Čo zaujalo a dobre mi slúži – Imrov výber produktov

V rámci tvorby obsahu, jazdenia, tréningu a všetkého okolo sa mi dostane pod ruku viacero zaujímavých vecí. Dnes sa pozrieme na prvú várku súvisiacu s touto čudnou zimou.

Rovno vopred upozorňujem, že tento článok bude skutočne zameraný hlavne na produkty. Možno by to chcelo na úvod roka nejaké väčšie „umenie“, ale tiež sa musím trochu zobudiť po sviatkoch. V podstate som ale chcel začať novú rubriku na pravidelnej báze, pričom článok je takou testovacou beta verziou.

Cieľom nie je detailný test, ale vypichnutie zaujímavých vlastností vzhľadom na použitie...
Jedno je isté, produkty vás bavia a zaujímajú a rovnako sú pevnou súčasťou cyklistiky/športu. Mňa rovnako baví ako jazdiť na bicykli, tak sledovať vývoj a novinky, čo sa za posledné roky nijako nezmenilo. A priznávam bez mučenia, že niekedy idem na výjazd, pretože sa teším z nejakej novinky, ktorú skúsim. Vďaka MTBIKERu a veciam, ktoré robíme, mám k materiálu skvelý prístup, čo je splnený detský sen, o čom som už písal. Ako plynie čas, rukami prejde naozaj množstvo vecí, ktoré sa neskôr v obsahu objavia – použité v nejakom videu, v samostatnom teste a pod.

Väčšinou sa snažím niečo prezentovať, až keď mám čo najviac skúseností, no po tých rokoch stačí niekedy aj pár výjazdov (či dokonca jeden), aby človek odhalil potenciál. A samozrejme mi veľmi často píšete ohľadom prvotných skúseností s tým alebo oným.

Aby som teda prešiel k samotnej podstate. Napadlo mi vždy za určité obdobie spraviť akýsi výber vecí, ktoré ma zaujali, osvedčili sa pre môj štýl jazdy/tréningu a súvisia s danou časťou sezóny. Rád by som sa zameral na „vypichnutie" zaujímavých vlastností, nejde mi o dlhodobý test – takže je možné, že niektoré z produktov sa potom objavia niekde samostatne a fotky budú tiež viac autentické než umelecké. Netvrdím, že všetko budú novinky, niekedy môže ísť o dlhodobo zaužívané veci, ktoré sa ku mne jednoducho dostali a nemusia spolu súvisieť v rámci nejakej kategórie. S tým, že vám už nemusím zrejme vysvetľovať, čo jazdím, koľko jazdím atď, môžete si ich dať do lepšieho kontextu, ako keby išlo len o anonymnú prezentáciu, či popis. Rovnako doplním, že sa nejdem zameriavať na dokonalú špecifikáciu, ktorú si viete pozrieť potom v odkazoch, ale najmä na pocity z používania. Tak poďme na prvú várku, ktorá súvisí aj s touto veľmi špecifikou zimou/nezimou.

Ravemen CL06

O význame bezpečnosti sa nemusíme baviť a jej úplným základom je zadné svetielko. Kým na „žiletke“ nedám dopustiť na radar, ktorý zároveň supluje aj poriadnu blikačku, na MTB ho nevozím. Predsa len, tam je často blato, nehovoriac o stabilite pri jazde v teréne a po ceste sa pohybujem aj tak oveľa menej. Zhodou okolností sa ku mne dostalo zadné svetielko od Ravemen označené ako CL06 a naozaj prekvapilo. Jednoduché upínanie, kompaktné rozmery a na dané rozmery naozaj slušný „výkon“.

Navyše je uchytené na akejsi spone, takže sa dá z držiaka vybrať a pripnúť napríklad na zadné vrecko bundy, či batoh. V podstate prvotným dôvodom, prečo som po ňom siahol, bolo aj nabíjanie USB-C, ktoré nájdete na všetkých nových mobiloch, kamerách atď. A čím menej rôznych káblov so sebou nosím, tým lepšie. A vzhľadom na cenu cca 37 € prekvapilo aj zabudovaným senzorom, ktorý dokáže detegovať reflektory prichádzajúcich áut, takže vtedy svetlo pridá na intenzite – dá sa to otestovať aj doma, keď ho namierite na nejaký zdroj svetla. A niečo podobné dokáže aj pri prudkom brzdení ako varovanie pre tých za vami. Blato, voda zatiaľ žiadny problém, tesnenie je kvalitné aj okolo tlačidiel. Naozaj užitočných pár gramov...

Plášte TUFO XC12 a XC13

No teraz sa možno trochu zarazíte, či sú toto zrovna plášte vhodné na zimu, ale upresním. Nahodil som ich na jeseň pred časovkami (MTBIKER Šprintpolom, MTBIKER Sliezsky kráľ) a rovnako, keď sme sa opäť pustili do série najkrajších stúpaní – či už Chata Červenec, alebo nedávna Kráľova hoľa. Už dávno som chcel skúsiť niečo od tejto tradičnej a kvalitnej českej značky a obdobie po sezóne sa mi javilo ako ideálne.

V ponuke sú celkovo 4 modely určené pre XC, prednosť dostali u mňa najskôr tie najrýchlejšie. Prekvapili ma svojou nízkou hmotnosťou ale zároveň poctivou šírkou. Vzadu je ich najrýchlejší model XC13 a ten má na ráfikoch kolies DRAC (vnútorná šírka 26 mm) šírku 59 mm. O niečo „agresívnejší“ model XC12, ktorý šiel na predné koleso, potom cca 58 mm.

Hmotnosťou sú na tom rovnako, teda 700 gramov. No čo ma naozaj prekvapilo a potešilo, bola schopnosť, ako si poradili s mokrými koreňmi, či skalami. To ma privádza práve k tomuto obdobiu...ja osobne sa teraz na MTB nejako nehrniem dobrovoľne do blata, na traily a pod. Väčšinou jazdím nejaké tie okresky, šotoliny, obľúbene chaty a pod.

Na druhých kolesách už mám nachystané Dissectory od Maxxis na nejaké tie snehové radovánky, ale zatiaľ čakajú na svoj čas. Na týchto TUFO ma teší ich rýchlosť, komfort na HT daný objemom a zároveň dostatočný grip na mokrom, ktorý ma prekvapil zo všetkého najviac. Použil som ich aj v našom porovnaní cestného a MTB bicykla na asfalte.Jedine pri oboch plášťoch som musel zvoliť taktiku obúvania pomocou duše, aby sa chytila pätka, teda nešli nahodiť úplne ľahko ako „bezdušové“. Možno daň za extra šírku? Určite sa im budeme venovať potom aj samostatne, keď pojazdím aj ďalšie modely a pribudne ešte viac skúseností aj v rámci odolnosti – zatiaľ nehlásim žiadny problém a vyzerajú, že aj pomerne dlho vydržia. Nájdete ich ako v prevedení tanwall, tak aj v klasickom čiernom.

Assos Equipe RS Winter LS Mid Layer

Švajčiarsku značku fanúšikom cyklistiky netreba predstavovať a nedávno ste si tu mohli prečítať moje skúsenosti s ich nohavicami. Celkovo si ide Assos svojou vlastnou cestou a aj čo sa týka zimnej výbavy. Na niektoré kúsky sa pozrieme už čoskoro samostatne, no táto špecialitka ma naozaj zaujala. V podstate ide o akúsi zatepľovaciu vrstvu, ktorá dokáže aj „ľahšie“ bundy posunúť viac k zimnému jazdeniu a zvýšiť ich univerzálnosť. Má skutočne tesný (skôr extrémny) strih a hladký povrch, takže ju dokážete dostať aj pod naozaj veľmi športovo strihané bundy (príklad Perfetto od Castelli a pod). Lenže jej použitie je oveľa univerzálnejšie, ako sa na prvý pohľad zdá. Materiál označený ako Osmos (v rôznych hrúbkach) nájdete napríklad aj na nohaviciach a je ich verziou populárneho Roubaix. A ten je veľmi príjemný aj na holú kožu, takže sa dá použiť ako teplá prvá vrstva, prípadne na tielko, s vychytávkou v podobe integrovanej kapucne.

Môžete si ju dať dole a zostane za hlavou, strčiť do nej hlavu a bude z toho akási buffka, alebo si ju samozrejme obliecť celú ako alternatívu k čiapke a buffke – ťažko sa to vysvetľuje, ideálne ak pozriete na domovskú stránku značky. Výhodou je naozaj výborný komfort najmä pri rýchlej, či mrazivej jazde, kedy máte krásne chránenú celú hlavu a krk, pritom nikde nič neprekáža. Kapucňa sedí naozaj dokonale pod prilbou, keď človek rozopne bundu, cíti príjemné vetranie ale bez pocitu chladu na krku.

Na všetko sa pozrieme aj potom v teste, no ak hľadáte spôsob, ako zvýšiť tepelný komfort svojej obľúbenej športovej bundy, je to výborná možnosť s povestnou kvalitou spracovania. Zaujímavosťou je aj integrované predné vrecko a tento „termobooster“ nájdete ju aj u nás v MTBIKER shope.

Castelli Flight Jacket Air

Pri vrchnej časti tela ešte zostane a rovnako pri vyššie spomínanej univerzálnosti. Castelli totiž predstavilo pre túto jeseň/zimu/jar bundu, ktorá je zameraná na maximálnu priedušnosť a kombinuje najmä u skialpinostov populárny materiál Polartec Alpha Direct s tkanou vonkajšou vrstvou. To znamená, že nie je použitá membrána a táto kombinácia prináša zaujímavé možnosti použitia.

V prvom rade máte naozaj športovo ladený kúsok na prechodné obdobie, kedy ešte nie je veľmi zima, ani teplo. Ak navrch hodíte nejakú neprefúkavú vrstvu, dostávate v podstate alternatívu zimnej bundy, pretože Polartec Alpha je výborná izolačná vrstva a často ho vidíte použitý u top zimných kúskov. Dokáže vytvoriť akúsi vzduchovú „kapsu“ a ako vieme, vzduch je výborná izolačná vrstva. Spolu s bundou Idro je to pre mňa doslova „gamechanger“ z hľadiska jazdy v chlade a daždi, kde som ju využil zatiaľ najčastejšie.

Na tele totiž „nespľasne“ a pri dlhých zjazdoch cítiť veľký rozdiel v schopnosti udržať teplo. Ak dáte vrchnú vrstvu zase dole, absencia membrány umožní telu poriadne dýchať, ale pritom vás kompletne neprefúkne – skvelé, ak pôjdete niekde v chladnejšom počasí trénovať intervaly do kopca a potom zase pôjdete na pohodu domov. A vďaka použitému materiálu je na tele doslova ako pierko, nechýbajú 3 vrecká a strih, ktorý určite poteší športových jazdcov. Ak chcete vidieť, ako sedí na tele, nájdete ju aj v našom nedávnom videu v čase 9:34. A nájdete ju samozrejme aj u nás na MTBIKER shope.

Karpos Lavaredo Rain

Radi si užívate dlhé zjazdy aj v zime, prípadne vás baví aj beh, či rýchla turistika? Vtedy sú doslova na nezaplatenie ľahučké „prevliekacie“ nohavice, ktoré viete na seba na vrchole kopca, či v prípade zmeny podmienok rýchlo obliecť. Mne už dlhé roky slúži model LOT, ktorý sa ale prestal vyrábať. Na zimnú sezónu prišla novinka v podobe modelu určeného primárne na beh v „psom" počasí, no svojím prevedením ma skutočne nadchol. Dôvodom je fakt, že spodná časť je naozaj poriadne tesná a kompletne obopne lýtko.

Nohavice tak skvelo držia a pritom sa nestane, že by ste ich chytili do prevodov. Nechýbajú prelepené švy a čo je veľmi dôležité, materiál je sám o sebe veľmi elastický ale vzadu nad zadkom nájdete ešte všitý extra elastický panel – dá sa v nich krásne šliapať a doslova na vás zmiznú. Dajú sa rozopnúť až takmer k pásu, takže sa ľahučko obliekajú a pomocou zipsov sa dá aj regulovať teplota. No a keď ich zbalíte, zaberú doslova minimum miesta a ľahučko ich zmestíte do vrecka bundy, batoha, či natlačíte do bidonu. Vzhľadom na strih by sa nestratili ani na cestnom bicykli, keď je poriadne mokrá cesta a nechcete mať zadok hneď mokrý. Niekomu môže vadiť fakt, že nie sú absolútne nepremokavé, za čo môže spomínaný elastický materiál v spodnej časti, rovnako v nich neodporúčam veľmi padať, alebo sa kdesi predierať cez konáre. A samozrejme ich využívam aj teraz v zime na beh, kedy pod ne dávam bežecké elasťáky. Tento kúsok nájdete v rámci MTHIKER shopu.

Návleky Castelli Rain or Shine

Viacerí ste sa ma pýtali, aké návleky používam pri jazde na „žiletke“, keď je chladno a neraz poriadne mokrá cesta. Výbornou voľbou za mňa je model Castelli RoS 2, ktorý v sebe kombinuje práve vysoký tepelný komfort a vysokú odolnosť voči vode. Tú má na starosti vonkajšia akoby pogumovaná vrstva, ktorá je na miestach, kde je najväčšia spŕška od kolesa. Podšívku tvorí materiál Polartec Power Stretch, ktorý výborne udrží teplo ale pritom návleky dokážu pekne dýchať a noha sa v nich tak nepotí, čoho výsledkom je aj menší pocit zimy.

Čo sa mi ale na modeloch od Castelli páči najviac, je ich výška, kedy siahajú naozaj vysoko, čo má v zime veľké výhody. Máte viac chránenú nohu a výrazne väčší tepelný komfort, vysokí jazdci ako ja budú mať radosť ešte väčšiu...ani kratšie dlhé nohavice nie sú žiadny problém, hlavne že sedia dobre okolo zadku. Spracovanie je na vysokej úrovni, nechýbajú reflexné prvky. Nevýhodou môže byť fakt, že ten pogumovaný povrch odolný voči vode má akúsi jemnú štruktúru, takže sa tam viac drží špina. Celkovo za mňa ideálna voľba na teploty okolo nuly, pre tých odolnejších pokryjú aj mrazivejšie podmienky.

OK, ja si myslím, že na úvod by aj stačilo. Ako vravím, je to akási beta verzia a pokojne dajte vedieť, či sa vám podobný štýl článku páči, prípadne ak niečo zlepšiť. Opakujem, že cieľom nie je detailný test, ale vypichnutie zaujímavých vlastností vzhľadom na použitie v danej časti roka/sezóny. Ak máte s niektorým produktom skúsenosti, kľudne dajte vedieť do komentára. No a už len jazdiť, zima tomu zatiaľ praje až príliš.