné prehliadky, reklamácie bicyklov a samozrejme komunikácia so zákazníkmi.



Je to práca, kedy prichádzaš neustále do kontaktu s ľuďmi, na čo sa najčastejšie v servisnej otázke pýtajú? Je zákazník pri tom, ako mu opravuješ bike/vymieňaš komponenty? Vysvetľuješ im aj, čo všetko je zle a prípadne, aké chyby robia?
Najčastejšie servisné otázky sa týkajú údržby biku či ebiku, životnosti komponentov, kompatibility, upgradovania ebiku, postupy pri umývaní bicykla a postupy mazania. Zákazníci majú voľný prístup do dielne. Keďže pracujem v SSC, častokrát sú priamo pri tom, ako im servisujeme bicykle. Niektorí síce využijú čas na obhliadku predajne, skúšanie si oblečenia, ale väčšina chce byť pri servise prítomná. Pre zákazníka je to zaujímavý pohľad, pre nás “zaujímavý” pocit, keď na jeho karbónovom bicykli vyrážam stredové zloženie - vyrážačom, po ktorom trieskam kladivom. Zo začiatku to bolo veľmi stresujúce a nebol som zvyknutý na to, že mi zákazník pozerá priamo na ruky. Mnohí sa taktiež počas práce pýtajú na postupy, ktoré robím. Týmto som sa dosť nechal spočiatku rozptyľovať, znervóznel som a nemohol som sa sústrediť na prácu. Po čase som si na to zvykol a rád zákazníkovi ukážem priamo na jeho bicykli, na čo si treba dávať pozor a o čo sa ako starať.

Spomenieš si na nejaké kuriozity zo servisu? Nejaké vtipné (nemožné) požiadavky zákazníkov?
Raz prišiel ku nám do servisu nešťastný pán s príhodou, že mu pes rozhrýzol sedlo. Zasmiali sme sa, ponúkli mu nové. Na druhý deň bol u nás znova, že pes rozkúsal sedlo aj na manželkinom bicykli. Najnemožnejšie bolo asi vyhovieť zákazníkovi, ktorý chcel veľký servis na počkanie počas sezóny. Veľký servis je viachodinová záležitosť, počas sezóny sa to niekedy nedá a už vôbec nie na počkanie. Ideálne je takýto servis riešiť v zime, kedy máme viac času a vieme sa tak lepšie venovať vášmu bicyklu.



Skladal si niekedy aj bike na zákazku? Chodia k nám aj ľudia, čo “nemajú finančný strop” a nechajú si bike vyšpičkovať? V čom je takáto skladačka lákavá?
Určite áno. Nájde sa pár náročnejších zákazníkov, ktorých nezaujíma cena, ale maximálna funkčnosť a čo najlepší dizajn. “Skladačka” je veľmi zaujímavá v tom, že zákazník si presne vyberie, čo chce na svojom bicykli mať - od karbónových kolies až po titánové skrutky v predstavci. Každý detail a každý oblúčik z bowdenu a koncovka na lanku prispieva k tomu, aby bol výsledok dokonalý.

Venuješ sa aj elektrobicyklom. Tento rok u nás pribudla aj diagnostika motorov. Čo to vlastne znamená a ako tento proces prebieha? Kedy je ho potrebné spraviť.
Ako som spomínal, k elektrobicyklom mám veľmi pozitívny vzťah, keďže ebikov sa predáva čoraz viac a viac s nimi aj prichádzam do kontaktu. Taktiež aj ja musím, vlastne chcem, sledovať aktuálne informácie o dianí vo svete elektriky. Čo sa týka diagnostiky, spojíme ebike s počítačom pomocou kábla a program zbiera dáta z riadiacej jednotky elektrobicykla. Následne ich vyhodnocuje a zobrazuje vo výstupe, z ktorého vieme zistiť stav všetkých komponentov. Teda samozrejme tých, ktoré sú pripojené k riadiacej jednotke elektrobicykla. Ďalej pomocou tejto metódy vieme zistiť nedostatky a následne ich vieme odstrániť. Diagnostiku by som odporúčal robiť priebežne, hlavne kvôli novým aktualizáciám od výrobcu. Pri aktualizácii taktiež robíme celkovú diagnostiku elektrobicykla, zistíme tak, či je správna funkčnosť jednotlivých komponentov.



V čom sa líši servis ebikov od klasiky? Pridávajú kilá elektrobicykla na opotrebovaní komponentov? Alebo ako to vlastne je?
Pri ebikoch si treba dávať pozor hlavne na reťaz, ktorá sa oveľa rýchlejšie zjazdí. Pomáha tomu okrem vašich nôh aj ťah elektromotora. Ďalej je dobré si priebežne kontrolovať aktualizácie softvéru, buď pomocou aplikácie v mobile, alebo pri motoroch nepodporujúcich prenos dát cez bluetooth je potrebné nechať si skontrolovať aktuálnosť softvéru v servise. Častokrát si všimnem počas aktualizácie aj iné nedostatky. Nie je od veci občas skontrolovať, vyčistiť a ošetriť napríklad kontakty. Okrem nich nesmieme zabudnúť ani na brzdové platničky, ktoré sa opotrebovávajú skôr ako na klasickom bicykli. Príčina je hmotnosť, ktorá je vyššia ako pri klasickom bicykli. Pri výmene by som skôr uprednostnil metalické brzdové platničky, ktoré majú dlhšiu životnosť a väčšiu účinnosť. Pred montážou metalických platničiek si skontrolujte, či vám kotúč montáž takýchto platničiek dovoľuje.



Aký máš ty vzťah k elektrobicyklom mimo práce? Komu by si taký stroj odporučil a v čom je ich výhoda a nevýhoda pri bežnom používaní?
K elektrobicyklom mám celkom pozitívny vzťah, je to veľký pomocník pre jazdcov, ktorí chcú bicyklovať ale z rôznych dôvodov im to klasický bicykel nedovoľuje. Elektrobicykel by som odporúčal najmä starším ľuďom, ktorí majú zdravotné problémy. Ďalej napríklad bikerskému páriku, aby aj nežné pohlavie udržalo krok. V niektorých prípadoch možno aj naopak. Ale aj bežným bikerom, prečo nie?! Je zaujímavé za rovnaký čas prejsť 2x toľko ako na klasickom biku. Je to trochu iný zážitok a aj na elektrike sa vie biker poriadne zapotiť! Častokrát sa stretávam s názorom, že ebikeri sú lenivci, ale určite tomu tak nie je, keby boli leniví, kúpia si v rovnakej cene slušnú motorku.



Čo máš na svojej práci rád a čo je pre teba výzva?
Najradšej mám dobre a precízne odvedenú prácu, s ktorou som spokojný ja a hlavne zákazník. Taktiež ma poteší, ak dostanem od zákazníka feedback a vidím, že moja práca má zmysel pre ľudí. Keď sa bavíme o výzvach, jednoznačne by som si vyskúšal prácu mechanika na Tour de France alebo na Cape epic-u. Ďalej by som chcel získavať viac a viac certifikátov, zúčastňovať sa na rôznych školeniach, aby som svoju prácu posunul ešte o krok vyššie. Keď sa niečo robí, tak nech je to poriadne.

Skúsil by si si u nás aj nejakú inú pozíciu?
Určite by bola zaujímavá pozícia nejakého novinára alebo testera produktov či bikov. Ale ako môžete vidieť v článku, písanie mi veľmi nejde. Možno raz, ktovie...

Máš nejaký bikerský sen, ktorý si chceš splniť? Čo to je?
Áno a hneď niekoľko. Chcel by som si kúpiť a prerobiť dodávku na obytnú a cestovať s bikom do rôznych krajín. Na to hneď nadväzuje môj druhý a tretí bikerský sen. Ísť do Nepálu a podniknúť aj poriadny roadtrip pozdĺž Ameriky. A keď budem na dôchodku, tak by som si chcel vytvoriť nejakú bikerskú krčmu a čapovať pivo do camelbakov a bidónov.



A posledná otázka, čo rád robíš vo voľnom čase? Samozrejme okrem výjazdov na biku s kamošmi.
Vo voľnom čase sa venujem asi hlavne škole. Fotím alebo točím príbehy z môjho bikerského života, koho by to zaujímalo, najviac využívam svôj Instagram. Robím tiež detailingové čistenie áut, vymýšľam rôzne akcie a výlety, občas vybehnem niekam na hory a tak…

Tibor si ide za svojím snom, nevadia mu prekážky, rád sa učí novým veciam a to ho posúva vpred. Málokto by tipol, že toto je už tretí servis, v ktorom zbiera nové skúsenosti. Nikdy sa nedajte odradiť v tom, čo chcete robiť a možno si budete žiť svoj malý sen, ako náš kolega.

V mene celého tímu ďakujem Tiborovi za rozhovor a prajem mu ešte veľa úspechov v práci a príjemne strávených chvíľ na cestách za dobrodružstvom.

Spoznaj našich ďalších kolegov


  • Skladové priestory má pod palcom Josty
  • Filozofický založený IT guru Michal Ráchela
  • Naša brigádnička Peťa
  • Univerzálny vojak/predajca Martin Talian
  • Kuchyňou marketingu vás prevedie Patrik Slabej
  • Lietajúci mechanik Jakub
  • Výtvarne nadaná posila z expedície Ľubka
  • Náš cestný špecialista Cepo
  • Najtolerantnejšia manželka cyklistu Lenka
  • Predajca a nádejný grafik Adam
  • Naša veselá Martina z expedície

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Komponenty)

Komentáre

valecek 29.12.2020 (17:04)

thumb_up4thumb_down


Šicko,co šce kedy sluchali o Sninčanoch je pravda a ja že to neni Sninčan,ale nakoniec nezapomnul na karčmu

 
zomg 30.12.2020 (18:17)

thumb_up2thumb_down


Sikovny chalan, zatial co riesil veci na mojich bicykloch tak vsetko k plnej spokojnosti.

 
jusuraj 02.01.2021 (20:55)

thumb_up2thumb_down


Tibor je šikovný servisak a môžem ho len doporučiť. Ďakujem za pekný a funkčný tuning. Bike ide ako raketa👍

 
piskot1991 29.12.2020 (17:11)

thumb_up1thumb_down


Veľmi pekný článok len tak ďalej MTbiker !!!

 
peter73 29.12.2020 (13:16)

thumb_up0thumb_down


snina, hrabovec, vranov, belá - východniarska vetva ...

 
Boo_boo peter73 29.12.2020 (13:21)

thumb_up3thumb_down


Jak še hutori, robim, co možem

 
RoyalNatal 29.12.2020 (20:01)

thumb_up0thumb_down


na Sninsky kamen s bicyklom, to naozaj?..

 
peter73 RoyalNatal 29.12.2020 (20:35)

thumb_up0thumb_down


Aj ja som bol. 😀. Pred 20 rokmi. Dalo sa až na posledný úsek. No a samozrejme hore schodmi na pleci.

 
Tibike peter73 29.12.2020 (22:44)

thumb_up0thumb_down


Tak tak 😉

 
acylpyrin RoyalNatal 31.12.2020 (17:21)

thumb_up0thumb_down


Kym od toho mladeho by sa to mohlo brat ako nejaka mladicka nerozvaznost, ktoru uz urcite olutoval, od redakcie, ze take nieco zverejni je to riadny preslap. Pre neznalych, ide o prirodnu pamiatku s najvyssim stupnom ochrany a je zapisana v UNESCO. Na takom uzemi sa podla zakona nielen ze nesmie jazdit na bicykli ale ani vstupovat s bicyklom. MTBIKER, katastrofa, stiahnite tu fotku z clanku.

 
cervo acylpyrin 31.12.2020 (19:56)

thumb_up2thumb_down


Vdaka za upozornenie. Nikto z redakcie nemal vedomost, ze by tam bol zakazany vstup s bicyklom. Fotku som dal z clanku prec.

 
acylpyrin cervo 31.12.2020 (20:49)

thumb_up1thumb_down


Super, som rad za taky pristup. Ja viem, ze toto nie je profi publicisticky web, kde sa overuje kazda veta a fotografia zo vsetkych stran, avsak ochrana zivotneho prostredia zacina pri kazdom z nas. A bol by som rad, keby si aj cyklisti uvedomovali svoju zodpovednost v tomto smere, nakolko maju k prirode velmi blizko.

 
matostar acylpyrin 08.01.2021 (18:07)

thumb_up0thumb_down


Mimochodom je tam nie 5 ale 4 stupeň ochrany. Takže nie najvyšší.

 
acylpyrin matostar 09.01.2021 (08:59)

thumb_up0thumb_down


Pravdu mas, plati tam 4. stupen ochrany. Wikipedia pise, ze 5. stupen, co som si tentokrat neoveril. Statna ochrana prirody uvadza 4. stupen. V kazdom pripade vchadzat s bicyklom na chranene uzemie plati uz od 3. stupna.

 
Pridaj komentár