Tip na výlet: Hrebeňom Veľkej Fatry – nádherný okruh cez Smrekovicu a Sidorovo

Ranných -8°C, všetko pod kolesami chrumká, z úst ide para a nás čaká okruh, ktorý ponúkne všetko, po čom horský cyklistka môže túžiť. Poďte si dať jeden fajnový mrazivý výjazd z pohodlia domova...

Dalo by sa povedať, že týmto výletom som si spravil poriadny zárez do môjho to-do listu. Až sa hanbím priznať, že v okolí Malina a hlavne Smrekovice som na biku nikdy nebol. Nepýtajte sa ma prečo, keď neďaleko máme chalupu, neviem odpovedať. Asi tým, že vždy, keď idem okolo, si hovorím, už by to chcelo a potom, keď sa zobudím na chate, idem čo mám pod nosom alebo už vyskúšané...ako hovorím, nie som veľký prieskumník, ani sa na neho nehrám. Ale snažím sa "zlepšovať" a práve tieto videjká a obsah sú skvelá motivácia konečne vyraziť.

Každopádne dobré je, že namiesto toho, aby som šiel v „normálnej“ sezóne, idem až keď je vonku -8°C . Ten Imro asi nie je normálny, hovoríte si teraz. Rovnako neviem odpovedať prečo, asi jedine, že ma to vážne baví, keď to má charakter . A hlavne veľmi podobný výjazd už pred rokom zmapoval formou článku Juro alias wiedrzensky, čo bola moja inšpirácia a tuším som to napísal vtedy aj do komentára, že sem musím s kamerou...tak som prišiel, keď je poriadny mráz a nejaký sneh, aby nebol duplikát. Jedine sa vtedy trochu horšie artikuluje...

• Záznam v aplikácii Strava.
  • Možnosť stiahnuť GPX.

Malý poklad menom Sidorovo

To, že Malinô Brdo má množstvo trailov, som samozrejme vedel, aj keď som nikdy na nich nejazdil. Bikeparky ma veľmi nelákajú a mám rád skôr „pokoj“ v kopcoch so zjazdom za odmenu. Každopádne oveľa viac ma prekvapil singletrail okolo Sidorova, o ktorom som nemal predtým ani páru. Ono sa v podstate len nedávno vďaka Liptovskému cyklistickému spolku (R_BK) podarilo doladiť „oficiálny“ okruh a vytvoriť značenie. Dajte teda pozor, trail je jednodsmerný, má výstupovú časť a potom zjazd (vo videu máte oboje). Ale nečakajte žiadny padák smerom nadol, zjazd má viacero šliapavých úsekov a je dokonalý na zimné jazdenie. Začiatočník sa nemusí báť ničoho zákerného a nepotrebuje ani žiadne veľké zdvihy, skúsený biker zase ocení krásne prostredie a „hrajkanie“ v teréne.

Vlkolínec – kde zastal čas

Ak podobný okruh pôjdete aj vy, určite odporúčam zastaviť sa aspoň na chvíľku vo Vlkolínci, ktorý leží priamo pod Sidorovom. Obec je zapísaná aj do zoznamu svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO a doslova tu zastal čas. Všetko je zachované tak, ako tomu bolo v polovici minulého storočia a ešte tu žije aj niekoľko pôvodných obyvateľov. Napríklad elektrická energia bola vo Vlkolínci zavedená až v roku 1 956. Nehrám sa na žiadneho historika, zaujímavé informácie nájdete na webových stránkach Vlkolínca. A nebojte, dá sa tu vychutnať aj nejaká kávička, kofola a pod...až tak veľmi tu čas nezastal .

Legendárna Smrekovica

No poďme k môjmu najväčšiemu cyklistickému „failu“ a tým je fakt, že som na biku Smrekovicu nikdy nešiel a pritom ju mám skutočne pod nosom. Svojími parametrami, teda dlĺžka cca 8 km, prevýšenie 785 m s priemerom cca 9,7 %, patrí medzi top asfaltové kopce u nás.

Ako vravím, je v pláne do série najkrajšie stúpania, takže sem sa detailne vrátime a teším sa, aký čas si tu vytvorím na žiletke. Každopádne je tu všetko, kde okrem spomínaných parametrov nechýba odpočet kilometrov k cieľu, krásny dojazd v serpentínach, vrcholová odmena v podobe občerstvenia, či výhľadov....a hlavne horské prostredie, čo mám aj na žiletke rád.

A rovnako na Strave nájdete výborné časy, kde kraľuje môj kamarát a top skialpinista Jakub Šiarnik. Že mu to ide do kopca aj na biku rozhodne neklamal a viac sa dozviete aj v našom minuloročnom rozhovore počas poriadneho skialpového výletu okolo Žiarskej Doliny

Najväčšia odmena

Výhoda MTB je ale v tom, že zo Smrekovice potom môžete pokračovať ďalej po hrebeni Veľkej Fatry smerom na Ružomberok, čo považujem za top odmenu pre bikera. Predsa len možností jazdiť u nás legálne po hrebeni v národnom parku veľa nie je a tuším väčšina je vo Veľkej Fatre a v Nízkych Tatrách okolo Donovál.

Keď sa tak zamyslím, iné ma ani nenapadá a to je trochu na zaplakanie...ale snáď sa to postupne zlepší, pretože verím, že cyklisti aj turisti môžu s dávkou rešpektu na oboch stranách spolu pekne fungovať. Predsa len podobné jazdenie je taká čerešnička horskej cyklistiky - terén, výhľady, vysokohorské prostredie a pocit, že ste nad všetkým. Navyše cesta nadol nebude v tomto prípade žiadna nuda, pretože máte na výber ako trail z Malina, prípadne mnou spomínaný singletrail okolo Sidorova, ktorým som zišiel teraz dole. Alebo ich môžete skombinovať, tak ako Juro vo výjazde, o ktorom hovorím v úvode článku.

A len doplním, že tie stopy, ktoré spomínam na kamere patria samozrejme nejakej vysokej zveri, nie mackovi. Ale počas jazdy som zazrel aj iné, ktoré rozhodne kopytá nemali takže je vždy lepšie si v hore pravidelne zapískať

Výbava

Podobne ako minule aj dnes si dáme v skratke výbavu, ktorú som použil. Možno to niekomu pomôže, prípadne poslúži ako inšpirácia na chrumkavé výjazdy .

• spodná vrstva X-Bionic Radiactor 4.0
  • bunda Castelli Alpha RoS 2 – test
  • nohavice Castelli Polare 2
  • rukavice Roeckl Verbier – test
  • vesta Castelli Elemento – test – už sa nevyrába, alternatívou môže byť niečo na báze Primaloftu alebo Polartecu Alpha, napríklad vesta Karpos Alagna Plus EVO, alebo ak máte viac miesta v batohu, pokojne celá bunda ako napríklad Karpos Lyskamm EVO, viac o princípe aktívnej izolácie sa dozviete vo videu nižšie
  • voľné krátke nohavice Sportful Performance OverShort
  • záložné skialpové nohavice Karpos LOT vo flaške
  • vesta Camelbak Chase Bike Vest
  • tenké rukavice Castelli Tutto Nano - slúžia ako záloha do tých hlavných
  • čiapka Castelli Viva Thermal a na tom buffka
  • hrubé merino ponožky X-Bionic, zimné tretry Defroster a jednorázové ohrievače
  • termofľaša a 2 Horalky, ktoré som kúpil na pumpe po ceste

No a čo sa plášťov týka, tam mám vpredu Continental Mountain King 2,3 s dušou, vzadu potom Pirelli Scorpion H v šírke 2,4 ako bezdušák s ochrannou vložkou Pepis Revolution.

Neváhajte tak dlho, ako ja

Som veľmi rád, že týmto výletom som si splnil viacero svojich cyklistických „restov“. Verím, že video a článok motivuje aj vás, sem niekedy prísť. Samozrejme nemusíte to ísť v zime, ale rozhodne si túto oblasť posuňte čo najvyššie vo vašom osobnom to-do liste. Navyše v okolí sa nezabavíte len vy s bikom na trailoch Malina, ale na svoje si vďaka okoliu príde celá rodinka a vy si môžete okrem jazdy dole kopcom užiť takmer všetky radosti cysklitiky vrátane kopcov .

Ďalšie tipy v rámci Veľkej Fatry a Nízkych Tatier nájdete v mojom malom sprievodcovi a verím, že napríklad viacdňová dovolenka v tejto oblasti poteší všetky kategórie bikerov, vrátane skutočne náročných. Užívajte zatiaľ zimu a vidíme sa (snáď) pri ďalšom snehovom pojazde...