Test: Simulátor Elite Rizer - zábava alebo väčšia efektívnosť?

Zdvíhanie celého bicykla do fiktívneho kopca len zabaví, alebo spraví tréning na trenažéri efektívnejším? Predĺži Elite Rizer čas, ktorý na trenažéri vydržíme?

Ako posledné roky priali trenažérom, tak túto jeseň nám dobré počasie sezónu Zwiftu posunulo. A to je dobre. Aj keď si jazdu na trenažéri viem užiť, pokiaľ to teplota dovolí, radšej vyrážam von. Ale žijeme na Slovensku a nie v Girone, takže je to len otázka času, kedy zima udrie naplno a potom je kombinácia smart trenažéra a dobrého programu na trénovanie na nezaplatenie. A ako je indoor jazdenie populárnejšie a trenažéry a programy na simuláciu sofistikovanejšie, tak výrobcovia vymýšľajú ďalšie príslušenstvo, ktoré má cyklistu zabaviť, alebo ešte viacej posunúť domáce jazdenie tomu vonku.


Bezkonkurenčný nápad

Elite po niekoľkých „zatáčačoch” prišiel s unikátnym riešením, spojil možnosť hýbania s avatarom v aplikácii Zwift do strán a rozšíril ho o zariadenie, ktoré nakláňa celý bicykel podľa toho, aký sklon práve ideme vo virtuálnej krajine. Takýto „výťah” už na trhu je, ale bez možnosti zatáčania a rozdielov tam je ešte viacej. Smart podložku Elite Sterzo pod predné koleso som už testoval, kto má chuť, prečítať si môže aj článok o smart trenažéri Elite Direto XR, na ktorom som novinku testoval.

Na začiatok čísla

Netradične začnem s max. nosnosťou a tá je 120 kg hmotnosti jazdca. Tento údaj ma pri čítaní návodu upokojil, pri pohľade na bicykel bez kolies, vzadu s trenažérom a vpredu so zdvíhačkou by niekomu napadlo, aká je stabilita takejto zostavy a koľko hmotnosti unesie. Aj v max. sklone je možné šliapať zo sedla, a to už vyžaduje dôveru používateľa, keď sa chce v stúpaní ešte aj poriadne oprieť do pedálov.


Maximálne sklony môžu dosahovať + 20 % stúpanie a v zjazde - 10 %, to je dostatočné rozpätie na väčšinu Zwift kopcov a pre potreby zimného tréningu sú tie čísla až veľkoryso veľké. Čo som sa dočítal v návode a nevedel som, že aplikácia Zwift pri zjazdoch znižuje sklon na polovicu, ktorý odosiela, Rizer s týmto ráta a dopočítava ho, aby to 100 % sedelo s realitou.

Balenie a skladanie

vaša hlava sa vďaka tomu zamestná o trochu viacej a na trenažéri vydržíte o kúsok dlhšie
Zariadenie Rizer príde v krabici zložené, nič netreba kompletovať. V balení sú 3 rôzne redukcie na uchytenie predného kolesa s pevnou osou (12x100 mm, 15x100 mm, 15x110 mm) a kompatibilný bude aj cesťák s klasickou brzdou, v balení je aj Elite rýchloupinák. Okrem toho tam je obrovský adaptér na zapojenie do elektriky s dostatočne dlhým káblom a dobre napísaný návod, ktorý je aj v slovenčine.



Vyhotovenie, dizajn, materiál

Celý simulátor je robustný, ťažký a podľa mňa aj dizajnovo pekne vyhotovený. To, prečo je Rizer poriadny kus hardvéru, je jasné, musí udržať jazdca, stabilita sa rovná bezpečnosť. Telo je vyrobené z hliníka a vnútorný mechanizmus z ocele.

Že to je taliansky produkt, vidieť na koženom držiaku, vďaka ktorému sa dobre prenáša. Jediná vec, ktorá mi na vzhľade nereže, je guma, ktorá obaľuje zatáčací mechanizmus, vyzerá to ako čap na starej škodovke . Za dizajnom stojí štúdio Adriano Design, ktoré navrhlo aj trenažér Elite TUO a ten exkluzívny sklenený stacionárny bike, čo som obdivoval na Eurobiku.


Kompatibilita HW

V prvom rade by som sa pozrel na web značky, aké sú aktuálne schválené modely trenažérov, s ktorými je možné simulátor používať. Myslel som si, že tam nebude nejaká väčšia komplikácia, ale neskôr som zistil, že trenažér musí byť vyhotovený tak, aby sa bicykel vedel v uchytení hýbať, rozsah pohybu pri takýchto sklonoch je veľký. Oficiálne sa Rizer odporúča pre Direto XR a Suito a ich T verzie bez kaziet a pre dizajnový TUO. A to je všetko, ak máte staršie Direto, tak oficiálne by ste ho nemali s Rizerom používať. Tiež tam nenájdete oficiálne povolené trenažéry Wahoo, aj keď tie sa dajú používať s ich výťahom KICKR CLIMB, je to šedá zóna a uvidíme, či sa to neskôr zmení.

SW

Pri kompatibilite a iných značkách trenažérov spomeniem, že samostatné párovanie zdviháka Rizer alebo zatáčača Sterzo má len Zwift, takže tam je na vás, aký trenažér bude pripojený. V prípade ostatných aplikácií sa páruje len trenažér, žiadna ikonka pre pripojenie zdviháka tam nie je. Tam je so simulátorom spojený aplikáciou Elite, informácie o sklone tam „tečú" týmto spôsobom. Neskúšal som iné aplikácie, ale predpokladám, že toto bude situácia vo väčšine prípadov, takže sa dá Rizer najlepšie využiť len s odporúčaným trenažérom Elite.


Inštalácia bicykla

U mňa prebehlo všetko hladko, vybral som správny rozmer redukcie a už stál bicykel úplne vo vzduchu a bez kolies len za pomoci zariadení Rizer a Direto. Bicykel treba mať samozrejme v rovine a v plániku je dôležité upozornenie, že spodné nožičky musia byť vo vzdialenejšej pozícii od biku, lebo keď stúpa, dĺžka sa skracuje a celý Rizer na koľajničkách putuje smerom k stredu.


Malá komplikácia je len podložka pod trenažérom, ak je šmykľavá dlážka, tak sa môže krčiť a tá požadovaná maximálna vzdialenosť v koľajničkách sa dosahuje horšie. Prinajhoršom sa dá vždy použiť na zimnú sezónu obojstranná kobercová páska alebo protišmyková podložka pod koberce a takto podložku Elite zabezpečiť.

Aplikácie

Priečinok v mobile, kde som mal aplikácie súvisiace s cyklistikou voľakedy, obsahoval 2-3 aplikácie, dnes ich tam je oveľa viacej. Prispieva k tomu aj značka Elite, už tam mám ich My E-Training, v ktorej kalibrujem Direto a dajú sa absolvovať ich workouty aj s pripojeným Rizerom. Ďalej to je appka UPGRADO, pomocou ktorej sa aktualizuje FW v zariadeniach Elite, pred používaním som tam aktualizoval aj Rizer.


A do tretice tam teraz mám aj samostatnú appku Rizer, ktorá obsluhuje zariadenie. V prípade, že budete používať jeden bicykel a nechcete limitovať maximálne hodnoty sklonu, tak ju k životu až tak neopotrebujete. Na začiatku v nej spojíte Direto s Rizerom, aby cez trenažér išla informácia o sklone do simulátora, lebo nie všade sa pripája Rizer priamo na appku ako vo Zwifte. Dá sa tam zvoliť aj handicap, SW vie zmierniť sklon, ktorý posiela Zwift do zariadenia, ak by ste takúto pomoc potrebovali.

Ak ste cyklistická rodina, tak tam môžete mať až 5 profilov, každý s vlastnými preferenciami. Prípadne tam môžete Rizer ovládať aj manuálne, zvoliť si ručne sklon a tiež sa tam dá nastaviť základná pozícia, ak by sa vám zdalo, že bicykel po inštalácii a zapnutí nie je v rovine. Ja som to robiť nemusel, bolo to OK.


Komunikácia a pripájanie

Elite Rizer komunikuje cez BT a aj ANT+, ak by sa vám zdalo, že ho Zwift nevie nájsť, tak sa uistite, či nie je Rizer stále pripojený na nejakú appku a takto sa pripojenie blokuje. Pomôže vypnutie BT na mobile alebo zavretie aplikácie, krajné riešenie je reštart zariadenia, ja s produktmi Apple som nemal jediný problém.

Odhadujem, že 99 % prípadov bude pripájanie k Zwiftu, to je jediná aplikácia, ktorá využíva okrem sklonu aj zatáčanie. Zatiaľ. V Zwifte sa pripája Rizer v úvode, kde sa páruje aj trenažér, hneď vidíte, či dobre reaguje, po zatočení vidieť, ako sa mení číselné vyjadrenie uhla natočenia. Presne ako Sterzo.


Jazda

So zdvihákom som jazdil na Zwifte a v českom Rouvy. Ako som písal vyššie, naplno sa zariadenie dá využiť len v Zwifte, iná aplikácia zatáčanie nepodporuje. V oboch prípadoch bolo spustenie jazdy a párovanie bezproblémové. Všeobecne sa dá povedať, že Rizer reaguje bleskovo, žiadny ťažkopádny chod sa nekonal, aj keď by sa to dalo predpokladať vzhľadom k náročnosti celej operácie. Zariadenie musí dvíhať jazdca s bicyklom, čo už niečo váži. Takže Elite to navrhli s dostatočne výkonným motorom, čo sa mi páčilo, že nie je ani hlučný a pri jazde to neruší a čo by bolo ešte horšie, neotravuje okolie, rodinu, susedov. Zvuk trenažéra počuť viacej.


O zatáčaní som písal v recenzii podložky Elite Sterzo a na výťahu to funguje rovnako. Prečo je zatáčanie zábavné a v akých režimoch vo Zwifte sa dá využiť najviac, si prečítate v článku. Teraz sa k tomu pridalo aj zdvíhanie, najextrémnejšia situácia, aká asi môže nastať je, že budete šliapať v 20 % stúpaní zo sedla a budete chcieť zároveň zatočiť. Opäť zdôrazním, že aj v takomto prípade je stabilita OK.

Simulácia, Zwift workout alebo vlastné GPS

V zahraničných fórach som si všimol nezodpovedanú otázku, ako funguje Rizer počas workoutu na Zwifte. Keď si nastavím klasickú jazdu, simuláciu, tak odpor a sklon je definovaný podľa virtuálnej trate, tam je logika fungovania jasná. Pri workoute to funguje opačne, definovaný je odpor a nezáleží, kde na trati sa nachádzame, podľa výkonu sa mení len rýchlosť avatara.


Rizer sa dá používať aj tu, vo workoute sa nenakláňa simulátor podľa trate, ale podľa odporu, aký máme v danej chvíli tlačiť. Príklad, keď som jazdil intervaly, minúta 250 W a potom 8 sekúnd 400 W, tak sa sklon menil z asi 6 na 9 %. Bude tam asi nejaký prepočet, čím vyššie watty, tým väčší sklon, alebo tam autori zo Zwiftu nastavili sklon napevno, podľa charakteru workoutu.

Bez používania aplikácií, ako je napr. Zwift a Rouvy, viete simulátor Rizer s trenažérom Elite spojiť s cyklopočítačom a tam si vyberiete z histórie nejakú svoju reálnu jazdu a podľa tohto GPS záznamu sa nastaví odpor trenažéra a vďaka simulátoru aj sklon. Ja som to skúšal na Wahoo BOLT 2.0, funguje to aj na Garmine.


Dokonalé zariadenie?

Aký by bol ideálny trenažér? Ak by nám na ňom utekal čas, ako keď sme vonku a aby sme na ňom zapájali svaly, ako keď jazdíme normálne, keď musíme udržiavať rovnováhu a bicykel sa hýbe do strán. Je všeobecne známe, že valce sú v tomto lepšie ako trenažéry, ale tie majú zase svoje limity. Riešením môže byť trenažér, ktorý umožní pohyb do strán, alebo špeciálna doska, na ktorú sa postaví trenažér s jazdcom a tam je mikro pohyb aj dopredu a dozadu. Alebo do tretice, o čom je celý tento článok, simulovať sa dá aj sklon biku. Ako pomáha Elite Rizer zábavnosti a utekaniu času pri indoor jazdení a ako pomôže so zapájaním svalov, aby sa tréning čo najviac priblížil tomu vonku?


Keď miluješ autíčka, kúp si volant

Či niečo človeka baví, je čisto individuálne. Ja som si zatáčanie na Zwifte pochvaľoval a teraz sa k tomu pridalo aj stúpanie a klesanie. Prirovnal by som to k milovníkovi počítačových hier, automobilových simulátorov, ktorý si kúpi volant, aby sa ešte viacej do hry ponoril a jazda mu prišla zábavnejšia. A Rizer je taký volant, ak ste s jazdou na Zwifte OK a nemáte k nej vyslovene odpor, tak je takýto hardvér super zábava, jazdu si viacej užijete. Ale na druhej strane, ak vás nikdy hranie NFS alebo Forzy nebavilo, tak ani ten volant z vás milovníka virtuálneho šoférovania nespraví.

Zábava nie je všetko

Keď som stúpal na Zwifte s bicyklom zdvihnutým do neba, snažil som sa zamerať na to, či zapájam svaly inak, ako bez Rizeru, či mi pracuje telo lepšie a trénujem efektívnejšie. Čo sa mi určite len nezdalo je, pri jazde v stúpaní v sedle sa viacej zapája vrchná časť tela, rukami sa treba na naklonenom bicykli udržiavať, viem si predstaviť, že eGerlaching s Rizerom by spôsobil svalovicu aj v týchto partiách.


Ďalšia vec, ktorá sa dala dobre pozorovať, je pozícia jazdca v sedle, opäť treba bojovať so zemskou príťažlivosťou a viem si predstaviť, že aj toto sa neskôr v sezóne dá zúročiť, že vďaka Rizeru sme na pozíciu so špičkou sedla v zadku v prudkom kopci viacej zvyknutí.

Pri jazde zo sedla v stúpaní som až toľko benefitov necítil, jazdec má s Rizerom v inej výške ruky, ale inak sa to dosť podobá klasickej polohe v rovine. Nespomínal som jazdu dole kopcom, tam som výrazný benefit okrem zábavnosti nepozoroval, treba sa síce od rúk odtláčať, čo opäť trocha vrch tela precvičí, ale skutočný zjazd to nepripomína, chýba tam ten odpor vzduchu a sily, čo pôsobia na jazdca.


Cena, detaily, využitie

Môžem sumarizovať, začnem cenou. V dobe testovania nemáme Rizer na eshope, ale podľa všetkého bude stáť asi ako nové Direto. Porovnávať s konkurenciou sa veľmi nedá, niečo podobné má len Wahoo a ten je lacnejší, ale nemá zatáčanie a tých rozdielov je tam ešte viacej. Wahoo sa dá využiť len s ich trenažérmi, Elite Rizer sa dá na Zwifte pripojiť priamo, viete si uložiť profily bicyklov s rôznou náročnosťou... V tomto všetkom je lepšia značka Elite.

Ak sa chcete na trenažéri zabávať, tak Rizer nemá podľa mňa konkurenciu, ak preferujete jazdenie v režime simulácia na Zwifte, tak so zdviháko-zatáčačom to je perfektná kombinácia a vaša hlava sa vďaka tomu zamestná o trochu viacej a na trenažéri vydržíte o kúsok dlhšie. Nájdite si tam MTB úsek, ktorý sa nachádza skrytý na jednej z máp, vďaka zdvíhaniu a zatáčaniu si budete pripadať ako na kolotoči.


Ak vám ale nejde o zážitok a doma jazdíte hlavne kvôli tréningu, nesledujete virtuálneho avatara, ale skôr sa zameriavate na watty, potom Rizer až tak nepotebujete, skôr by som vyskúšal valce alebo plávajúcu dosku, aby ste pri šliapaní makali čo najviac, ako keď jazdíte reálne vonku.

Elite Rizer je kus poctivého „železa”, čo dobre funguje, na to že to je prvá generácia, tak som nepozoroval žiadne muchy, ktoré by potrebovali vychytať. Lacné zariadenie to nie je, v tom má napr. Sterzo lepší pomer cena/zábava, ale zdvíhanie je na konštrukciu nepomerne náročnejšie, ako len samotné zatáčanie. Za kombináciu týchto dvoch vecí klobúk dole. Čo bude mať ďalšia generácia, vstavaný ventilátor?

Ponuka značky Elite v kategórii cyklotrenažéry a príslušenstvo.

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Aby sa čas nevliekol – MTBIKER jazdy na Zwifte

Aby sa čas nevliekol – MTBIKER jazdy na Zwifte

Ako si poradiť s najväčším nepriateľom trenažérovania? Tréning utečie rýchlejšie vďaka spoločnej jazde.
12 otázok pre výber správneho cyklotrenažéra

12 otázok pre výber správneho cyklotrenažéra

Ktorý trenažér získal podľa tvojich odpovedí najviac bodov? Klasika s brzdením o plášť, moderný s vlastnou kazetou, valce alebo Smart Bike?
Test: Porovnanie 6 indoor cyklistických platforiem

Test: Porovnanie 6 indoor cyklistických platforiem

Ponuka virtuálnych cyklistických platforiem je pestrá a všetci si z nej vieme vybrať takú, ktorá pomôže splniť naše ciele.
keyboard_arrow_up