Rallye Sudety – legendárny maratón, ktorý určoval trendy

Poďte sa pozrieť na trať maratónu, ktorý ponúkal technické jazdenie a náročné úseky, ešte keď neboli 29-palcové celoodpružené stroje, teleskopické sedlovky ani moderné geometrie.

Hovorím si, že by to chcelo nejakú peknú bodku za maratónskou sezónou. Niečo poriadne, nielen „tri bodky“...chápete . No a keď sme ju začali u našich susedov na maratóne Šela v štýle opätovného cestovania a návratu ku koreňom, mám jasno...dáme si Rallye Sudety. Ak trochu sledujete maratóny, prípadne patríte do „staršej gardy“, nemusím vám o Sudetoch veľa rozprávať. No ak ste k nim „pričuchli" neskôr, rád by som vám túto legendu priblížil.

Keď sa pomedzi šutre „trtoším“ na svojom 26-palcovom „lešení" značky Trek, začínam chápať,o čom sú tie legendy.
Musíš raz skúsiť Sudety, to je úplné iné jazdenie, iná liga...podobné frázy som vo svojich maratónskych začiatkoch neraz počúval. Až prišiel rok 2009 a konečne okúsim, čo sú vlastne zač. Rovno poviem, že podobná skúsenosť mi naozaj otvorila oči. A nie som jediný, rovnako učarovali chalanom z východu, pre ktorých boli inšpiráciou pre technické jazdenie na pôvodnom Kráľovskom maratóne.

Teraz už mnohé veci vnímam inak – jazdím technické traily, mám super bike s modernou geometriou, teleskopku, širšie plášte, nízke tlaky atď. Aj keď tých 13 rokov nie je samozrejme veľa, z hľadiska vývoja MTB cyklistiky, vrátane mňa samotného, je to skoro pravek . Keď sa pomedzi šutre „trtoším“ na svojom 26-palcovom „lešení" značky Trek, začínam chápať, o čom sú tie legendy. Neraz z biku zosadnem, aj keď paradoxne slávny zjazd Hvězda sa mi nejako podarí dať – šťastie začiatočníka. Za 7 hod a 14 min som v cieli plný zážitkov a vyklepaný z tých šutrov ako poriadny nedeľný rezeň. V roku 2014 som prišiel opäť, už o niečo múdrejší a vybavený 29-palcovým FS. Vtedy sa na tejto trati konali aj majstrovstvá ČR v maratóne, skvelá konkurencia, takmer 800 ľudí na štarte dlhej trasy...zlaté časy, dalo by sa povedať. Keďže máme z oboch reporty, kto má chuť na trochu nostalgie, nech klikne na odkazy (roky) vyššie.

Máme rok 2022, čo zmanená už 28. ročník a samozrejme, veľa sa zmenilo. Medzitým sa vytvorili nové podujatia, ktoré už ponúkajú poriadnu náročnosť, najmä Prima Cup, kde sa o trate stará Véna Hornych. Áno, ten Véna, ktorý má na starosti aj etapové preteky MTB Trilogy, kde sa už bavíme o prelínaní XC a endura do jedného. Punc najnáročnejšieho maratónu v ČR sa teraz zmenil na top 4 v rámci náročnosti.

Apropo Trilogy...aj táto akcia, z ktorej ste už videli detailný report, je dôvodom, prečo do Teplíc nad Metují cestujem opäť. Naozaj sa mi jazdenie v skalách páčilo a navyše tie najťažšie úseky sme si vo veľkej časti prešli v 1. etape s názvom „Best of Sudety“. Prečo nevyužiť, že ich mám ešte stále v pomerne živej pamäti? Teraz ešte pribalíme k našej družine babku so psom a opäť si spravíme pekný výlet.

Trať a výber stroja

Dosť bolo legiend a rozprávania okolo...čo nás vlastne čaká? Sudety sa mi páčia aj preto, že trať si stále zachováva svoj pôvodný charakter. Samozrejme, nájdu sa úpravy, niektoré úseky sa obchádzajú, ale vo výsledku je stále podobná s trvalým značením. Rečou čísel cca 111 km s prevýšením 3 400 metrov.

Samozrejme, jednoznačnou voľbou pre tento terén je FS, ale keď pozerám počasie pár dní predtým, možno by sa hodil aj kajak. OK, auto máme veľké a keď už budem cestovať, vezmem aj HT a uvidíme na mieste...pri troche tetrisu už ten bike nezaberie až toľko miesta alebo nech žije Multivan. Koniec koncov som potom zhodnotil, že pri rodinných výletoch je úplne jedno, aké máte veľké auto...aj tak ho napracete a máte všade bordel, ešte aj chlpy od psa.

Na jeden set kolies nahadzujem agresívnejšiu verziu XC plášťov, čo je Maxxis Ardent Race 2,35 vzadu a Conti Cross King 2,3 vpredu a nejako tuším, že otestujem poriadne ten fajnový MTBIKER nástrek na Ghoste od Miša. Až v úplne poslednom update počasia o 22:00 sa nad nami niekto zľutuje a celodenný dážď strieda len poobedná búrka. Do boja tak putuje SUP, akurát dopredu hodím spomínaný Cross King. Koniec koncov, keby mám so sebou len jeden bike, nemusím šaškovať a mám pokoj. Bicykle mám 2, no hlavne, že som doma nechal skrutky k blatníčku na prednú vidlicu.

Kliatba Teplíc nad Metují

Niektoré z posledných plánovaných podujatí mi nevyšli úplne podľa plánu. Choroba pred Dubničákom, na endure v Bojniciach zase prišla potopa a tak si hovorím, že tu žiadne DNS nebude. Navyše, keď sem cestujem 7 hod s celým rodinným „ansámblom“. Všetko ale vyzerá dobre, nikto nesoplí, nekašle, jazdí sa mi dobre a tak si s mladým poobede ideme vybehnúť na obľúbené miesto, kde trénujeme jazdu po koreňoch.

A zrazu...možno poznáte ten pocit, kedy v priebehu sekundy zistíte, že si musíte nutne odskočiť. Mladého hecujem, nech utekáme späť a to sa zopakuje asi 3x. Od domácich vypýtam živočíšne uhlie a modlím sa, nech zajtra už pracuje trávenie, ako má. Čo je paradoxné, s niečím podobným nemávam absolútne žiadne problémy a skôr mám povesť „odpadkového koša", ktorý môže zjesť, čo chce. S domácimi sme sa zhodli, že sa bude jednať o nejakú kliatbu, pretože na Trilogy ma hneď prvý deň seklo a celé dni trávim v predklone. Doteraz nechápem, ako sa mi podarilo ten náročný etapák odjazdiť.

Ráno si dávam ešte ďalšie živočíšne uhlie, balím so sebou vreckovky a stanovujem nový hlavný cieľ. Dôjsť do cieľa a hlavne sa na trati nepos..ť. Všetky zážitky potom nájdete v detailnom videu z trate a pod ním ešte pár maličkostí na doplnenie.

Čo sa osvedčilo

Niečo som už spomenul vo videu, ale poďme pekne zhrnúť výbavu, ktorá sa na trati osvedčila.

Mazanie Rex

V krabici s náradím som našiel ešte jedno celé balenie ochranného „high-tech“ vosku Rex Race Day. Ideálne pre dané podmienky a navyše už ho nemusím šetriť na ďalšie preteky. Slúži na tzv. „optimalizáciu“ reťaze, alebo inak povedané chráni mazivo (Rex Black Diamond), nech vydrží čo najdlhšie. Nie je lacné, jedno balenie vydrží cca na 3 aplikácie, no ak si ho odložíte na „epické“ akcie, nájde svoje uplatnenie. Nastriekate na reťaz a po chvíli sa na nej vytvorí biela vrstva. V tejto kombinácii mi reťaz vydržala pekne až do cieľa v dostatočne „pojazdnom“ stave.

Continental Cross King

Plášť, ktorý ponúka vyšší a redší vzor, pritom stále veľmi rýchly. Conti s týmto modelom naozaj pekne trafil kombináciu nízkej hmotnosti (cca 730 g), gripu (zmes Black Chilli) s dostatočnou ochranou a odolnosťou. Môžete ho použiť vpredu aj vzadu a daná kombinácia je výborným univerzálom doslova na všetky podmienky – ja fandím 2,3-palcovej verzii Protection, no nájdete ho aj v užšom prevedení, či ako dostupnejší variant Performance. Držal naozaj parádne a v jednom mieste ma zachránil, keď som sa už už videl na zemi...

Vesta Castelli Perfetto RoS

Skombinovať pomerne vysokú intenzitu s premenlivými podmienkami a vlhkom nie je jednoduché, buď sa potíte, alebo je vám zase chladno...niekto nerieši, vezme krátke/krátke ale v cieli som videl kopec ľudí, čo sa potom klepú od zimy. Na podobné podmienky (maratón v Rajeckých Tepliciach) sa mi už minulý rok dokonale osvedčila vesta Castelli Perfetto s letným dresom. Nedám žiadnu spodnú vrstvu, rovno dres a na to „capnem" vestu. Tá krásne ochráni pred dažďom, vetrom, človek sa v nej nevarí, dá sa ľahko regulovať mikroklíma a ešte má aj vzadu 2 veľké vrecká, takže žiadna oštara. V podstate som bol pripravený aj na tú búrku, čo mala prísť a nasťastie mňa na trati minula .

Sportful Performance

O nohaviciach už som hovoril vo videu, ale doplním aj sem. Takmer vždy, keď sa ide jazdiť dlho a podmienky veľmi neprajú, robia mi vrchné krátke nohavice Sportful Performance spoločnosť. Do šatníka putovali na odporúčanie Jána Halika a osvedčili sa vo všetkých podmienkach. Či už keď je chladno (vojdú sa pekne do zadného vrecka, či košíka na biku) alebo keď nechcem mať blato vo „výstelke" a pocit mokrého zadku. Majú skutočne úzky športový strih, sú elastické, na bokoch nechýba malý zips, takže sa dajú prispôsobiť a ľahšie obliecť, no a počas takmer 7 hodín jazdy som ich nemusel ani raz napraviť.

Spravte si výlet

Dôvod, prečo som Sudety už tak dlho nešiel, bol pomerne jednoduchý – nechcelo sa mi cestovať. Cesta nie je dlhá (cca 330 km zo Žiliny), no motáte sa po rôznych cestičkách, ktoré sú síce krásne, no všetko potom trvá večnosť. Predtým som chodil na otočku, ale teraz sa snažím zapojiť aj rodinu a vytvoriť spoločný program. No a Teplice nad Metují, teda oblasť skál (Adršpach) sa dokonale hodia. Pribalili sme aj babku so psom, nech máme v chatke penziónu veselšie a myslím, že si každý prišiel na svoje. Spravili si výlety na peši, boli sme na biku s Lenkou pozrieť úvod trasy, nechýbali na Hvězde a tam ešte kdesi potom poblúdili, viezli ich späť k autu dáke mníšky...mali sme jednoducho kopec zážitkov.

Samozrejme, nie každý má čas, prípadne možnosti, no ak pošetríte cez rok dovolenku, určite nebudete ľutovať, ak ju miniete na danú oblasť a podujatie. Potom už všetko cestovanie a „ládovanie" vecí do auta človek vníma trochu inak a o niečo ochotnejšie. A rovnako ma teší, že druhý Martin Imrich už má svoje prvé preteky za sebou a môže hrdo a právom voziť na biku štartovné číslo.

Chcel som spraviť nejakú bodku za maratónskou sezónou 2022 a dúfam, že sa podarila. Navyše, prejsť si túto trať s odstupom času a trochu iným pohľadom na vec, bol skutočný zážitok. Dúfam, že ľudia a najmä „mladí" nebudú jazdiť len dole kopcom, traily, klopky, bikeparky, ebiky, či šprinty na 2 hodiny podľa predpisu „online" trénera...ale, že si cestu nájdu aj k podobným akciám. Treba aj nejaké tie výzvy s cieľom dokončiť a prekonať sa, aj keď bude „bedňa" na míle vzdialená. Nech legendy žijú ďalej a nebudú len pre pár „dedkov".

U mňa teraz prídu na rad nejaké tie lokálne časovky do kopca podľa chuti, no hlavne vám spolu s Adamom skúsime sprostredkovať zase iné zážitky a zaujímavé témy. U nás sezóna predsa nikdy nekončí...

Zdroj fotografií: Fotokocian, archív autora

Qayron Rallye Sudety

calendar_today 10.09.2022
label XC preteky
place Teplice nad Metují (Česká republika)