Čo so starým MTB z povaly alebo ako na low cost gravel?

Už ste niekedy objavili staré MTB-čko a rozmýšľali, čo s ním? Vyhodiť, darovať, predať, zabaviť sa? Rozhodne sa zabaviť! Čo však s bicyklami, ktoré sa zdajú byť už veľmi dávno technologicky prežité?

Nech si tu nepripisujem zbytočné kredity za kreativitu, hneď na úvod sa priznám, že k tomuto projektu ma inšpiroval Eric a jeho YouTube kanál Spindatt. S týmto človekom zdieľam myšlienku „Ride reasonably priced bikes“. Áno, aj ja som sa rozhodol zo starého MTBéčka postaviť gravel. Aj keď táto myšlienka môže znieť nezmyselne, samotný proces a výsledok naozaj stoja za to.


Výber rámu

Možností je mnoho a vybrať rám na takýto projekt sa dá úplne bez problémov aj z povaly u starých rodičov. Ja som sa však výberom radšej trochu potrápil. Základom je, samozrejme, pevný rám starého horského biku. Pre fajnšmekrov, ktorí hľadajú skutočne raritné a kvalitné, tuhé rámy, odporúčam vyštartovať po modeloch z minulého storočia, ako sú Specialized Stumpjumper či Rockhopper, alebo GT Zaskar. Tieto modely sú na podobné projekty veľmi vyhľadávané. Mne fantasticky poslúžila M-ková rada od Cannondale z roku 1996. V tom čase boli v produkcii rámy s označením CAD3 spolu s pevnými P-Bone vidlicami. Práve po tomto modeli v katalógovej fialovej farbe som začal pátrať, cesta však nebola ľahká. Po niekoľkých týždňoch pricestovala ku mne z Rakúska krabica s mojou vysnívanou „haraburdou“.


Rozobrať, vyčistiť...

Za bežných okolností ma práca s bicyklami veľmi teší, toto ma však frustrovalo hneď od začiatku. Bicykel musel veľmi dlho stáť na daždi, vidlica šla von až pod drastickým nátlakom kladiva. Pri sťahovaní stredu bolo potrebné použiť kúsok fantázie, prišraubovať sťahovák o stredové zloženie a vypáčiť ho dlhou oceľovou tyčou. Hrdzavé časti som musel poriadne preleštiť a následne vyleštiť aj nespočetné oderky zázračnou Tempo pastou. Rozobratie starších a hlavne zanedbaných bicyklov si spravidla vyžaduje množstvo kreativity bez ohľadu na to, či ide o Cannondale alebo Olpran.


... a poskladať.

Mojou azda najobľúbenejšou súčasťou podobných projektov je výber, nákup a čakanie na nové komponenty. Keďže ide o veľmi špecifický projekt, musíte sa hneď na začiatku rozhodnúť, ako budete reálne bicykel využívať . Bude jazdiť viac do terénu alebo do krčmy? Ten môj som sa rozhodol venovať priateľke na spoločné jazdy po gravelových trasách, prípadne ho vyskúšať aj ako „zimák“ (ale istotne ma odvezie aj na pivko). Rozhodujúca preto bola v tomto prípade hmotnosť a komfort.

Rám, sám o sebe, nie je veľmi ťažký, veľa som ušetril aj na zhodení pôvodného trojprevodníka CODA, ktorý nahradil modernejší jednoprevodník Shimano Deore. Kolesá voľne pohodené v krabici od bicykla bolo len veľmi ťažké rozoznať, plášte cestovali rovno do koša, no z predošlého projektu Cannondale CAD3 F600 mi ostali autentické CODA ráfiky a náboje preštrikované DTswiss výpletom z roku 1999 v nádhernom stave. Boli dostatočne ľahké, pevné a dotvárali celkový retro dizajn bicykla, takže nebolo o čom... Relatívne vhodný pomer ceny, hmotnosti a výkonu ponúkli plášte Schwalbe Rapid Rob vo veľkosti 2.1“.


Čo sa týka bŕzd, od začiatku sa mi pozdávala myšlienka zachovať pôvodný cantilever systém od CODA. Na bicykli som tiež nechal staré páčky, no celý systém si vyžadoval dôsledné prečistenie od hrdze a pavučín. Bolo treba zohnať aj nové brzdné gumičky. Hlavové zloženie, s ktorým bicykel pricestoval, nevykazovalo známky života. Tu som sa však rozhodol ísť do overenej a dostupnej klasiky od Force za málo peňazí.


Zvyšok kokpitu tvorili viac menej nálezy zo starších projektov. Základné gravelové riaditka Exposure som „mierne“ nadsadil dráhovým predstavcom Cinelli Pista v opačnom uhle. Za takýmto drastickým zásahom do estetiky sa, samozrejme, skrýva snaha vykompenzovať geometriu pôvodného rámu, s čím sa pravdepodobne stretnete, ak sa do podobného šialenstva pustíte tiež. O brzdenie sa starajú singlespeed páčky Sachs. Systém dual control by tento projekt zbytočne predražil, navyše rátam s tým, že na bicykel niekedy skúsim dať aj rovné riaditka . Z tohto dôvodu som radenie od Sramu umiestnil na hornú časť riaditok bližšie k predstavcu, čo však pri rekreačnom jazdení (na čo je tento bicykel určený) neprekáža.

Šperkom na tom bicykli je prehadzovač Sram X0 s karbónovou kladkou. Vyhrabal som ho z krabice s nevyužitými komponentmi. Tu však postačí akákoľvek lacnejšia alternatíva, ktorá bude spĺňať svoj účel. Poprípade má určite zmysel povenovať sa repasu pôvodného prehadzovača.


Veľa zábavy za málo peňazí

Skúsenosti z predošlých projektov hovoria, že niektoré komponenty má zmysel odložiť si na dobu neurčitú a nezbavovať sa ich za každú cenu. Pri tejto skladačke sa to naozaj oplatilo. A výsledok? Prekvapivo ľahký bicykel, ktorý si sám pýta veselú a hravú jazdu. Je rýchly v kopcoch? Nie je. Rýchlosťou vlastne nevyniká nijako špeciálne na žiadnom povrchu či teréne. Je to bicykel na každodenné jazdenie, ktorý sa vám za venovaný čas odvďačí fantastickým neopakovateľným zážitkom z jazdy a navyše pri troške odvahy vás pustí aj na ľahšie traily a samozrejme, vychutnáte si akúkoľvek gravelovú cestičku. Zásadnú rolu zohráva aj tzv. IKEA efekt a teda radosť z jazdy bude posilnená vynaloženým úsilím na rekonštrukciu. Vo finále som veľmi rád, že som sa do tohto projektu pustil, pretože priateľka konečne odložila svoj starý horák a nahradila ho iným starým horákom, tentokrát však s omnoho väčším pôžitkom z jazdy.


Čo by som dnes urobil inak?

Pôvodný zámer bol poskladať bicykel, ktorý bude komfortný predovšetkým pri stúpaniach, čo sa v podstate podarilo. Dnes by som však 30-zubovú pílku nahradil minimálne 34-kou, na rovinkách to trošku chýba. Časom bude určite potrebné meniť aj brzdový systém, pri rekreačnom jazdení to však zatiaľ úplne stačí. Napriek tomu, že sa mi podarilo použiť kvalitné komponenty, ktoré som mal doma, dôležitou súčasťou projektu bolo investovať do bicykla čo možno najmenšie možné množstvo peňazí. Ušetriť sa dalo aj použitím pôvodných kľúk a 4-hranného stredu s tým, že na kľukách by ostal len jeden prevodník. Bicykel však z môjho vlastného rozmaru dostal nové kľuky, ale tiež stredové a hlavové zloženie, omotávky, plášte a brzdové gumičky. Dokopy je to nádherná súhra starých a moderných komponentov ponúkajúca hodiny zábavy.

Podeľ sa so svojimi zážitkami

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
report_problem Našiel si v texte chybu?
jakubsobota7 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Tip na výlet: Bikepacking s deťmi okolo Balatonu – zážitok pre všetkých

Tip na výlet: Bikepacking s deťmi okolo Balatonu – zážitok pre všetkých

Ako si užiť letnú dovolenku, keď máš deti a rád by si išiel niekam na bikepacking? Jednoducho – zober ich so sebou a sprav z toho rodinnú dovolenku.
Najdôležitejší článok cyklistiky – s čiapočkou alebo bez?

Najdôležitejší článok cyklistiky – s čiapočkou alebo bez?

Búrlivý príbeh spojený s ventilmi duší sa blíži ku koncu. Konečne vyjde najavo, či majú čiapočky právo na existenciu.
Tip na výlet: Cez Antonstál do Súče - asfaltový únik z civilizácie

Tip na výlet: Cez Antonstál do Súče - asfaltový únik z civilizácie

Tento tip na výlet mám v hlave už veľmi dlho. Zádrheľ je v tom, že vždy, keď túto trasu idem, akosi zabudnem fotiť.
keyboard_arrow_up