Test: Letný set Nalini ERGO a BAS - pre náročných a aj na gravel

Nie každému sedia pretekárske strihy talianskeho cyklooblečenia. Značka Nalini vie ponúknuť aj alternatívu a má aj veľkosti na bežné postavy.

Môj úplne prvý značkový set cyklistického oblečenia bol práve od značky Nalini. Mal som asi okolo 20 rokov a po prvej väčšej výplate som sa rozhodol, že si konečne zaslúžim poriadne nohavice a dres. Je to ten set s bielymi nohavicami a tmavým vrchom, labužníci nájdu fotku v mojom retro článku. Nalini set mi vydržal veľmi dlho, s kvalitou som bol spokojný a značka sa u mňa dobre zapísala. Teraz 20 rokov neskôr mám pred sebou nachystané 2 sety, jeden klasický a druhý svojou farbou a extra vreckami určený na gravel. Som zvedavý, čo sa za ten čas zmenilo a aké oblečenie šije Nalini teraz.

Kam zaradiť značku?

Nalini s vyše 50-ročnou tradíciou patrí medzi zabehnutých hráčov, takže sa dá považovať za tradičnú značku. Ďalšou výhodou je tiež, že pochádza z Talianska, čo sa v cyklistike extra cení. Dokonca som sa dočítal, že stále u seba doma majú aj vývoj oblečenia, a na niektorých kúskoch nájdete aj ten čarovný nápis „Made in Italy". Komu by sa zdalo, že logo značky v poslednej dobe vídal akosi častejšie, a nevie si spomenúť kde, mohlo to byť na dresoch profi tímov Intermarché-Wanty-Gobert a DSM. Hlavne tomu prvému ide posledné roky karta, po etape majú tento rok z Gira, Tour a teraz aj Vuelty.

Všetky tieto veci, čo som spomenul, predurčujú Nalini na porovnávania s ďalšími veľkými značkami z Talianska. v niečom sa podobajú, ale nachádzam aj zopár rozdielov. Reč bude o kúskoch z aktuálnej kolekcie. Pri prezeraní ich webu si všímam, že majú okrem čisto pretekárskych modelov aj veľa oblečenia strednej triedy, čo sa hodí bežným cyklistom.

ERGO znamená pre makačov

Na test mi prišli dva modely kraťasov - top model NEW ERGO BIB SHORT a gravel nohavice. Začnem tým najvyššie postaveným modelom značky s najvyššie postavenou cenovku, takže pri posudzovaní budem prísny a porovnávať budem s tým najlepším, čo som kedy obliekal. Kraťasy majú v názve slovíčko ERGO, čím sa označuje kolekcia určená pre náročných alebo športovo ladených jazdcov. V popise sa spomínajú veci ako top vložka alebo rezanie dielov laserom.

Nohavice sú vyrobené z kvalitnej látky, ktorá zaručuje vhodnú kompresiu

Výborný nešmykľavý materiál

Pri top Nalini nohaviciach som si ako prvé všimol materiál, z ktorého sú vyrobené. Nesie názov Kinetech a presne tento typ látky mám na nohaviciach rád. Na pocit kvalitná, jemne drsná tkanina, ktorá vytvára na stehnách príjemnú kompresiu. Opakom je lesklá lycra, ktorá sa šmýka na sedle, a často takéto nohavice ani dobre nesedia, stále treba dole niečo „upravovať”. Lenže to záleží aj od strihu a vložky. Tam bolo tiež čo porovnávať s inými top modelmi od konkurencie za rovnakú cenu.

Vložka

„Ergá” majú dobrý anatomický tvar, okej je aj strih v oblasti triesla. Na tomto mieste sa podľa mňa láme chleba a zaručene sa dajú odlíšiť prepracované kraťasy od lacných. Vložku by som opísal ako stredne hrubú, po hmate sa dajú rozoznať 3 rôzne vrstvy, pod prstami v strede cítiť „gélový” efekt. Oproti rovnako drahej konkurencii mi pripadá, že vložka je z o chlp menej hodnotných materiálov, nie je tam toľko 3D štruktúry. No jedným dychom dodávam, že to sme vo vodách nohavíc, čo znesú aj profesionálne použitie a zameriavam sa na úplné detaily.

Fakt držia

Nohavice sú ukončené prišitou gumičkou. Konkurencia máva ukončenie čisto laserom, čo sa mi zdá čistejšie a príjemnejšie na nosenie, lebo neruší šitie z vnútornej strany. Nalini majú aj celkovo výraznejšie stehy, ktoré zošívajú z vnútornej strany jednotlivé panely, ale pri nosení to necítiť, nerušilo ma to. Zaujímavá je červená látka na chrbte medzi trakmi, sieťka by asi lepšie dýchala a rýchlejšie schla. Zámerom značky bolo, aby nohavice perfektne držali na mieste, čo sa aj deje. Môjmu vkusu lahodia minimalistické nápisy a celkový čistý dizajn, takéto nohavice sa hodia ku všetkému.

Pri jazde funguje všetko, ako má. Nohavice sa hodia aj na pretekania, mne dobre poslúžili na Gran Fondo Bratislava. Prípadne by som tento model od Nalini odporučil aj tým, ktorí jazdia dlhšie trasy a tiež potrebujú super nohavice. Už len ako zaujímavosť uvediem, že každý týždeň trénujem na časovkárskom bicykli, to znamená v extrémnej aero pozícii, a vtedy sa ukáže každá nedokonalosť nohavíc. No aj v tomto posede všetko fungovalo, strih držal nohavice, ako treba, látka sa nekrútila a vložka to zvládla tiež.

Gran Fondo Bratislava

Nohavice mám vo veľkosti XL (198 cm, 85 kg). Na stehnách sú dlhšie, presne ako sa teraz nosí. Dĺžka trakov je tiež dostatočná. Ak vám bola veľkosť XL inej talianskej značky príliš tesná, ale XXL už boli veľké, toto bude ten rozmer medzi nimi, ktorý potrebujete. Zaujímavosťou je, že na štítku je nápis „Made in Italy", to som už v úvode spomínal, dnes sa to už toľko nevidí.

Vojenské nohavice

Ak by som zelené nohavice označil len ako gravel, zbytočne by to zužovalo okruh ich použitia. Veď aj v názve NALINI BAS JOURNEY BIB SHORT je slovo cesta, čo vystihuje kraťasy lepšie. Ide o model do drsnejšieho prostredia, dobre poslúžia aj na MTB a tomu sú prispôsobené ich detaily. Prekvapivo, majú veľa spoločného s kraťasmi ERGO, preto nemusím detailne všetko písať dvakrát a zameriam sa len na to podstatné a rozdiely.

Iná je látka, už tam nie sú tie Kinetech panely, ale aj bez toho nohavice pôsobia kvalitne a v dobrom robustne, určite sa neroztrhnú na prvej vetvičke v lese. Rovnako majú ukončenie s našitou gumičkou, tá je dokonca vybavená silikónovými bodkami, čo „Ergá” nemajú. Diel medzi trakmi je z klasickej sieťoviny, nohavice aj s týmto bežným riešením dobre sedia. Vložka nesie iný názov, ako majú topky, ale pri zavretých očiach by som rozdiel po hmate medzi nimi nespoznal. Veľkosť, rôzne hrubé miesta a aj šitie, všetko je veľmi podobné. A to je dobre, lebo v tomto prípade sme s cenou zásadne nižšie.

Extra vrecko a dizajn

Silná stránka kaki modelu je ich farba a šikovné vrecko na ľavom stehne. Vojenská zelená je veľmi praktická, aj čierne lemy vyzerajú dobre. Originálny nápad bolo použitie dúhových reflexných nápisov. Alebo radšej napíšem „s metalickým efektom”, to sa hodí k ich charakteru lepšie. Otázka znie, koľko tam nápisy vydržia, lebo po čase sa začínajú odliepať.

Sieťové vrecko na stehne je obrovské. Zmestí sa tam aj veľký mobil, ak by ho tam niekto chcel nosiť. Je to jediné takéto vrecko, podobný model inej značky ich má viacej, ale zase sú menšie. Sieťka vyzerá pevne a po X praniach a noseniach je všetko bez chybičky. Za odolnosť látky sa platí horším vetraním, ale v lese tak nepečie, takže som s nimi bez problémov jazdil celé leto. Opäť mi sedí veľkosť XL.

Dobre odvetraný dres

S oblečením od Nalini som jazdil hlavne v lete. Ideálny bol model NALINI NEW ERGO MESH, ktorý vyzerá, akoby bol vyrobený zo sieťky. S týmto určením je v rozpore jeho čierna farba, ale vyberať sa dalo len z tohto čiernočerveného alebo tyrkysového kusu, a ten by neladil s červenou látkou na nohaviciach, ktorá cez chrbát presvitá. Áno, priznávam sa, aj takéto veci pri oblečení riešim.

Veľkosť a pocit zo sieťky

V popise značka uvádza, že dres je menej elastický, ale mne tak nepripadá. Veď polyester sa pekne naťahuje, ak je treba. Výhodou tohto umelého materiálu je, že extrémne rýchlo schne. Aj keď som sa spotený vyškriabal na dlhší kopec, po zjazde som bol hneď suchý. Škoda, že rukávy sú ukončené šitým lemom, pocit ľahkosti by bol lepší, ak by bola látka odrezaná laserom.

Chrbtová časť má dole robustnú protišmykovú gumičku so silikónovými bodkami, preto nevadia ani plné vrecká. Napriek ľahkému materiálu sa dres na tele nekrúti. Zips je hore pekne podšitý. Tá látka s nápisom je široká, takže sa nechytá do zipsu, čo býva strašná otrava. Niektoré konkurenčné značky majú zips chránený aj dole, aby nedral nohavice. Veľkosť XL mi opäť sadla ideálne.

K vojenským nohaviciam poriadna uniforma

Takto si predstavujem odolný dres k odolným nohaviciam. NALINI BAS SUN BLOCK JERSEY sa farebne výborne hodí k spomínaným JOURNEY nohaviciam a páči sa mi na ňom niekoľko detailov. Strih hodnotím ako veľmi pohodlný, dobre sa nosí nielen na biku, ale nevyhŕňa sa ani pri pešom presúvaní. Tak, ako nohavice, aj dres je vyrobený z robustnejšej látky, aby v teréne niečo vydržal. S vetraním mu pomáha sieťovina pod pažami a vlastne aj celý bočný panel je z ľahšej látky.

Zips je kompletne podšitý dosť širokým pásom látky a vďaka tejto lište sa zips po celej dĺžke ľahko obsluhuje len jednou rukou. Nápis v hornej časti mi pripadá vtipný. Ukončenie rukávov je klasika, zahnutý a obšitý lem, ale tu mi to nevadí ako pri sieťovanom drese. Vrecká držia na mieste vďaka veľkej gumičke so silikónovými prvkami.

Originálne sú vyriešené vrecká, na takýto typ sa automaticky očakávajú nejaké extra miesta na prevážanie vecí. Nalini ku klasickým trom vreckám pridal po stranách ešte po jednom, ktoré sú užšie, a preto sa hodia na veci ako tyčinky, gély alebo banány. Podľa mňa fajn nápad, je v tom väčší poriadok. Konkurencia máva dvojité vrecká, takže spolu až šesť miest, ale tam treba dávať pozor, kam biker zasúva prsty, aby trafil to správne a našiel to, čo hľadá. Ako všetko v tomto teste, aj tento „vojenský” dres je veľkosť XL.

Taliani to vedia

Všetky veci z testu fungovali, sedeli a boli kvalitné. Ako som očakával, ani za 20 rokov, čo som Nalini veci nenosil, sa značka nepokazila. Ako jej silnú stránku hodnotím, že majú dobrú ponuku oblečenia strednej triedy, do ktorej prinášajú zaujímavé nápady. Toto sa im výborne podarilo s kaki kompletom BAS - farba, materiál a vrecká, všetko dobre vychytali.

O kolekcii ERGO platí, že veci sú kvalitné a budú slúžiť aj náročným cyklistom. Vôbec nevadí, že pri plnej cene vie byť konkurencia v detailoch lepšia. Dôležitejšie, ako ukončenie nohavíc alebo spôsob šitia, je to, ako veci sedia. Vo svojom okolí poznám kopec cyklistov, ktorým veľkosti konkurencie nevyhovujú, prípadne ich ani neoblečú. Raz darmo, v našom regióne nemáme úplne talianske postavy, preto je dobré, že v Nalini to pochopili a ponúkajú zaujímavú alternatívu. Veľa cyklistov tak neprichádza o možnosť vlastniť kvalitný taliansky kúsok.

Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.