Valčianska dolina – jazdenie na 4 svetové strany

Poďte s nami na Martinské hole k novej chate Javorina (1 400 m n. m.) v rámci najkrajších stúpaní a spoznajte možnosti okolia. Valča totiž ponúka oveľa viac, než by vám zrejme napadlo.

Myslím, že ak sa bavíme o nejakom vhodnom východiskovom bode v rámci lokality Turiec, mnohým nenapadne ako prvá Valčianska dolina. A ja som bol na tom rovnako, až doteraz. Väčšinou človek potrebuje určitý impulz a otvorí sa mu možno nový svet. Len nedávno nás oslovil novozrekonštruovaný komplex Impozant s tým, že pre cyklistov ponúka výborné zázemie a nech sa prídeme presvedčiť na vlastné oči. OK, hovorím si. Jednoducho ďalší hotel, ktorý chce zaujať a následne vás nič špeciálne nečaká. Lenže moje predsudky sa veľmi rýchlo rozplynuli a zvoliť ho ako východiskový bod k epickému stúpaniu bol pre nás s Adamom nakoniec zážitok.

Stúpanie na Martinské hole

Čo hneď súvisí s výletom, je veľký dotykový displej v lobby. Na ňom si viete zvoliť viaceré trasy s popisom (cyklistické aj turistické), prípadne môžete načítať QR kód a nechať sa navigovať. My sme v ponuke našli aj to, čo máme v pláne dnes.

výber turistickej trasy vo Valčihotel Impozant

Hneď ako prvá mi po príchode do oka padla terasa so stojanom na bicykle, ako stvorená pre pekný úvod. Zhostil sa nás manažér hotela Heňo a spravil nám menšiu prehliadku, viac sa dozviete neskôr v závere článku. Najskôr sa ide jazdiť.

Valčavýlet na Slovensku

Legendárne Martinské hole

Začnime tým, čo cyklistov upúta v okolí zrejme najviac. Totiž stúpaní, kde viete nabrať 1 000 výškových metrov naraz, u nás veľa nie je a práve Martinky patria do tejto kategórie, navyše s poctivými alpskými parametrami. Všetko nájdete spracované v novom videu nižšie, dali sme si záležať a pod ním pokračujem fotoreportom a ďalšími tipmi na jazdenie v okolí.

Zvoliť ako východiskový bod Valču má výhodu, že si tento kopec viete zakomponovať do pekného výletu. Pod kopec do Martina vás privedie cyklotrasa, ktorá pekne kopíruje podhorie Lúčanskej Malej Fatry a z veľkej časti ju tvorí známa Tanková cyklocesta.

A čím je taká zaujímavá? Ponúka totiž výborné panoramatické pohľady na Veľkú Fatru a navyše ráno vám tam bude aj krásne svietiť slniečko. Než dôjdete pod Martinky, naberiete cca 300 výškových metrov, ale rozcvička sa teraz bude hodiť.

Veľká FatraImroman

Hneď ako z Tankovej cyklocesty vybehnete, začnete pomaly stúpať. Práve odtiaľto je to spomínaných 1 000 výškových metrov, ak rátam aj akúsi prípravu. Sklon výrazne pritvrdí až kúsok neskôr a to pravé orechové má potom dĺžku 8,8 km, prevýšenie 920 metrov a priemerný sklon na hodnote 10,5 %. Práve na tieto parametre som narážal a vôbec by sa nestratili ani v Alpách. Ak by vás zaujímal KOM na sociálnej sieti Strava, zatiaľ je na hodnote 45 min. A len pre zaujímavosť zatiaľ ho má jazdec o ktorom sme mali nedávno článok v rámci "Double Everestingu.

Úvodné časti ešte obstará asfaltová cesta a nenechajte sa „zlomiť", smeruje totiž rovno hore. Za mostíkom začína už zvážnica, teda MTB časť, ktorá ponúkne najmä zo začiatku prudší sklon výrazne nad 12 % a serpentíny. Potom máte pred sebou cca 4,5 km v teréne, ktorý nie je nijako náročný, len miestami už sú skaly od dažďov dosť odhalené a vhodný tlak bude základ, ak sa nechcete „drncať“. Stúpanie ma ale vždy baví, už som ho šiel neraz aj v rámci nejakého dlhého výletu.

stúpanie pri Valči
Posledné 2 km k stredisku/parkovisku absolvujete po asfaltovej ceste, na ktorú sa pripojíte cca v 1 000 m n. m. Ale pozor, ešte vás bude čakať veľké finále. Od chaty Martinské hole začína časť, kedy sa postupne dostanete nad pásmo lesa.

Valča

Po chvíli sa nad vami objaví vysielač, otvoria sa výhľady, a to vám určite pomôže zdolať posledné výškové metre, teda aspoň mne to pomáha. A ešte upozorňujem športových nadšencov, že pomyselný vrchol kopca je až pri vysielači a nie pri chate. Dnes za 54 minút, dal som si poriadne...

Vysielač Krížava

Ak nás sledujete už dlhšie, tak viete, že Martinské hole sme už do série točili pred 4 rokmi. Ale to bola verzia celá po klasickej ceste, teraz sme šli odlišný variant a rovnako hore pribudlo niečo nové. Mám na mysli chatu Javorina, ktorá ponúkne odmenu s parádnymi výhľadmi.

Myslím, že spraviť „remake“ malo zmysel a kopec si zaslúži krajšie zábery ako len z GoPro kamery. Hornú časť k vysielaču už ale pre cestný bicykel neodporúčam, je výrazne horšia ako v 2019 a najmä cestou dole sa budete trápiť.

chata Javorina
Späť do Valče už nemusíte naberať znovu výškové metre po Tankovej cykloceste, dá sa pekne „preklikať“ z Martina popri vode chodníčkom a po značenej cyklotrase popri ceste cez Košťany nad Turcom a Príbovce. Myslím, že pomôže GPX, pričom celý výlet mal vo výsledku 57 km a prevýšenie 1 390 m. A to je dosť výškových metrov na to, aby sme si dopriali po výjazde ešte nejakú ďalšiu odmenu.

Gastro v hoteli Impozant

To je len malá časť

V nadpise som spomenul jazdenie na 4 svetové strany a Martinky boli ochutnávkou možností smerom na sever. Zároveň aj pripomenutím, že v tejto oblasti je horských chát ako húb po ďaždi a v podstate ku každej si viete spraviť samostatný výlet. Chata pod Klačianskou Magurou, Chata pod Chlebom, spomínaná chata Javorina (či kúsok nižšie Martinské hole)... všetky máte pekne na dosah. Kto by chcel výzvu, dajú sa spojiť aj do epického okruhu a možno si spomínate na moju domácu poctu Salzkammergut Trophy. Tam ich nájdete všetky pokope aj s Chatou pod Suchým.

Načal som spomínanú epickú trasu po chatách a tá viedla aj cez Valču. Prečo? Totiž Valčianskou dolinou, teda na západ, vedie stúpanie a čaká vás prevýšenie okolo 500 výškových metrov. Následne sa môžete spustiť do Kuneradu, ktorý je známy svojím technickým jazdením a rajom pre „enduristov“. Alebo sa spustíte až do Rajeckých Teplíc a máte na dosah napríklad Súľov. Valča je od Rajeckej doliny doslova len na skok cez kopec a prepojené sú formou zvážnic, ktoré zvládne aj gravel.

Netušil som, čo všetko sa vo Valčianskej doline za tie roky vybudovalo.
V prípade, že od hotela Impozant vyrazíte na východ, určite vám do oka udrie majestnátna hradba Veľkej Fatry. Z tejto strany máte výhodu, že v podstate priamo oproti Valči nájdete postupne 6 dlhých dolín dostupných na bicykli. Gaderská dolina (chata pod Blatnickým hradom), Blatnická dolina, Necpalská dolina, Jasenská dolina (tu je aj známy bikepark), Kantorská dolina, Belianska dolina (chata Havranovo). Myslím, že toľko dolín, kam môžete ísť na bicykli, len tak ľahko nenájdete a v prípade, že požadujete ešte o niečo väčšiu výzvu, odporúčam smer Turčianske Teplice, sedlo Malý Šturec a odtiaľ na Kráľovu studňu a Krížnu. Všetko viete ísť po značených cyklotrasách, či bočných cestách a vyhnúť sa premávke.

Gaderská dolinaBlatnická dolina

A čo juh? Opäť niečo odlišné. Ak máte radi cestnú cyklistiku, ste len na skok do „slovenských Pyrenejí“. Tak sa nazývali cestné cyklistické preteky, ktorými som sa rovnako inšpiroval v rámci výletu. Smer Slovenské Pravno, Nitrianske Pravno, Kľačno a odtiaľ späť na Kláštor pod Znievom. Výborný okruh pre cestné bicykle, možností je samozrejme viac a možno sa inšpirujete komplet trasou aj pre náročných cez Čičmany a Gápel, ktorú máme samostatne spracovanú formou článku a videa.

Cesta smerom na Kláštor pod Znievom z Kľačna
Samozrejme sa nedajú natlačiť všetky možnosti do jedného článku, mojím cieľom bolo ukázať pár príkladov, od ktorých sa môžete odraziť. Ako vidíte, jazdiť sa dá z Valče skutočne na všetky svetové strany a každá z nich ponúka niečo odlišné. Z turistiky uvediem len jeden výborný tip a to je kombinácia dominantných vrcholov Tlstá a Ostrá, ktoré vám padnú do oka pri pohľade na Veľkú Fatru ako prvé a ktoré sme si prešli v rámci výletu na MTHIKER ešte aj s mladým v nosiči. Myslím, že vás túra viac než príjemne prekvapí svojím charakterom, podobne ako nás.

Turčianska kotlina

Viac než len jeden deň

Nijako neskrývam, že článok vznikol v spolupráci s hotelom Impozant ale na rovinu poviem, že som bol (a nielen ja) veľmi prekvapený. Netušil som, čo všetko sa vo Valčianskej doline za tie roky vybudovalo. Dať do jedného svoje hobby, teda jazdenie a pritom vziať rodinu a stráviť spolu čas v príjemnom „bike friendly“ prostredí je kombinácia, ktorú v posledných rokoch preferujem. Čo teda hotel ešte ponúka?

hotel Impozant
Ako som už spomínal v úvode, hneď v lobby je veľký LCD panel, kde si viete ľahko zvoliť aktivity v okolí, ak nemáte zrovna chuť „brázdiť“ po mapách. Všetky možnosti na výlety priamo od hotela nájdete rovnako spracované na domovskej stránke. Ako prvé vám zrejme do oka udrie veľká priestranná terasa, kde nechýba stojan pre bicykle a ráno vám bude slnko svietiť rovno do „presska“. Tak ako nám...

Cyklotrasy na stránke hotela Impozant

Súčasťou je aj wellnes so všetkým, čo by mal obsahovať, ale zrejme vás ešte viac upútajú vonkajšie bazény, pri ktorých sme točili aj záver videa. Ale nohy som si veľmi neschladil, voda v nich je vyhrievaná, takže poslúžia aj mimo horúcich letných mesiacov a kto by túžil po chladnejšej vode na schladenie, žiadny problém.

bazén

Za hotelom je väčšia vodná plocha, ktorá slúži najmä pre stredisko Snowland Valčianska dolina, lanovku máte doslova pod nosom. Ponúka ďalšie aktivity pre rodiny s deťmi, nechýba rovnako možnosť gastro vyžitia a cyklisti s bicyklami sú vítaní, stojany nechýbajú ani tu. Postupom času by sa mali rozvinúť aj ďalšie možnosti pre bikerov, zrejme tušíte, čo mám na mysli vzhľadom na lanovku.

Stredisko Snowland Valčianska dolina
Samozrejme je možnosť uložiť bezpečne bicykle, no nechýba ani možnosť si ich požičať, dokonca s vozíkom Thule. Vonku nájdete servisný stojan so základným náradím, súčasťou je kompresor a rovnako nabíjačka na elektrobicykle.

požičovňa bicyklov

Nás veľmi zaujala veľká kongresová miestnosť Multiplex, do ktorej sa dá vojsť priamo zvonku. Spomímam ju aj vzhľadom na plánovanú komunitnú akciu, o ktorej sa už čoskoro dozviete a zázemie bude priamo v areáli hotela. Vzhľadom na veľkosť, možnosť premietania a bar, myslím, dobre poslúži.

Kongresová sála Multiplex

Či už prídete na jeden deň, predĺžený víkend, alebo si spravíte výlet z iného miesta je už na vás. Rozhodne ale navštívte Turčiansku kotlinu, ponúka výborné jazdenie a skutočne veľa možností počas celého roku.